سکوت؛ استراتژی نخ‌نمای بانک مرکزی

بصیرنیوز، از اوایل مهر ماه روند قیمت ارز به‌خصوص دلار صعودی شد و در ۱۲ مهر ماه برای اولین بار پس از بحران ارزی سال ۹۱ به ۳۶۰۰ تومان رسید.

این روند از آن زمان تاکنون با نوساناتی ادامه داشت تا جایی که ظهر امروز دلار در سطح ۳۹۳۰ تومان هم به فروش رسید.

اما در این دو ماه بانک مرکزی همه درخواست‌های مصاحبه درباره تغییرات قیمت ارز را رد کرده و هیچ واکنشی نسبت به این تغییرات قیمتی نشان داد و حتی یک مصاحبه یا اطلاعیه هم در خروجی سایت بانک مرکزی منتشر نشد.

در این مدت خبرنگار فارس همانند خبرنگار سایر رسانه‌ها بارها پیگیر دریافت پاسخ از مسئولان بانک مرکزی بود اما هیچیک از مسئولانی که مرتبط با حوزه ارزی هستند، حاضر به پاسخگویی در این باره نشدند.

همین سکوت بانک مرکزی موجب شکل‌گیری شایعات در فضای اقتصادی و رسانه‌ای کشور شده است، از جمله اینکه دولت ناخشنود از این تغییرات نیست و به دنبال آن است که با افزایش قیمت ارز، نرخ دلار بالاتری در بودجه منظور کند چراکه هدف‌گذاری‌های دولت برای رشد درآمدهای نفتی محقق نشده و برای جبران کسری بودجه، رشد نرخ رسمی راه دیگری برای افزایش درآمدها است.

نامشخص بودن موضع و رویکرد سیاست‌گذار، حلقه مفقوده‌ این روزهای بازار ارز است. البته تجربه دوره‌های گذشته هم نشان داده هر گاه تغییرات قیمتی شدید می‌شود، بانک مرکزی در فضای رسانه، موضعی انفعالی به خود می‌گیرد و پس از فروکش کردن التهاب‌ها به بیان دلایل تغییرات قیمت‌ها می‌پردازد.

اما روشن است افزایش نرخ ارز در بازار تهران، قیمت کالاها و خدمات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دستاورد کاهش نرخ تورم در اندک زمانی از دست خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا