با پدیده چالوسی، از رکورد قد تا رکورد قدرت

بصیرنیوز،

او حالا دیگر معلولی نیست که در کنج خانه بنشیند و به خاطر قد بلندش زانوی غم بغل بگیرد. «مرتضی مهرزاد» با تمام معلولیتش توانسته است یک قهرمان ملی شود. حتی رسانه های خارجی لقب آسمانخراش ایرانی را به او داده اند. در این مطلب پای حرف های مهرزاد نشستیم؛ قهرمان دو متر و ۴۰ سانتیمتری که در پارالمپیک غوغا کرد.

شهریور ۱۳۶۶ وقتی «مرتضی مهرزاد» به دنیا آمد، نه قدش بلندتر از نوزادهای دیگر بود و نه هیچ اثری از یک بیماری در ظاهرش دیده می شد اما سال ها بعد یکباره همه چیز تغییر کرد. زمانی که مرتضی سر کلاس پنجم ابتدایی نشسته بود یک تغییر باعث شد احساس کند که یک فرد غیرعادی است. قد او با سرعت زیادی در حال ردش بود و خیلی زود این قد بلند باعث شد او چندین سال از همکلاسی هایش بزرگ تر به نظر برسد. کم کم رشد سریع قدش اعضای خانواده را نگران کرد و دکتر رفتن ها شروع شد. نظر پزشکان این بود که مرتضی دچار بیماری به نام آدنوم هیپوفیز» شده است.
با مرتضی مهرزاد، از رکورد قد تا رکورد قدرت

کلاس دوم راهنمایی بود که خرج و مخارج زندگی آنقدر به خانواده مهرزادها فشار آورد که مرتضی مجبور شد در نبود پدر، ترک تحصیل کند و در نانوایی محل کار کند تا بتواند به خانواده کمک کند. حدود یک سال خرج و مخارج خانواده را به عهده گرفته بود تا این که یک روز دچار کمردرد بسیار شدیدی شد. دوباره دوا و دکتر شروع شد. بررسی های پزشکان نشان می داد او مشکلاتی در ناحیه مفاصل و لگن دارد و باید تحت جراحی قرار بگیرد اما بعد از آن عمل جراحی، یکی از پاهای مرتضی ۱۰ سانتیمتر کوتاهتر از دیگری شد.

او در این زمان دو متر قد کشیده بود و با کمک عصا راه می رفت. حرکت کردن برایش به سخت ترین کار دنیا تبدیل شده بود و به همین دلیل ترجیح داد خانه نشین شود. مدتی نگذشته بود که ضعف بینایی و شنوایی هم گریبانش را گرفت و او را تنهاتر از قبل کرد. مرتضی هر روز افسرده تر از قبل می شد.

در چنین شرایطی بود که خبرنگار همشهری سرنخ «مهرزاد» را پیدا کرد. این پسر با تمام بیماری هایی که به دوش می کشید، یک امتیاز داشت. او در ایران رکورددار بود و برای همین هفته نامه شگفتی های سرنخ در بیمارستانی که در آنجا تحت درمان بود به سراغش رفت و لقب «بلندقدترین مرد ایرانی» به او داد ه شد.

پس از این مصاحبه بود که مهرزاد راهی برنامه «ماه عسل» شد و حضور در این برنامه بود که «گلچین» – کاپیتان والیبال نشسته چالوس – که در حال تماشای این برنامه بود، به این نتیجه برسد که او می تواند ستاره آینده تیمش باشد. آقای گلچین از طریق برنامه ماه عسل، مرتضی را پیدا کرد و او با باشگاه ثامن قرارداد بست و زندگی اش شد توپ و تور.

استعدادی به نام قد

در مدت زمان کوتاهی، مرتضی مهرزاد به شهرت رسید. مربی ها حدس می زدند او می تواند با دو متر و ۴۰ سانتیمتر قد، یکی از بهترین بازیکنان رشته والیبال نشسته باشد.

«هنوز هم خوب به خاطر دارم اولین باری که مصاحبه کردم با مجله سر نخ بود. آن روزها خیلی افسرده بودم. یعنی تا قبل از دعوت شدنم به تیم دسته یکی مشهد، حتی یک بار هم دستم به توپ والیبال نخورده بود ولی بعد از دیده شدنم، حالا از من می خواستند تا تست بدهم و برای یک تیم حرفه ای بازی کنم.» «مدتی در یکی از تیم های مشهد کار کردم و بعد در سال ۹۴ به تیم ملی والیبال نشسته دعوت شدم. بعد از تست در تیم ب بازی کردم و مدتی که گذشت به تیم الف دعوت شدم و همراه تیم ملی ایران به پارالمپیک رفتم. در سال ۹۴ رسما با فدراسیون بستم.»

با مرتضی مهرزاد، از رکورد قد تا رکورد قدرت

مهرزاد ادامه می دهد: «قبل از این که والیبال بازی کنم به حدی افسرده بودم که فکرش را هم نمی کردم بتوانم ورزش کنم. یعنی این که با آن همه مشکلی که داشتم، ورزش برایم چندان جدی نبود. حتی وقتی هم که به تیم دعوت شدم، از این هراس داشتم که نتوانم با دیگر بازیکنان ارتباط خوبی داشته باشم اما وقتی در جمع بچه های تیم قرار گرفتم و دیدم که همه مثل من با مشکلات جسمی مبارزه می کنند، تصمیم گرفتم که بجنگم.»

آسمانخراش تیم ملی والیبال نشسته می گوید که این روزها خیلی خوشحال است که توانسته همراه با هم تیمی هایش دل مردم را شاد کند. «من در این مدتی که وارد رشته والیبال شدم خیلی سختی کشیدم و سعی کردم که خوب تمرین کنم و تجربه به دست بیاورم و بالاخره سختی هایی که من و هم تیمی هایم کشیدیم جواب داد و حالا من به تیم جنگنده مان می بالم. ما توانستیم در مسابقاتی در بالاترین سطح دنیا توانایی های مان را به رخ حریفان بکشیم.»

خارجی ها و سوژه ای به نام مهرزاد

مرتضی در مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۶ نشان داد که یک پدیده در رشته والیبال نشسته دنیاست. رسانه های دنیا از او به عنوان اعجوبه دو متر و ۴۰ سانتیمتری تیم ایران یاد کردند.

والیبالیست تیم ملی ایران درباره این که چرا سوژه رسانه های دنیا شده است با صمیمیت و سادگی غیرقابل باوری می گوید: «به نظر خودم از لحاظ تکنیکی سطح کارم آنقدر بالا نیست که مرا اعجوبه بدانند و برای همین فکر می کنم به خاطر قدم بود که دور بین های رسانه ها دائم مرا پوشش می دادند. تا حالا خبرنگاران فردی هم قد مرا ندیده بودند و برای همین سرگذشت مرا از دوستان و هم تیمی هایم می پرسیدند. در دوران مسابقات و بعد از آن، مطالبی درباره خودم در رسانه های معتبر دنیا خواندم. آنها نوشته بودند که این بازیکن ایرانی به خاطر فیزیک خاصی که دارد، مورد توجه قرار گرفته و سوژه عکاسان شده است.»

با مرتضی مهرزاد، از رکورد قد تا رکورد قدرت

البته کارشناسان برخلاف نظر شخصی مهرزاد درباره خودش، او را واقعا اعجوبه این مسابقات می دانند. ضربه های قدرتی و سرعتی که مهرزاد در مسابقات پارالمپیک می زد باعث شد دل هم تیمی هایش به او گرم باشد و با اعتماد به نفس بیشتری بازی را اداره کنند. «من قدبلندترین عضو تیم والیبال نشسته ایران هستم.

خوب معلوم است که بازیکنان دفاع تیم مقابل با دیدن من تعجب می کنند و سعی می کنند جلوی ضربه های من را بگیرند اما آنها هر کاری می کردند، نمی توانستند در مقابل ضربات من قد علم کنند.» بعد از این مسابقات بود که کارشناسان ورزشی نوشتند از این به بعد تیم های والیبال نشسته دنیا سعی خواهند کرد تا از اعجوبه هایی مانند مرتضی در تیم های والیبال نشسته خود استفاده کنند.

والیبالیست بلندقامت با تشکر از مسئولان ورزشی ایران می گوید: «من در پارالمپیک ۲۰۱۶ شرکت کردم. این فضا را مسئولان ایرانی برای اولین بار به من دادند و به من اعتماد کردند. حالا کشورهای دیگر با دیدن من به این فکر افتاده اند تا افراد معلول قد بلند را پیدا کنند و به تیم های شان ببرند. خوب این خیلی جالب است. خیلی ذوق می کنم ببینم در مسابقات بعدی افراد قد بلندی شبیه خودم مقابل مان بازی می کنند.»

آسمانخراش تیم ملی ادامه می دهد: «اگر مسئولان هر کشوری بیشتر به معلولان بها بدهند و به آنها کمک کنند تا از کنج خانه بیرون بیایند و وارد جامعه شوند، هم برای ورزش میهن شان قدمی برداشته اند و هم به این معلولان کمک بزرگی کرده اند. معلوم است که یک معلول وقتی ببیند از دستش هیچ کاری بر نمی آید، هر روز آرزوی مرگ می کند اما اگر همان معلول خودش را در زمین مسابقه ببیند و زندگی اش هدف دار شود، به خودش می بالد و باور می کند که با همین معلولیت افتخار یک ملت است.»

با مرتضی مهرزاد، از رکورد قد تا رکورد قدرت

برزیل خسته ام نکرد

آقا مرتضی با آن که به تازگی از برزیل برگشته است اما می گوید نه تنها خسته نشده که سرحال تر از قبل است. «این روزها آماده و سرحالم. آنقدر آماده هستم که بتوانم همین حالا در یک پارالمپیک دیگر هم شرکت کنم.»

زمانی که مهرزادبه ایران برگشت با استقبال بی نظیری از طرف مردم و مخصوصا همشهری هایش روبرو شد. «مردم و مسئولان خیلی خوب از من و هم تیمی هایم استقبال کردند. وقتی به ایران آمدم خیلی شوکه شدم. تاکنون چنین استقبالی ندیده بودم. در بازگشت به خانه زمانی که در مسیر مرزن آباد در حرکت بودیم، بارها بنری با عکس های خودم و سایر هم تیمی هایم دیدم. البته این بنرها را در تهران هم دیدم و کلی ذوق زده شدم.

زمانی که به روستای «اجاکله» که روستای خودمان است رسیدم، از خوشحالی گریه ام گرفت. بچه های روستا برای استقبال از من صف کشیده بودند. همه شان گل به دست داشتند و نامم را صدا می زدند. بچه محل هایم واقعا سنگ تمام گذاشتند. باورتان می شود آنقدر برای استقبال از من تدارک دیده بودند که با خودم گفتم نکند خواب می بینم و در رویا هستم.»

آقا مرتضی هیچ وقت دنبال شهرت نبوده و برای همین است که می گوید مشهور شدن برایش اصلا مهم نیست اما زمانی که از هم تیمی ها و آشناهایش می شنود که در صفحه های اجتماعی از او به عنوان یک پدیده یاد شده و صفحه های مختلفی هم با نامش ساخته اند احساس می کند که خدا خیلی دوستش دارد و به عبارت ساده تر خدا بغلش کرده است.

«ببینید من سرگرم زندگی خودم بودم که خبرنگاری آمد و بعد از مصاحبه با من نوشت که من رکورددار قد ایران هستم. بعد از آن، از برنامه ماه عسل گفتند که مصاحبه ام را خوانده اند و دعوتم کردند تا میهمان برنامه باشم، بعد از آن به خانه مان برگشتم ولی آقای گلچین پیدایم کرد و به جای آن که من به سراغ والیبال و شهرت بروم، والیبال و شهرت بود که به دنبال من آمد. شما جای من بودید فکر نمی کردید که خدا خیلی دوست تان داشته است.»
با مرتضی مهرزاد، از رکورد قد تا رکورد قدرت

آقا مرتضی البته از سوءاستفاده ای که برخی از افراد از نام او می کنند ناراحت است و می گوید که هیچ وقت دنبال شهرت نبوده، صفحه ای هم در اینستاگرام یا هر صفحه اجتماعی دیگری ندارد اما حالا هر روز یکی از آشنایانش با او تماس می گیرد و می نگوید که صفحه ای با نام او باز شده است. «صفحات اجتماعی باز می کنند و می نویسند زیر نظر مرتضی مهرزاد. اینها اصلا حقیقت ندارد. این صفحه ها را هرگز دنبال نکنید.»

مهرزاد روی تمام شایعات دیگری که درباره اش گفته شده است هم خط می کشد. «من همیشه دوست داشتم علی کریمی را ببینم، سال ۸۸ بعد از برنامه ماه عسل ترتیبی داده شد تا علی کریمی را ببینم آن هم فقط یک ساعت. پس از آن هیچ وقت علی کریمی را ندیدم اما شایعه ها دست از سرم بر نمی داشت. زمانی که همره تیم به آلمان و هلند رفته بودیم می گفتند که علی کریمی به مهرزاد ۷۰ میلیون تومان پول هدیه داده است تا مهرزاد به این کشورها سفر کند. اینها حقیقت ندارد. بعد از مسابقات شنیدم که علی آقا عکسی از من در صفحه شخصی اش گذاشته و تشویقم کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا