اتحاد 99 درصدی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا علیه ایران؛

نتیجه دیپلماسی لبخند؛ همه‌ی آمریکا علیه ایران!

بصیر، مجلس سنای آمریکا طرح تمدید ده ساله‌ی «قانون تحریم‌های ایران» موسوم به «ایسا» را با ۹۹ رأی موافق و بدون حتی یک رأی مخالف تصویب کرد. پیش از آن نیز مجلس نمایندگان با ۴۱۹ رأی موافق و فقط یک رأی مخالف، تصویب این طرح را در کارنامه‌ی خود به ثبت رسانده بود.

این قانون که زیربنای تحریم‌های یک‌جانبه‌ی آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، اولین‌بار در سال ۱۹۹۶ با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال ۲۰۰۶ تمدید شده است. قانون تحریم‌های ایران پایان سال جاری میلادی، یعنی یک ماه دیگر، منقضی می‌شود.

این طرح هم‌اکنون باید برای تبدیل شدن به «قانون»، به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارسال شود.

جالب است که به‌تازگی جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در قبال تمدید تحریم‌ها علیه ایران گفته بود: «ما از اختیارات لازم برای وضع تحریم‌های اضافی علیه ایران در صورت لزوم برخوردار هستیم. در صورتی که اوباما این طرح را امضا کند، این اولین بار نیست که ایشان مصوباتی از کنگره را امضا می‌کنند که ما مطمئن نیستیم چندان ضرورتی هم داشته باشند.»

حالا پرده‌ها کنار رفته و قضاوت راحت‌تر شده است. شاهدیم که سریال «آمریکای خوب، آمریکای بد» به قسمت پایانی‌اش رسیده و بار دیگر اتحاد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان علیه ایران نمودار گشته است.

خوب است بدانید که مجلس نمایندگان آمریکا متشکل از ۱۹۴ نماینده‌ی دموکرات (۴۴ درصد) و ۲۴۱ نماینده‌ی جمهوری‌خواه (۵۶ درصد) می‌باشد که همه‌ی آنها منهای یک نفر، به طرح تمدید تحریم‌های ایران رأی داده‌اند.

سنای آمریکا نیز شامل ۵۲ نماینده‌ی جمهوری‌خواه (۵۲ درصد) و ۴۸ سناتور دموکرات (۴۸ درصد) می‌باشد که ۹۹ نفر از آنها به این طرح رأی داده‌اند.

از مجموع ۵۳۵ سناتور و نماینده‌ی آمریکا که ۴۵ درصد آنها را دموکرات‌ها و ۵۵ درصد را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، فقط دو نفر به این طرح، رأی مثبت نداده‌اند؛ به‌عبارتی یک اتحاد ۹۹ درصدی علیه جمهوری اسلامی ایران در روزگار پسابرجام و پساتوافق شکل گرفته است!

 سری به گذشته بزنیم و حرف‌های مقامات ارشد وزارت امور خارجه را مرور کنیم. باید به سراغ محمدجواد ظریف، غایب بزرگ این روزها رفت که در خرداد ماه سال جاری در صحن مجلس، تصویب این قانون را نقض برجام دانست و اعلام کرد: «قانونی هست به نام ISA که این قانون در پایان سال ۲۰۱۶ مدتش تمام می‌شود. یک گروهی از سناتورها و نمایندگان مجلس (آمریکا) به دنبال تمدید آن هستند. ما هم به دولت آمریکا تذکر دادیم که باید برجام رعایت شود و تمدید قانون ISA  مغایر با برجام است.»

این یعنی خود دولت‌مردان و شخص آقای ظریف، می‌دانستند و البته می‌دانند که تصویب این قانون، ناقض جسم و جان برجام است!

 فعلا بسیاری از نمایندگان مجلس، خصوصا آنهایی که به خاطر صیانت از قانون اساسی! شبانه به منزل محمود صادقی رفته بودند و مملکت را به خاطر لغو سخنرانی علی مطهری زیر و رو کردند و سر قضیه کنسرت به هر که خواستند تهمت زدند، سکوت مطلق اختیار کرده و خفقان گرفته‌اند!!

خبری از مجلس نیست، خبری از دولت نیست و هیچ‌یک از مصوبان ۲۰ دقیقه‌ای برجام و حامیانش حاضر نیستند صبح جمعه‌ی خود را با انتقاد از «آمریکای باهوش و مؤدب» خراب کنند.

هنوز تیترهای جذاب و تاریخی رسانه‌های داخلیِ غرب‌گرا از یادمان نرفته که گفته بودند: «صبح بدون تحریم»، «پیروزی بدون جنگ» و… که البته کاملا معکوس شد!

لیبرال‌های وطنی که هیچ‌وقت نتوانستند به ماهیت آمریکا پی ببرند و با پشت‌کردن به امام امت و آرمان‌های انقلاب اسلامی، عملا به آحاد ملت خیانت کرده‌اند، حالا باید پاسخ‌گو باشند. البته به شرطی که برای فرار از پاسخ‌گویی به لغو کنسرت و سخنرانی و چه و چه پناه نبرند!

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا