مجلس؛ رکن اصلی قانون‌گذاری در کشور/

لزوم پرهیز از حاشیه‌سازی از سوی نمایندگان مردم/ نماینده مردم به دنبال حل مشکلات باشد نه سیاسی کاری

بصیر، مجلس شورای اسلامی یکی از قدیمی‌ترین و درعین حال مردمی‌ترین نهادهای قانونی در کشور است.
مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‌شود.
تجربه داشتن مجلس برای مردم ایران به دوران مظفر الدین شاه قاجار در سال ۱۲۸۵ بر می‌گردد، پس از انقلاب اسلامی سالروز شهادت سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس شورای اسلامی در ۱۰ آذر ماه نامگذاری کرده‌اند.
مردم ایران به عنوان پیشروترین ملت‌ها در تاسیس مجلس در میان کشورهای آسیایی هستند و مجلس ایران در میان تمامی این کشورها به عنوان قدیمی‌ترین مجلس محسوب می‌شود.
ریشه این قدمت را باید در اهمیت مشورت و هم‌نشینی در بین مسلمان دانست که در آیه‌های متعدد قرآن به آن اشاره شده و ملت ایران هم بدان اهتمام دارند.
مجلس شورای اسلامی ملجا مردم برای تصویب قوانین به منظور پیشرفت و کاهش مشکلات آنها است و تا به امروز مجلس شورای اسلامی توانسته با وضع قوانین و نظارت های خود به حل مشکلات عدیده کشور کمک کند.
مجلس شورای اسلامی در طول تشکیل خود فراز و نشیب‌های متفاوتی به خود دیده است، از به توپ بستن آن توسط محمدعلی شاه قاجار تا فرمایشی بودن آن در زمان پهلوی‌ها که بسیاری از نمایندگان آن به صورت فرمایشی توسط خود شاه انتخاب می‌شدند و در عمل مجلس بازیچه دست شاه برای حفظ سلطنت بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر فرمان حضرت امام مجلس دوباره احیا شد و نمایندگان واقعی مردم در آن حضور پیدا کرده‌اند.
امام خمینی در باب اهمیت مجلس آن را در راس تمامی امور قرار داده و خانه ملت نیز لقب گرفته است.
حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای برای انتخاب نمایندگان واقعی خود نشان دهنده اعتماد مردم به مجلس و اهمیت کار نمایندگی دارد.
انتظار مردم از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این است که باید در برابر عهدی که با مردم بسته‌اند پایبند بوده و تعهدات خود و قول‌هایی که به انها داده‌اند را فراموش نکند و در جهت حل مشکلات مردم برآیند.
حوزه اختیارات نمایندگان مجلس در بخش قانون‌گذاری، نظارت و بازرسی از فعالیت‌های دولت در بخش‌های اجرایی است تا خدایی نکرده از مسیر اصلی خود منحرف نشده و در تعیین اولویت‌های اصلی کشور دچار اشتباه و نقصان نگردند.
یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که همواره مجلس شورای اسلامی به آن دچار می‌شده است سیاسی‌کاری و خارج شدن از مسیر اصلی نمایندگی توسط نمایندگان محترم است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به این نکته بسیار مهم توجه کنند که پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و برجسته کردن آنها توسط رسانه‌های بیگانه دامی است که برای آنها چیده شده تا در کشور ناآرامی روانی ایجاد کنند و مشکل‌های اصلی مردم به فراموشی سپرده شود.
متاسفانه در این دوره شاهد حضور نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی هستیم که سودای شهرت و حاشیه‌سازی آنها را از مسیر اصلی کار نمایندگی دور نموده و در عمل در اجرای وظایف اصلی مجلس اخلال ایجاد می‌کنند.
جا دارد که مجلس شورای اسلامی در پرونده‌های مهم کشور همچون حقوق‌های نجومی، مسائل و مشکلات اساسی مردم، اشتغال، تورم و غیره ورود پیدا کرده و مواضع سیاسی و جناحی مجلس شورای اسلامی را از پرداختن به وظیفه اصلی خود دور نسازد.
نمایندگان محترم مجلس باید بدانند که آنها نقطه امید مردم برای کاستن مشکلات خود هستند و آنها نباید با صرف بحث‌های بیهوده وقت مجلس را زایل کرده و مردم را ناامید کنند.

سردبیر سیاسی بصیرنیوز/رضا سیفایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا