تحلیل- گلوبال ریسرچ:

چرا رسانه‌های آمریکایی طرفدار جنگ هستند؟/ بررسی سانسور و فشار مطبوعاتی در ایالات متحده

بصیر، رسانه‌های آمریکایی همیشه طرفدار جنگ بوده‌اند. گلوبال ریسرچ با بیان این مطلب نوشت: آیا می‌توانید یک روزنامه یا شبکه تلویزیونی نام ببرید که در زمان جنگ‌های آمریکا در لیبی، عراق، افغانستان، یوگوسلاوی، پاناما، گرانادا و ویتنام مخالفتی از خود نشان داده باشند. چرا؟

در بررسی مشترک مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) و دانشگاه روزنامه نگاری کلمبیا آمده است که خود سانسوری دلیل سکوت و حتی مخالفت رسانه‌های آمریکایی با عقاید متضاد و جنگ است. رسانه‌های آمریکایی اغلب از لحن نرم برای روایت موضوعات و اخبار استفاده می‌کند تا از مزایای آن بتواند بهره ببرد. تقریبا ۴۱ درصد رسانه‌های ایالات متحده این موضوع را در دستور کار خود دارند.

سودآوری و منافع شبکه‌های رسانه‌ای یکی از مهم‌ترین دلایل طرفداری آن‌ها از جنگ‌هایی است که آمریکا در آن شرکت دارد. تحقیقات مشابه نشان می‌دهد که ۳۵ درصد گزارشگرها و اخبارگوها از بیان خبرهای مهمی که می‌تواند به منافع مالی سازمان یا شرکت رسانه مربوطه لطمه بزند، اجتناب می‌ورزند.

مارک تواین در این رابطه گفته است: نویسندگان و روزنامه نگاران قبل از ارائه مطلب، آن را ویرایش می‌کنند، چرا؟ تنها دلیل کار آن‌ها ترس است؛ ترس از دست دادن شغل.

از سوی دیگر، فشار مطبوعاتی نیز بر روزنامه نگاران می‌تواند منجر به سانسور اخبار شود. اکثر روزنامه نگاران فشاری که ویراستارها بر آن‌ها وارد می‌کنند را تجربه کرده‌اند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا