وقفی عجیب برای اعتلای حزب الله لبنان و مدافعان حرم/ چگونگی واگذاری املاک وقفی به جوانان در شرف ازدواج

بصیرنیوز، وقف در ایران قدمتی دیرینه دارد و در دین اسلام نیز به این موضوع توصیه شده است.

طی مدت زمان اخیر شاهد وقف های جدید و عجیب بوده ایم. وقف هایی که به تناسب زمان از سوی واقفین در نظر گرفته شده اند. از وقف برای اعتلای حزب الله لبنان گرفته تا وقف یک معلم بازنشسته برای احداث سرویس بهداشتی در مدارس دولتی از جمله وقف های جدید و عجیب به شمار می آیند.

به منظور اطلاع از برنامه های در دست بررسی در اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات و همچنین وضعیت موقوفه های این اداره کل با حجت الاسلام مجید کیایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات گفت و گویی را داشته ایم.

وی در رابطه با تعداد بقاع متبرکه در محدوده شمیرانات گفت: در محدوده اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات ۱۳ بقعه متبرکه وجود دارد که همه این بقعه ها امامزادگان هستند.

وی افزود: در برخی از نقاط کشور شاهد هستیم که بقعه های متبرکه متعلق به مشاهیر بوده اما ۱۳ بقعه حاضر در سطح اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات از این نوع نیستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات با اشاره به بقعه های شاخص حاضردر محدوده شمیرانات اظهار کرد: از ۱۳ بقعه محدوده شمیرانات، ۷ بقعه بسیار شاخص بوده و زائران بسیاری برای زیارت این بقعه ها حاضر می شوند.

حجت الاسلام کیایی ادامه داد: امامزاده صالح تجریش، امامزاده علی اکبر چیذر، امامزاده اسماعیل زرگنده، امامزاده صالح فرحزاد، امامزاده قاسم گلاب دره و امامزاده عزیز که در محدوده دانشگاه شهید بهشتی قرار دارد از جمله بقاع شاخص ما در محدوده شمیرانات محسوب می شوند.

اداره امامزاده ها با همکاری اعضای محلات

وی از برگزاری برنامه های کشوری در برخی از امامزاده های حوزه شمیرانات خبر داد و تصریح کرد: در برخی از بقعه های شاخص محدوده اداره اوقاف شمیرانات برنامه های شاخص کشوری برگزار شده و در ایام خاص سال شاهد حضور قابل توجه زائران در این بقاع متبرکه هستیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات در خصوص چگونگی اداره امامزاده ها خاطر نشان کرد: هر یک از امامزاده ها از هیئت امنای ویژه ای تشکیل شده اند که این هیئت امنا نیز با حضور افراد ذی نفوذ در محلات و همچین افراد شاخص محلی تشکیل می شوند.

حجت الاسلام کیایی ادامه داد: هر یک از افرادی که دغدغه عمل و کار خیر داشته باشند می توانند در اداره امور امامزاده ها نقش ایفا کرده و سبب پویایی هرچه بیشتر این مکان های مذهبی شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه های فرهنگی در بقاع متبرکه برگزار می شود، اذعان کرد: در ایام خاص سال از جمله نوروز، ایام فاطمیه ، دهه اول و دوم محرم و … مراسم های مختلف مذهبی در بقاع متبرکه برگزار می شود.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات افزود: درایام نوروز برنامه ای تحت عنوان آرامش بهاری را برگزار می کنیم و در ایام ماه مبارک رمضان نیز برنامه ضیافت الهی برگزار می شود. این دو برنامه از جمله شاخص ترین برنامه های ما در بقاع متبرکه به شمار می آیند.

حجت الاسلام کیایی با اشاره به حضور مداحان و همچنین سخنران های مذهبی برتر کشور در بقاع متبرکه در ایام خاص سال اذعان کرد: با توجه به حضور قابل توجه شهروندان در بقاع متبرکه در برخی از ایام خاص سال تلاش می شود برای برگزاری مراسم های مختلف از سخنران ها و مداح های شاخص کشوری بهره گرفته شود.

وقفی عجیب برای اعتلای حزب الله لبنان و مدافعان حرم/ چگونگی واگذاری املاک وقفی به جوانان در شرف ازدواج

حضور بیش از ۱۰ هزار زائر در بقاع متبرکه

وی تاکید کرد: در برخی از بقاع متبرکه شمیرانات از جمله امامزاده صالح در برخی از ایام سال به ویژه در شب های قدر و دهه اول ماه محرم شاهد حضور بیش از ۱۰ هزار زائر هستیم و هدایت مذهبی این افراد نیازمند تلاش ویژه ای است.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات با بیان اینکه گنجایش و پتانسیل فرهنگی و مذهبی امامزاده ها بسیار زیاد است، گفت: با توجه به پتانسیل و گنجایش بالای مذهبی و فرهنگی امامزاده ها، تاکید شده که برنامه های مختلفی نیز در این مکان ها برای شهروندان برگزار شود تا آنها بتوانند به فیض بیشتری نائل آیند.

حجت الاسلام کیایی از برگزاری برنامه های قرآنی در برخی از بقاع متبرکه حوزه شمیرانات خبر داد و بیان کرد: یکی از برنامه های ابلاغی مورد تاکید نماینده ولی فقیه در امور خیریه واوقاف برپایی برنامه های قرآنی در بقاع متبرکه است.

وی افزود: برنامه حفظ قرآن در حال حاضر در تمام بقاع متبرکه پیگیری می شود و در این رابطه برنامه ویژه ای برای قشر نونهال، نوجوان و خانواده ها داریم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات با اشاره به ارتباط مسئولان بقاع متبرکه با برخی از مدارس جهت جذب دانش آموزان مستعد در حوزه های امور قرآنی اظهار کرد: هیئت امنای بقاع متبرکه با مدارس اطراف بقاع ارتباط برقرار کرده و در راستای جذب محصلان مستعد آموزش قرآن در بین مدارس اقدام می شود.

حضور مبلغه های زن در بقاع متبرکه شمیرانات

حجت الاسلام کیایی در خصوص نحوه حضور مبلغان در بقاع متبرکه خاطر نشان کرد: در تمام ایام سال روحانیون مبلغ در بقاع متبرکه حضور پیدا کرده و اکنون موفق به حضور مبلغان زن در برخی از بقاع شده ایم.

وی ادامه داد: پیش از این شاهد بودیم که برخی از بانوان برای دریافت پاسخ های شرعی خود در بقاع متبرکه با مشکل مواجه شده و اکنون با دعوت از مبلغان بانو این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرده ایم.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات از برگزاری چادرهایی تحت عنوان خیمه معرفت در سطح بقاع متبرکه خبر داد و گفت: در برخی از بقاع متبرکه که امکانات سخت افزاری وجود نداشته باشد چادرهایی را تحت عنوان خیمه معرفت برپا می کنیم و مبلغان ما در این چادرها حضور پیدا می کنند.

ارائه خدمات پزشکی به زائران بقاع متبرکه

حجت الاسلام کیایی با اشاره به طرح جدید اداره اوقاف شمیرانات به منظور ارائه خدمات پزشکی به زائران بقاع متبرکه تصریح کرد: به تازگی با کمک برخی از پزشکان خیر موفق به ارائه خدمات پزشکی به زائران بقاع متبرکه شده ایم.

وی ادامه داد: پزشکان داوطلب در خیمه های معرفت سازمان اوقاف حضور پیدا کرده و به افراد نیازمند مشاوره های پزشکی ارائه می کنند. در صورتی که نیاز باشد افراد به پزشکان تخصصی معرفی شده تا بتوانند روند درمان خود را طی کنند.

کمک به نیازمندان از طریق وجوهات صندوق های قرض الحسنه

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات در خصوص نحوه کمک های ارائه شده به افراد نیازمند از سوی صندوق های قرض الحسنه بقاع متبرکه اظهار کرد: در برخی از بقاع متبرکه ستاد خیریه تشکیل شده و در کنار این ستاد صندوق های قرض الحسنه نیز راه اندازی و در صورت نیاز کمک هایی به افراد نیازمند ارائه می شود.

حجت الاسلام کیایی با تاکید بر اینکه ارائه کمک های نقدی به افراد نیازمند از سوی بقاع متبرکه از درآمد بقاع نیست، بیان کرد: مبالغ کمک شده به افراد نیازمند از سوی بقاع متبرکه از درآمد بقاع نبوده بلکه مبالغ از طریق کمک های مردمی به افراد نیازمند پرداخت می شود.

وی ادامه داد: شهروندان نذوراتی که در داخل ضریح می اندازند صرف امورعمرانی بقعه متبرکه شده و در زمینه دیگری هزینه نمی شود.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات با اشاره به انواع مختلف نذورات شهروندان تصریح کرد: نذورات افراد به چند دسته تقسیم می شود. نذوراتی که در داخل ضریح بقعه ریخته شده تنها یک نوع از نذورات شهروندان به شمار می آیند.

حجت الاسلام کیایی افزود: در کنار نذورات ریخته شده در داخل ضریح متبرکه در برخی از موارد دیده می شود که مردم با دریافت قبض کمک هایی را به مسئولان یک امامزاده ارائه کرده تا این مبالغ صرف خواسته اعلامی آنها شود.

وی از تعدد نیات شهروندان پس از ارائه کمک های نقدی به بقاع متبرکه خبر داد و گفت: نیات شهروندان متعدد بوده که از آن جمله می توان به صرف هزینه در ایام محرم، صفر و سایر اعیاد مذهبی اشاره کرد.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات در خصوص موقوفه های تعیین شده برای برخی از امامزاده ها اظهار کرد: برخی از امامزاده ها و بقاع متبرکه موقوفاتی را داشته که هزینه های به دست آمده از این موقوفات صرف فعالیت های همان امامزاده می شود.

حجت الاسلام کیایی ادامه داد: درآمدهای به دست آمده از موقوفه ها به صورت کامل صرف اداره همان امامزاده مشخص می شود و تمام تلاش ما این است که در راستای نیت واقفان هیچ خللی ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که بقاع متبرکه چه هزینه هایی دارند، گفت: هزینه های جاری یک بقعه متبرکه شامل هزینه نگهداری، انشعابات و سایر موارد می شود و در برخی از بقاع شاهد هستیم که مبالغی نیز به خادمان فعال در بقعه ها پرداخت می شود.

وقفی عجیب برای اعتلای حزب الله لبنان و مدافعان حرم/ چگونگی واگذاری املاک وقفی به جوانان در شرف ازدواج

شیوه جذب خادمان افتخاری برای بقاع متبرکه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات با تاکید بر اینکه بخش عمده خادمان ما را خادمین افتخاری تشکیل می دهند، اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از خادمان فعال ما را افرادی تشکیل می دهند که به صورت افتخاری در بقاع متبرکه حضور پیدا کرده اند.

حجت الاسلام کیایی ادامه داد: به طور کلی نحوه فعالیت خادمان به سه دسته تقسیم می شود. این سه دسته شامل فعالیت خادمان به صورت فصلی، رسمی و افتخاری می شود.

وی با اشاره به شرایط در نظر گرفته شده برای خادمان افتخاری تصریح کرد: افراد علاقمند به فعالیت در بقاع متبرکه پس از مراجعه به هیئت امنای یک بقعه باید مدارک فردی و تحصیلی خود را ارائه داده و همچنین سوء سابقه نداشته باشند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات از فعالیت خادمان تخصصی در برخی از بقاع متبرکه خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر شاهد فعالیت خادمان تخصصی در برخی از بقاع متبرکه هستیم. برای مثال پزشکانی به هیئت امنای بقاع متبرکه مراجعه کرده که پزشک بوده و درخواست دارند در حوزه فعالیت خود خدماتی را به زائران ارائه دهند.

حجت الاسلام کیایی افزود: اگر افراد مراجعه کننده درخواست داشته باشند که در امور خدماتی فعالیت کنند بدون شک از حضور آنها در همین زمینه بهره برده می شود اما در غیر این صورت تلاش می کنیم با توجه به تخصص افراد از حضور آنها بهره مند شویم.

وی از شیفت گذاری برای خادمان بقاع متبرکه خبر داد و گفت: پس از انجام استعلامات لازم و طی سیکل اداری، برای خادمان افتخاری شیفت تعیین شده و افراد می توانند بر اساس زمان اعلامی در بقاع متبرکه حضور پیدا کنند.

چگونگی برخورد با امامزاده های ساختگی

حجت الاسلام کیایی در پاسخ به برخی حواشی مطرح شده پیرامون راه اندازی امامزادگان و بقاع متبرکه ساختگی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سطح اداره اوقاف شمیرانات بقعه ساختگی تاکنون نداشته ایم اما در برخی از نقاط کشور افراد سودجو اقدام به راه اندازی چنین مکانهایی کرده اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات با بیان اینکه بقاع متبرکه موجود در محدوده شمیرانات سالها است که به عنوان محلی برای زیارت شهروندان مطرح بوده اند اظهار کرد: بقاع متبرکه شمیرانات همه از امامزادگانی هستند که سالها است مردم به آنها ارادت داشته و مراجعات متعددی به این مکانها داشته اند اما اگر امامزاده ساختگی مشاهده شود با سازندگان و افرادی که نسبت به این کار اقدام کرده اند برخورد می شود.

وی با اشاره به مراجعه کنندگان و زواری که در بقاع متبرکه حضور پیدا می کنند خاطر نشان کرد: افرادی که در بقاع متبرکه حاضر می شوند جنسشان با مراجعه کنندگان به سایر اماکن مذهبی از جمله مساجد متفاوت است.

حجت الاسلام کیایی ادامه داد: بسیاری از افرادی که به امامزادگان مراجعه می کنند اشخاصی هستند که شاید کمتر در حسینیه ها و مساجد حضور پیدا کرده و به طور کلی جنس این افراد متفاوت است.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات با تاکید بر لزوم تبلیغ در حوزه وقف تصریح کرد: بدون شک هر چه بیشتر در رابطه با وقف برای مردم توضیح داده شود افراد بیشتری برای وقف دارایی های خود اعلام آمادگی می کنند.

وی افزود: درخواست ما از رسانه های جمعی این است که مردم را به وقف ترغیب کرده و مقدماتی را فراهم کنند که شهروندان با این حوزه آشنا شوند.

رشد چشمگیر موقوفات طی سال های اخیر

حجت الاسلام کیایی از افزایش چشمگیر میزان موقوفات طی سال های گذشته خبر داد و اذعان کرد: موقوفات به ثبت رسیده طی چند سال اخیر با تعداد موقوفات سازمان اوقاف از ابتدای فعالیت این سازمان تاکنون برابری می کند.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات تاکید کرد: خوشبختانه طی سال گذشته تعداد بسیار قابل توجهی موقوفه در اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات داشته ایم.

حجت الاسلام کیایی اجرای امینانه نیات واقفین را یک الزام دانست و گفت: اجرای امینانه نیات واقفین سرلوحه فعالیتها در سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و به همین خاطر است که مردم به ادارات اوقاف اعتماد کرده اند.

وی افزود: زمانی که یک فرد ملکی را وقف می کند تلاش ویژه ای می شود که آن ملک در همان موضوع نیت واقف اداره شود و خوشبختانه نسبت به این موضوع حساسیت های زیادی وجود دارد.

وقف برای اعتلای حزب الله لبنان و مدافعان حرم

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات با ارائه توضیحاتی در رابطه با موقوفات جدید و عجیب طی سال های گذشته گفت: یکی از عجیب ترین و جدیدترین موقوفات ما وقف یک بنا برای کمک به حزب الله لبنان بوده است.

حجت الاسلام کیایی افزود: فرد واقف اصرار داشت که مبالغ حاصل از وقف او باید برای مدافعان حرم و همچنین در راستای اعتلای حزب الله لبنان هزینه شود.

وی با اشاره به وقف یک معلم بازنشسته به منظور احداث سرویس بهداشتی در مدارس ابتدایی اذعان کرد: چندی قبل یک خانم با مراجعه به اداره اوقاف شمیرانات اعلام کرد که خود سالها قبل معلم دبستان بوده و اکنون پس از ۳۰ سال فعالیت می خواهد دوباب از واحدهای مسکونی که از همسر خود به ارث برده را در راستای احداث سرویس بهداشتی وقف کند.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات ادامه داد: زمانی که از او سوال کردیم انگیزه ات برای این وقف چیست این زن اعلام کرد که همواره در زمان حضورش در یک مدرسه ابتدایی با مشکلات دانش آموزان برای مراجعه به سرویس بهداشتی در خارج از فضای مدرسه مواجه بوده و اکنون می خواهد با این وقف برای ساخت سرویس بهداشتی در مدارس ابتدایی دولتی اقدام کند.

حجت الاسلام کیایی در ادامه از وقف یک ملک از سوی مادر یکی از ورزشکاران مدال آور خبر داد واظهار کرد: مادر یک ورزشکار که مدال جهانی نیز کسب کرده بود پس از اینکه فرزند خود را در یک سانحه رانندگی از دست می دهد به اداره اوقاف شمیرانات مراجعه و درخواست کرد به نیت فرزند مدال آور خود یک ملک را به درمانگاه تبدیل کند.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات تاکید کرد: نیت مادر این فرد ورزشکار این بود که با وقف خود نام پسر ورزشکارش برای همیشه جاویدان باقی بماند.

وقف متعلق به یک زمان خاص نیست

وی با بیان اینکه وقف متعلق به یک زمان خاص نیست خاطر نشان کرد: افرادی که نسبت به وقف به اموال خود اقدام می کنند در تاریخ جاویدان شده و گاه شاهد هستیم که موقوفه یک فرد پس از سالها از مرگ او نیز باقی مانده است.

حجت الاسلام کیایی با ارائه مثالی از وقف جالب یک زن در ۱۰۲ سال قبل تصریح کرد: یک زن ۱۰۲ سال قبل وقفی را در راستای عزاداری های مراسم محرم داشته و هر ساله در ایام محرم نام این زن زنده می شود.

وی ادامه داد: شاید اکنون از طایفه این زن اثری باقی نمانده باشد اما اسم او با وقفی که داشته در تاریخ جاودان مانده است.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات از هدایت افراد به سمت نیات جدید خبر داد و گفت: در مجموعه اوقاف افراد پس از مراجعه اگر نیت خاصی را داشته باشند نیت خود را اعلام کرده در غیر اینصورت از سوی مشاوران ما در رابطه با وقف در حوزه های جدید راهنمایی هایی به این افراد می شود.

وی با تاکید بر اینکه با تغییر نیازهای جامعه باید نوع وقف های صورت گرفته نیز تغییر کند اظهار کرد: زمان بیشترین وقف افراد د ر حوزه اطعام و همچنین صرف هزینه در مراسم عزاداری های مختلف بود اما اکنون با تغییر نیازهای جامعه، رنگ وبوی وقف ها نیز تغییر یافته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شمیرانات در پاسخ به این پرسش که اکنون مهمترین حوزه ها برای وقف چه حوزه هایی معرفی می شوند گفت: وقف برای کسب علم، درمان، ورزش، تفریح و پژوهش از جمله مهمترین نیازهای امروز جامعه به حساب می آیند.

حجت الاسلام کیایی درمان را نیاز امروز اقشار ضعیف جامعه دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه مردم برای پیگیری مباحث درمان خود با مشکلات زیادی مواجه بوده و اگر از وضعیت مالی مساعدی بهره مند نباشند به شدت با مشکل بر می خورند توصیه ما به واقفین این است که وقف خود را صرف حوزه درمان کنند.

واگذاری املاک وقفی به جوانان در شرف ازدواج

وی با اشاره به اختصاص خانه های وقفی به جوانان خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات ادارات اوقاف اختصاص خانه های وقفی به جوانانی است که به تازگی ازدواج کرده اما از داشتن منزل مسکونی به بهره بوده و تمکن مالی ندارند.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شمیرانات تاکید کرد: در این شرایط پس از معرفی فرد کم بضاعت از سوی مراکز خیریه یک خانه مسکونی وقفی برای مدت دو سال در اختیار یک فرد تازه ازدواج کرده قرار می گیرد.

حجت الاسلام کیایی با اشاره به شرایط افراد جهت دریافت خانه های وقفی بیان کرد: خانه وقفی که به یک جوان تعلق می گیرد برای مدتی محدود دو سال بوده ضمن اینکه فردی که خانه وقفی را دریافت می کند باید ساکن در همان محلی باشد که خانه در آن منطقه بنا شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا