بصیرنیوز گزارش می‌دهد:

باید نگاه جامعه را در مورد معلولان تغییر داد/ اصلی‌ترین نیازمندی معلولان استفاده از وسایل کمک توانبخشی است

بصیر، افراد معلول انسان‌های دارای محدودیت‌های جسمی، جسم ذهنی و روحی هستند، اما این تفاوت‌ها را باید هم عرض تفاوت‌های انسان‌های دیگر تلقی کرد و از اعمال هر گونه پیش‌داوری منفی نسبت به توانمندی‌های افراد معلول خودداری کرد.
بر همین اساس بخش عمده‌ای از فعالیت انجمن‌های معلولان و فعالان معلول را فرهنگسازی و ترویج آگاهی در میان مردم نسبت به توانمندی‌های افراد معلول تشکیل می‌دهد، اما با احترام به ارزش این فعالیت‌های فرهنگی و آگاهی بخشی باید توجه کرد که مردم با حسن نیت و با ذهنی در آغاز خالی از پیشداوری نسبت به افراد معلول برخورد می‌کنند.

در واقع جامعه در ضمیر ناخودآگاه جمعی خود با همدلی و همدردی با انسان‌های دارای محدودیت‌های جسمی و حسی برخورد می‌کند و درصدد آن است که از هر راه ممکن در کاهش آثار ناشی از محدودیت‌های افراد معلول به کمک آنها بشتابد،‌ آنچه مشکل‌ساز می‌شود قبل از سطح برخورداری‌های فرهنگی و علمی هر جامعه موقعیت واقعاً موجود افراد معلول در هر جامعه است.
مدیرکل بهزیستی استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: بهزیستی از جمله مهمترین سازمانی که در برای رسیدن افراد ناتوان به هدفشان تلاش می‌کند که هدف اصلی و نهایی آن توانمند سازی آنها برای ایجاد شرایط موثر در اجتماع است.
سعید آرام، افزود: تاكنون ۵۰ هزار معلول در استان مازندران در سامانه اطلاعاتی ثبت نام كردند و از خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی برخوردار می‌شوند.
آرام با اشاره به اینکه برای افراد معلول دارای دو فرزند و بیشتر، بدون مسکن، برنامه ریزی لازم با همکاری خیرین مسکن‌ساز برای ساخت مسکن آنان و مقدمات کار انجام شد، تصریح کرد: برای ۱۳۵ خانوار شهری و ۱۳۷ خانوار روستایی این امکانات مهیا و مسکن در اختیارشان قرار می‌دهیم.
وی در زمینه مناسب سازی اماکن عمومی و شهری برای معلولان با اشاره به فعالیت‌هایی شهرداری با کمیته مناسب‌سازی استان که اقدانات مناسبی انجام شد، گفت: در سال ۹۵ شهرداری ساری برای همسطح‌سازی معابر با رویکرد مناسب‌سازی حمل و نقل شهری معلولان تا امکان رفت و آمد آسان برایشان فراهم خواهد شد و با ایجاد چنین شرایطی افراد معلول می‌توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
مدیرکل بهزیستی استان مازندران از جمله خدمات دیگر بهزیستی استان را ارائه خدمات کمک توانبخشی به افراد معلول دانست و افزود: از مهمترین و اصلی‌ترین نیازمندی معلولان استفاده از وسایل کمک توانبخشی همچون ویلچر، سمعک و عصا برای نابینایان است که همه این وسایل به روز هستند و افراد معلولی که نیاز به این امکانات کمک توانبخشی داشته باشند می‌توانند رایگان از این امکانات استفاده کنند.
این مسئول، یادآور شد: با برنامه‌ریزی انجام شده در آینده‌ای نزدیک در اتوبوس‌ها ومینی‌بوس‌ها فضای مناسبی برای معلولان فراهم می‌شود و نیز با مناسب‌سازی ایستگاه‌های مینی‌بوس معلولان می‌توانند از آنها استفاده کنند.
کارشناس توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه وضعیت اجتماعی معلولان دید جامعه برایشان تعیین می‌کند، گفت: طبیعی است هر جامعه بشری نمی‌تواند در برخورد با افراد معلول بیکار، منزوی و محروم از نظر اقتصادی و اجتماعی به توانمندی افراد معلول فکر کند پس برای ایجاد باور صحیح جامعه نسبت به توانمندی‌های افراد معلول باید ابتدا این افراد توانمند شوند تا با تحقق این امر جامعه برداشتی مثبت از آنها به دست آورد.
احمد فهیمی در باره مشکلات معلولان با بیان اینکه مشکلاتشان بیشتر جمعی، افززود: برای حل مشکلات اجتماعی معلولان باید راه‌حل‌های اجتماعی یافت نه فردی، که در این حالت نقش بارز انجمن‌های معلولان به چشم می‌آید اگر دید جامعه به هر فرد معلول با توانمند کردن او اصلاح شود بر همین پایه با توانمندسازی انجمن‌های معلولان می‌توان دید جامعه را عوض کرد و در این میان سهم گروه‌هایی بیشتر است که توانمندی سازماندهی قوی‌تر و اثرگذاری بیشتر را بر مدیریت توزیع‌کننده منابع داشته باشند.
فهیمی با اشاره به اینکه معلولان برای کسب فرصت‌های برابر اجتماعی با سایر آحاد جامعه چاره‌ای جز افزایش اثرگذاری بر تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه ندارند، تصریح کرد: برای تحقق این استراتژی باید انجمن‌های معلولان آموزش ببینند و توان سازماندهی خود را بالا ببرند.
وی درباره آموزش و توانمندساری انجمن معلولان، تصریح کرد: انجمن معلولان باید آموزش در مورد ریشه مشکلات اجتماعی معلولان، چگونگی ارائه راهکارهای علمی و عملی متناسب با شرایط جامعه برای حل آن مشکلات ، چگونگی تعامل با سازمان‌های اجتماعی دیگر در جهت دستیابی به اهداف معلولان، چگونگی استفاده از گروه‌های قدرت برای دخالت موثر بر روند تصمیم‌گیری‌های مدیریت جامعه در امور معلولان یا معطوف به آنها را به درستی کسب کنند.
این کارشناس با اشاره به اینکه از جمله محورهای اصلی توانمندسازی انجمن‌های معلولان تولید منابع مالی و فیزیکی برای رفع نیازهای معلولان است، گفت: ورود انجمن‌های معلولان و تولید منابع مالی و فیزیکی برای رفع نیازهای معلولان به عرصه اجرایی در قالب اجرای پروژه مشخص و همه این امور البته ممکن اما مستلزم آموزش پیگیر و علمی سازمان‌های جمعی معلولان است.
به گزارش بصیر نیوز، از آنجايی که معلوليت موجب محروميت دسترسی افراد از بسياری از امکانات و حقوق خود در جامعه مي‌شود، فقر يکی از پيامدهای عمده ناتوانی جسمی است، بطوری که معلوليت و فقر را دو روی يک سکه است.
از اين رو، عمده هدف توانبخشی جامعه محور زدودن فقر از زندگی است با اين حال، توانبخشی جامعه محور تنها به فقرزدايی نمی انجامد، بلکه باعث حضور معلولان در سطوح مختلف جامعه شده به همين علت، اين نوع توانبخشی به کشورهای در حال توسعه و فقير محدود نمی‏‌شود و کشورهای توسعه يافته نيز از دستاوردهای آن بهره می‌برند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا