شکست طرح آبیاری با لوله اراضی کشاورزی را نمی پذیرم/ آغاز طرح آبیاری تحت فشار در ۱۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان

بصیرنیوز، ینکه عده ای می گویند طرح آبیاری با لوله در سیستان طرحی شکست خورده است را نمی پذیرم و براین ادعا همه صاحب نظران، کارشناسان و مردم مهر تائید می زنند.
وی با بیان اینکه برخی این طرح را شکست خورده می دانند، افزود: بنده با این نظر به شدت مخالف هستم و نمیدانم چه فرد یا گروهی این طرح را شکست خورده می دانند، نظر همه صاحب نظران، کارشناسان، متخصصان، مردم و بهره برداران بر این است که یک راه نجات برای کشاورزی منطقه سیستان وجود دارد و آن هم اجرای طرح انتقال آب با لوله است.
وی ادامه داد: ما در سیستان با رودخانه مواجه هستیم که این رودخانه، رودخانه خارجی است و اصلا در مدیریت و کنترل آب آن ما هیچ نقشی نداریم و تنها می توانیم سیلاب آن را مهار و مدیریت کرده و آن را به یک فرصت بدیل کنیم.
وی با اشاره به اینکه براساس پروتکل ما سالانه تنها ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب باید افغانستان به سمت ایران رها سازی کند، خاطر نشان کرد: با آب منطقه ای طی نشستی که در این خصوص داشتیم، به این جمع بندی رسیده ایم که ۴۰۰میلیون متر مکعب از این میزان آب را برای بخش کشاورزی تخصیص داده شود.
مدیر کل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در آبیاری سنتی با انهار و رودخانه ها در منطقه سیستان، بالغ بر ۷۵درصد تلفات آب را شاهد هستیم که در کشور سابقه ندارد، در این منطقه جذب، تبخیر بالای ۴هزار میلیمتری آب را داریم، پس اینکه واقعا کسی نظری داشته باشد که این طرح واقعا نمی تواند توفیق داشته و یا شکست خورده است این را اصلا ما نمی پذیرم.
نجفی با اشاره به روش آبیاری سنتی در سال های گذشته، خاطر نشان کرد: زمانی که آب در انهار و رودخانه ها جاری می شود بین ۲۴تا۴۸ساعت طول می کشد تا آب به اراضی کشاورزی برسد ولی هم اکنون با توجه به بهره برداری فاز اول طرح آبیاری با لوله در بلوک ۴هامون، با پمپاژ آب در کمتر از ۵دقیقه به اراضی کشاورزی می رسد پس عملا تلفات آبیاری سنتی در این طرح از بین رفته و آب با سرعت بیشتری به اراضی می رسد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در آبیاری سنتی پایداری آب را در منطقه نداشتیم، اذعان کرد: با توجه به خشکسالی ها در سالهای ۷۹-۸۰تا۸۵ باغات منطقه از بین رفت یعنی حتی در سالهای ۸۳-۸۴یک هکتار باغ انگور یاقوتی در منطقه سیستان وجود نداشت اما با توجه به اینکه در سیستان چاهک هایی وجود دارد که دو دهم لیتر در ثانیه آب دهی دارد، توانستیم تولید نهاد انگور یاقوتی را انجام داده و درحال حاضر هزار و ۸۰۰هکتار باغ انگور یاقوتی در منطقه سیستان وجود دارد و در این سالها مجتمع های گلخانه ای در منطقه به هزار و ۶۰۰واحد گلخانه رسید.
وی اظهار کرد: اولویت اول در بخش کشاورزی سیستان جلوگیری از تلفات آب است و با آّبیاری آب با لوله توانستیم تلفات را از ۷۵ به ۱۰تا۵درصد کاهش دهیم در ضمن با ۴۰۰میلیون متر مکعب آب بخش کشاورزی به زحمت می توانستیم ۲ مرحله اراضی کشاورزی منطقه سیستان را آب رسانی کنیم اما با این طرح می توان آبیاری را به صورت دوره های۱۰روزه انجام داد.
نجفی خاطر نشان کرد: در هر منطقه اگر بخواهیم سرمایه گذاری انجام دهیم، اول باید محیط زیست را در منطقه درست کنیم و برای داشتن محیط زیست پایدار در منطقه باید کشت دائمی داشته باشیم که این موضوع با ابیاری با لوله امکان پذیر است.
وی با اشاره به آبیاری تحت فشار نیز گفت: به زودی آبیاری تحت فشار در ۱۰هزار هکتار از اراضی منطقه سیستان آغاز می شود و تلاش می شود ۶هزار هکتار دیگر را نیز تا پایان امسال آغاز کنیم.
وی بیان کرد: در قالب این طرح بیش از ۱۰۰هزار هکتار از اراضی کشاوری استان تحت پوشش طرح آبیاری تحت فشار قرار خواهند گرفت.
این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص نارضایتی مردم از تقسیم بندی آب و طولانی بودن زمان رها سازی مجدد آب در هر منطقه نیز گفت: تا سال قبل تنها راه خروجی آب از چاه نیمه یک در منطقه کفتارگی شهرستان زهک بود و با آب خروجی از این محل باید کل اراضی کشاورزی را آبرسانی می کردیم و ۲ تا سه ماه شاید طول می کشید تا آب به هر منطقه برسد، در این طرح از اوایل مهر یا شهریور هر سال آبرسانی به مناطق مختلف را آغاز می کردیم و به ترتیب برای مناطق هیرمند، زابل، شبکه آب رسانی و نهر طاهری آّبرسانی می شد اما امسال با بهره برداری از خروجی چاه نیمه چهارم که با ۷۰میلیارد تومان هزینه انجام شد آبرسانی اراضی کشاورزی از ۲ خروجی چاه نیمه انجام می شود و چالش تاخیر در آبرسانی به اراضی کشاورزی نیز رفع شده است.
وی در پایان تاکید کرد: تاخیر در کشت، کاهش تولید را نیز در بر خواهد داشت اما امسال این وضعیت در منطقه سیستان بهتر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا