قاچاق آب‌های آشامیدنی گازدار از نروژ و ارمنستان به ایران

بصیرنیوز، پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان اب‌های معدنی و آشامیدنی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد استفاده از  آب‌های گازدار خاطر نشان کرد: استفاده از آب‌های گاز دار به ذائقه مردم و نوع مصرف آن‌ها باز می‌گردد. مردم آسیای میانه از بدو تولد به جای استفاده از آب عادی، آب گازدار مصرف کرده‌اند و رژیم غذایی آن‌ها با سایرین متفاوت است. بنابراین نسبت به استفاده از اب آشامدینی عادی اظهار بی علاقگی کرده و رژیم غذایی آن‌ها آب آشامیدنی گازدار است.

وی ادامه داد: PH آب گازدار پایین بوده و باری مردمی که مستعد بیماری گوارشی هستند مصرف آن توصیه نمی‌شود؛ هرچند در مجموع نیز استفاده مادام از این نوع آب به صلاح نیست و اساسا برای مینای دندان مضر است.

فروهر با اشاره به اینکه ۱۳۰ الی ۱۴۰ واحد تولید آب بسته بندی در داخل کشور وجود دارد، اظهار کرد: تنها حدود سه تا چهار واحد تولید آن هم در تعداد پایین آب آشامیدنی گازدار تولید می‌کنند و در مجموع این محصول با توجه به اینکه چندان مورد استقبال و استفاده مردم نیست سرانه بالایی نیز در زمینه تولید ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان اب‌های معدنی و آشامیدنی در مورد واردات آب آشامیدنی گاز دار نیز عنوان کرد: واردات این نوع آب آشامیدنی از مبادی رسمی صورت نمی‌گیرد  و طبق گفته مسئولان سازمان غذا و دارو و گمرک هیچ مجوزی برای واردات آب آشامدنی گازدار به کشور وجود ندارد. در حال حاضر نیز شاهد خرید و فورش آب‌های گازدار نروژی در در داخل هستیم. سایر آب‌های آشامیدنی گازداری نیز که در کشور وجود دارد به صورت چمدانی و در تعداد بسیار کم از ارمنستان وارد می شود.

وی در پایان با بیان اینکه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر آب بسته بندی در سال تولید می‌شود، گفت: باید عنوان کنیم که میزان تولید آب آشامیدنی گازدار در داخل به هیچ وجه قابل ملاحظه نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا