سلیمی:دولت یازدهم یکی از بدهکارترین دولت‌ها است

بصیرنیوز،علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه (۲۸ آذرماه ۹۵) در جریان بررسی کلیات برنامه ششم و در موافقت با آن طی سخنانی اظهارداشت: امروز یک رکن جدید برای تأمین بودجه آن هم تأمین خزانه تخصیص داده شده است همچنین نرخ رشد ۸ درصدی امسال و سال قبل از مسئولان عالی رتبه کشور شنیدیم. حال سئوال اینجاست که بدون برنامه ششم ما با کدام ریل می‌خواهیم این قطار را پیش ببریم.

وی افزود: در همین مجلس تا به امروز ما ۲ بار لایحه بودجه آمده است، دست یافتن به رشد ۸ درصدی اقتصادی باید براساس شاخص‌های مهم باشد که در این برنامه صادرات غیر نفتی، واردات گل، نقدینگی، نرخ تورم و بیکاری به عنوان شاخص‌های اساسی نام‌برده شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه به متغیرهای اقتصادی نیز به خوبی اشاره شده است همچنین مباحث مربوط به کشاورزی، نفت، حمل و نقل و انبارداری و خدمات نیز به طور کامل در برنامه اشاره شده است. در همین برنامه در بحث منابع اشارات دقیقی وجود دارد. به آورده‌های اشخاص حقیقی نیز به صورت کامل اشاره شده است.

سلیمی بر همین اساس اضافه کرد: هرچند ممکن است در برنامه ششم به صورت موردی اشکالاتی وجود داشته باشد اما کلیات آن دقیق است. ما به صورت سالانه برای دستیابی به رشد ۲٫۸ درصدی از طریق رشد و بهره‌وری در این برنامه اشاره شده است همچنین استفاده از منابع خارجی به صورت کامل ذکر شده که از طریق فاینانس به صورت سالیانه ۱۵ میلیارد و همچنین در بخش مشارکت‌ها نیز ۱۰ میلیارد متوسط قراردادهای مشارکتی باشد که قطعاً بدون سرمایه‌گذاری خارجی به این رشد نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه ای کاش این قانون برنامه ششم توسعه یک بار مطالعه می‌شد، گفت: در این برنامه مطالب به خوبی ذکر و قید شده است. نگاه ارزشی به کار و ثروت آفرینان و همچنین بنگاه‌داری نوین ذکر شده که اتفاقاً هم به صورت کمی به آن اشاره شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود یکی دیگر از مشکلات اساسی امروز کشور را افزایش سالیانه بیکاران فارغ التحصیل خواند و گفت: در برنامه ششم مقرر شده ۵۰ درصد تا پایان برنامه فارغ التحصیلان مهارتی باشند و از این فارغ التحصیلان بیشتر استفاده شود.

سلیمی با بیان اینکه امروز سود بانکی کمر مردم را شکسته است، گفت: براساس برنامه ششم هر سال ۱۰ درصد نسبت به سال قبل این سود بانکی کاهش پیدا می‌کند در حوزه سیاست‌های تجاری و تعرفه‌ای نیز به نکات خوبی اشاره شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز با لشکر بیکاران مواجه هستیم، عنوان کرد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده مسئله‌ای است که ما از آن بسیار گله می‌کنیم که یکی از دلایل آن تبعیض است. در برنامه ششم نیز به این موضوع به خوبی اشاره شده است. «انضباط مالی امروز یکی از مشکلات اساسی کشور است که در برنامه ششم در این ارتباط موارد خوبی قید شده است همچنین مقرر شده سال اول از فروش نفت و مایعات گازی ۳۰ درصد به صندوق واریز شود، سالیانه نیز ۲ درصد به این مقدار اضافه شود، ۳ درصد نیز سهم مناطق نفت خیز شود. دو سوم از این منابع نیز برای مناطق محروم تخصیص داده شود. اگر به قیمت‌های پایه سال ۹۵ فروش نفت ۸۳ هزار میلیارد تومان بود در برنامه ششم ما دست دولت را در این زمینه باز گذاشته‌ایم.»

سلیمی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری بودجه ۹۶ عملیاتی نیست، گفت: بودجه ریزی سال ۹۶ بر مبنای عملکرد نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه حقوق‌های نجومی و شفافیت‌های مالی یکی از دغدغه‌های اصلی کشور است، گفت: در برنامه ششم در رابطه با طبقه‌بندی مشاغل و رفع خلاء قانونی نظام محاسباتی نیز به صورت دقیق اشاره شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در خاتمه با تاکید بر اینکه امروز دولت یازدهم یکی از بدهکارترین دولت‌ها است تصریح کرد: در برنامه ششم مشخص شده است که چگونه بدهی‌های دولت کنونی که یکی از بدهکارترین دولت‌ها محسوب می‌شود پوشش داده شود. همچنین بانکداری بدون ربا در عمل که یکی از آرزوهای ما است برای تحقق آن در برنامه ششم موارد دقیقی قید شده است. همچنین به بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز با دقت اشاره شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا