دفاع تمام قد فائزه هاشمی و مولاوردی از تمدید تحریم ها از سوی آمریکا/ کاسبان واقعی تحریم چه کسانی هستند؟

بصیر، طی هفته های گذشته، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا طرح تمدید تحریمهای ایران را امضا نکرده ولی اجازه داده است تا این مصوبه به قانون تبدیل شود.

پیش از این هم سنای آمریکا اول دسامبر طرح تمدید تحریم‌های ایران را با ۹۹ رأی موافق بدون رأی مخالف تصویب کرده بود.

نکته مشترک در این اتفاق این بود که همه مسئولان به اتفاق نظر اعلام کردند که این مسأله با برجام مغایرت داشته و آمریکا برجام را نقض کرده است؛ حتی ظریف به عنوان وزیر امور خارجه کشور اعلام کرد که تمدید تحریم های ایران از سوی آمریکا اثر اجرایی ندارد و از نظر جامعه بین‌المللی بی‌اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد.

ادامه این ماجرا منجر به دستور روحانی به ظریف و صالحی برای انجام اقدامات متقابل شد هرچند برخی از کارشناسان سیاست خارجه این اقدام را متناسب با اقدام آمریکا ندانستند.

برخی از افراد که طی یک سال گذشته با ذوق زدگی دم از ارتباط با آمریکا زده و به هر قیمتی حاضر به رد برجام نبودند این بار کاسه داغ تر از آش شده و در حالی که بزرگان و حقوقدانان در کشور اعلام می کردند برجام نقض شده است، این افراد به دفاع از اقدام آمریکا پرداخته و اعلام کردند برجام نقض نشده است.

فائزه هاشمی در این میان در یکی از برنامه های دانشجویی اعلام کرد که این تمدید تحریم‌ها نقض برجام نیست و تا جایی که گفته شد قرار بود تحریم‌های سازمان ملل برداشته شود و نه تحریم‌های آمریکا، چرا که توافق برجام با ۵+۱ بود و ۵+۱ نمی‌تواند برای سیاست تک تک کشورها تصمیم بگیرد.

وی همچنین مدعی شده بود که دولتی‌های ما تمدید تحریم‌ها توسط امریکا را نقض برجام تلقی می‌کنند اما گویا این صحبت‌ها بیشتر به درون کشور برمی گردد چون هیچگاه به بندی از برجام اشاره نشده که طبق آن این تمدید تحریم‌ها نقض آن باشد.

در ادامه این اظهارات غیر کارشناسانه شهیدندخت مولاوردی هم که همواره در راستای سیاست های سایت های ضد ایرانی سخن گفته است مدعی شد که نمی توان تصویب و تمدید تحریمهای ده ساله علیه ایران را در راستای نقض برجام در نظر گرفت.

وی افزود: همه منتظریم ببینیم آقای ظریف چه راهکاری در پیش می گیرید و بعنوان شخصی که حقوق بین الملل تحصیل کرده ام این تحریمها را در چهارچوب تمدید تحریمها و نقض برجام نمی بینم.

این اظهارات فائزه هاشمی و مولاوردی با ذوق زدگی رسانه های غربی مواجه شد و سخنان غیر کارشناسی آنها  مورد توجه کانال های اصلاح طلب و معاند قرار گرفت.

فائزه هاشمی و مولاوردی در حالی ادعا کرده اند که برجام نقض نشده است که حتی کارشناسان آمریکایی و سناتورهای کاخ سفید هم معتقد بودند این اقدام نقض برجام بوده است؛ روسیه نیز به عنوان یکی از کشور های عضو ۵+۱ اعلام کرد که برجام نقض شده و از این موضوع اظهار تأسف کردند.

در جایی که دولت و طرفداران برجام به منتقدان برجام برچسب کاسبان تحریم می زدند؛ امروز شاهد هستیم برخی به هر نحوی به دنبال نگه داشتن برجام هستند؛ باید پرسید چه اتفاقی افتاده است که برخی تلاش دارند به هر قیمتب رجام را نگاه دارند و از آن دفاع کنند.

در زمانی که آمریکا همه تلاش خود را به کار می بست تا ایران را تحریم کند، عده ای به بهانه رفع تحریم ها وارد مذاکره شده و ازمذاکرات دفاع کردند و منتقدان مذاکرات هسته ای را کاسبان تحریم نامیدند؛ به نظر می رسد کاسبان واقعی تحریم ها کسانی هستند که امروز از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران دفاع کرده و به خاطر نگرانی از عدم اجرای برجام اعلام می کنند که برجام از سوی آمریکا نقض نشده است.

گذشت یک سال از اجرایی شدن برجام و نقض عهد های مکرر و دفاع تمام قد برخی از آمریکا و اقدامات آن رد چنین شرایطی روشن ساخته است که کاسبان واقعی تحریم چه کسانی بوده اند.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا