“بصیرت از نگاه قرآن”؛ گمشده بشر امروز

بصیر، بی شک قرآن کتاب هدایت بشریت است آنطور که خداوند در قرآن می فرماید: «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیً للمتقین» و بر همه مسلمانان فرض و واجب است تا با مراجعه به آن کتاب الهی راه گمشده  را بیابند و به صراط مستقیم رهنمون گردند. در جهان پر از شر و شور امروز که به راحتی  عده ای حق را باطل و باطل را حق جلوه می دهند و فضا را غبار آلود می کنند با تمسک به قرآن می توان حق و باطل را از هم تشخیص داد و به فتنه ها پی برد.

قرآن آن کتاب جامع و معجزه  الهی، ابزار تشخیص حق و باطل را «بصیرت»  معرفی می کند  و با ارائه درس هایی به بشریت با نظر در تاریخ گذشتگان و عاقبت آنها، از پیروانش می خواهد تا عبرت بگیرند. خداوند در قرآن فرموده است: « فاعتبروا یا  اولی الآبصار» یعنی ای اهل بصیرت عبرت بگیرید.

بصیرت خط کش و معیاری است  که قرآن در دست بشر قرار داده است تا با چشم دل ببیند زیرا چشم دل فرا تر از عقل است بصیرت ابزار یک عارف الی الله است تا با دل ببیند و عقل ابزار یک فیلسوف است تا از چیستی اشیاء بپرسد. و اگر چنین شد قطعا انسانها به راه سعادت خواهند رفت. قرآن شاخصه های بصیرت را تعیبن کرده و می گوید: شناخت امام و رهبر دینی و حرکت در مسیر او از شاخصه های بصیرت است و از آموزه های قرآن به شمار می رود.

اگر در عهد موسی (ع) بنی اسرائیل که بارها معجزات عظیم جناب موسی را مشاهده کردند، ناگهان در غیاب رهبر و پیشوای خویش فریب مکر سامری را می خورند و گوساله ای زرین را می پرستند، به دلیل آن است که امام و پیشوا و رهبر خویش را نتوانستند بشناسند لذا به بیراه رفتند. قرآن عوامل بصیرت افزایی را به ما یاد داد  تا با تآمل و تفکر و عبرت از حوادث تلخ و شیرین و سیر در تاریخ گذشتگان و رعایت تقوا بر بصیرت خود بیفزائیم و در این را الگوهائی چون پیامبر اعظم و دیگر انبیاء الهی و مؤمنانی چون مؤمن آل فرعون و آسیه را معرفی کرد تا با سرمشق قرار دادن آنها از مسیر حق دور نمانیم.

«بصیرت» گمشده بشر امروز است و در جوامعی که فتنه‌ها غوغا می‌کند تنها «بصیرت» است که به داد بشریت خواهد رسید، همان مسئله‌ای که امروز دغدغه رهبر مقام معظم رهبری نیز به شمار می‌رود و بارها مسئولین نظام جمهوری اسلامی و آحاد ملت، خصوصا روشنفکران جامعه را به کسب «بصیرت» دعوت کردند.

آنچه نویسنده کتاب «بصیرت از نگاه قرآن» را تشویق کرد تا در خصوص این عنوان هدایتگر قرآنی،  دست به قلم شود، این بود تا مشتقان مفاهیم قرآن و آنان که در صدد کسب این معرفت عظیمند  را از سرچشمه زلال قرآن سیراب کند.

محتوای این کتاب نه تخیلات یک نویسنده، بلکه آموزه های قرآن است که بیانگر دغدغه الهی برای هدایت بندگان خویش است و نویسنده نیز تشنه کسب آن آموزه های بزرگ الهی بوده است.

کتاب «بصیرت از نگاه قرآن» در تیراژ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۰هزار تومان منتشر شده و در کتابفروشی های سراسر کشور و فروشگاه های پاتوق کتاب در مراکز استانها قابل تهیه خواهد بود.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا