آشنایی با انواع موشک های هوا به هوا

بصیرنیوز، بازار جهانی موشک های هوا به هوا (AAM) یک بازار به شدت رقابتی است، به طوری که برای جنگنده های مختلف نیروی هوایی و نیروی دریایی سراسر جهان، تسلیحات ارائه می دهد.

در حالی که جمهوری خلق چین (RPC) در زمینه توسعه سلاح های نسل جدید جنگ هوایی بسیار فعال است، اما اکثریت جنگنده ها، توانایی هایشان را به مدل های فرعی AAM که در طول جنگ سرد طراحی شده اند، واگذار می کنند. در این مطلب، AAMهای موجود حال حاضر دنیا و همینطور برنامه های منتخب آتی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. همان طور که می دانید کشورهایی چون ایران، ژاپن و تایوان برنامه های توسعه و تولید AAM فعالی در دست دارند.
اما در ایالات متحده، تجارت سیستم های موشکی ریتون مسئولیت تولید تمامی AAM را برعهده گرفته. اگر بخواهید چند نمونه از تولیدات این کمپانی را بدانید، باید گفت که شامل مورد زیر می باشد:
سری موشک های کوتاه برد AIM- 9 Sidewinder، طرحی که تولیدش به اواخر دهه ۱۹۴۰ بر می گردد و سری موشک های AIM- 120 AMRAAM (بر متوسط، پیشرفته و هوا به هوا).
 آشنایی با انواع موشک های هوا به هوا
بهتر است بدانید که AIM- 9X که نتیجه برنامه اجرا شده در سال ۱۹۹۷ بود، جایگزین شده است.  مدل AIM- 9L/ M/ RAAM هم با وجود آنکه تعداد بیش از ۲۰۰ هزار فروند آن به تولید رسیده وی هنوز سفارش ساخت آن از سوی مشتریان جدید ارائه می شود. جمهوری چک، مصر و پاکستان در طول دهه اخیر از جمله این مشتریان بوده اند.
عراق در سپتامبر ۲۰۱۰ متقاضی ۲۰۰ فروند موشک AIM 9L- M شد. این در حالیست که در دسامبر ۲۰۱۱ هم درخواست مشابه آن را مطرح کرد، کمپانی ریتون به منظور فراهم نمودن موشک های مدرن AIM- 9L/ M/ همکاری اش را در مارس ۲۰۰۴ با کمپانی Diehl Defence آلمان آغاز کرد تا بر این اساس یک سرمایه گذاری مشترک کاملا یکسان را بنا نهند. هدف این سرمایه گذاری هم تهیه موشک برای مشتریانی چون امارات متحده عربی بود. ناگفته نماند که سری موشک های AIM- 9 هم کماکان کاربردهای جدیدی می یابند.
AIM- 9X نمایانگر نسل پنجم موشک و درواقع نتیجه برنامه مشترک نیروی هوایی و نیروی دریایی ایالات متحده است که از سوی فرماندهی سابق سیستم های هوایی نیروی دریایی (NAVAIR) مدیریت شده است.
در ژوئنی ۲۰۱۳، تعداد ۵ هزار فروند از این موشک تحویل داده شده و نیروی دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارند به ترتیب به تعداد ۴۹۳۷ و ۵۰۹۷ فروند آن دست یابند. تاریخ دقیق تحویل این تعداد تاکنون مشخص نشده است. اولین کاربرد و آرایش AIM- 9X به اواخر سال ۲۰۰۳ بر می گردد، ضمن آنکه اولین قرارداد تولید آن که در نوامبر ۲۰۰۴ منعقد شد، ۱۵۸ میلیون دلار ارزش داشت و ۴۴۳ موشک را در بر می گرفت.
قراردادهای تولیدی اخیر شامل Lot 9 که در ژوئن ۲۰۱۰ بسته شد و ۱۱۶٫۸  میلیون دلار قیمت داشت تا براساس آن ۲۱۲ فروند موشک AIM- 9X Block- I برای نیروی هوایی ایالات متحده و ۵۵ فروند برای جمهوری کره به علاوه صد گلوله آموزشی به تولید برسد. قرارداد Lot 10 اما که ۸٫۶۱ میلیون دلار ارزش داشت، تولید ۶۰ فروند موشک AIM- 9X Block- II را شامل می شد.
Lot 11 با ارزش ۶۱٫۸ میلیون دلار، تولید ۱۱۵ فروند موشک AIM- 9X Block- III را در بر می گرفت اقدامات مربوط به بهبود و اصلاح AIM- 9X کماکان ادامه می یابد؛ قرارداد توسعه و تحقیق به ارزش ۴۴ میلون دلاری کمپانی ریتون موید همین مطلب است. نهاد قرارداد عبارتند از: ایجاد اصلاحات در محرک های کنترل موشک، مهمات پیشرفته و غیرحساس، توسعه سخت افزار و نرم افزار عملیاتی.
 آشنایی با انواع موشک های هوا به هوا
برنامه AIM- 120 AMRAAM به صورت یک مطالعه مشترک بین دو نیروی هوایی و نیوری دریایی ایالات متحده در سال ۱۹۷۵ به اجرا درآمد. این سلاح BVR رادار فعال در سال ۱۹۹۰ به خدمت نیروی هوایی ایالات متحده درآمد. تولید اولین فروند AIM- 120 A در دسامبر ۱۹۹۴ به اتمام رسید. در همین زمان حدود ۳۵۰۰ فروند موشک فقط به ارتش ایالات متحده عرضه شد.
AIM- 120 C اولین بار در سال ۲۰۰۳ مورد تست واقع شد و با قرارداد Lot 8 وارد مرحله تولید شد. پیشرفت های بعدی به تولید مدل استاندارد AIM- 120 C- 7 منجر گردید که در اکتبر ۲۰۰۵ به آرایش درآمد. در کل می توان گفت که ۳۶ کشور تاکنون به موشک AIM- 120 C/ D دست پیدا کرده اند و تا سال ۲۰۰۵ هم ۱۴ هزار فروند موشک به تولید رسیده است.
ارتش ایالات متحده هر ساله به تعداد ۳۰۰-۲۵۰ فروند موشک دست یافته است. جدیدترین مدل آمریکایی AIM- 120 D نام دارد که به سیستم داخل موقعیت یاب جهانی، پیوند داده پیشرفته و نرم افزار جدید مجهز شده است. این موشک موفق شده در تاریخ آوریل ۲۰۱۵، توانمندی عملیاتی اولیه اش را با نیروی دریایی ایالات متحده بدست آورد.

برنامه های اروپایی

کمپانی بزرگ MBDA مسئولیت انواع AAMهای کوتاه برد تا بسیار دوربرد را برعهده گرفته است. برنامه موشک پیشرفته و هوا به هوای کوتاه برد (ASRAAM) که در سال ۱۹۸۰ راه اندازی شد، در اصل با هدف توسعه موشک های فرانسه، آلمان و بریتانیا و تولید مشترک با ایالات متحده اجرایی شد.
اما فرانسه، آلمان و سپس ایالات متحده برنامه را ترک کردند و هوافضای انگلستان (که هم اکنون سیستم های BAE است) به پیمانکار اصلی ASRAAM در سال ۱۹۸۸ تبدیل شد. این در صورتیست که در حال حاضر برنامه توسط MBDA هدایت می شود.
تاکنون سه کشور متقاضی ASRAAM شده اند: دولت بریتانیا در سال ۱۹۹۲، از یک قرارداد تولید خبر داد و نیروی هوایی سلطنتی (RAF) هم در اواخر سال ۲۰۰۲ عملیاتی شدن موشک را اعلام کرد. استرالیا در نوامبر ۱۹۹۸، ASRAAM را انتخاب نمود و در سپتامبر ۲۰۰۴ از قابلیت عملیاتی اولیه آن (IOC) خبر داد.
در ژانویه ۲۰۱۴، کمپانی MBDA، یک قرارداد ۴۱۴٫۵ میلیون دلاری جهت تدارک ۳۸۴ موشک برای هندوستان را امضاء کرد. بریتانیا قصد دارد ASRAAM را تا حداقل سال ۲۰۳۰ به خدمت خود درآورد و حتی این موشک را در هواپیمای شکاری F- 35 B Lightning- II لاکهید مارتین هم بگنجاند. در سپتامبر ۲۰۱۵، بریتانیا با قرارداد ۴۶۲ میلیون دلاری با شرکت MBDA جهت تولید ASRAAMهای جدید برای نیروی هوایی سلطنتی موافقت کرد.
 آشنایی با انواع موشک های هوا به هوا
MBDA MICA (موشک جنگی، رهگیر و دفاع از خود) در سال ۱۹۸۲ به عنوان یک سرمایه گذاری خصوصی از سوی Matra وارد سرویس شد. MBDA در سال ۱۰۰۹، از سوی فرانسه، یونان، قطر، تایوان و امارات متحده عربی، سه هزار سفارش دریافت نمود.
البته فرانسه ۲۰۰۵، ۸۴۰ فروند موشک MICA را سفارش داده بود که از این تعداد، فقط ۲۶۳ فروند تا پایان سال تحویل داده شد. هزارمین فروند MICA در اکتبر ۲۰۱۰ تحویل داده شد. در این زمان، فرانسه تعداد۱۱۰۰ فروند موشک سفارش داده بود.
موشک Meteor کمپانی MBDA با موتور رمجت، بردی فراتر از ۱۶۱٫۹ مایل دریایی (۳۰۰ کیلومتر) را ارائه می دهد، ضمن اینکه از هدایت رادار فعال هم برخوردار است. این برنامه از سوی MBDA هدایت می شود و در حالی که بریتانیا مشتری اصلی آن است ولی کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و سوئد هم به آن دست یافته اند.
در مورد Meteor بهتر است بدانید که بر روی جنگنده JAS- 39 C/D Gripen ساخت Saab متعلق به نیروی هوایی سوئد نصب شده است. هواپیمای شکاری Typhoon یوروفایتر نیروی سلطنتی هم تا پایان سال با این موشک مسلح خواهدشد. پس از آن برای استفاده بر روی هواپیمای شکاری B/C/M Standard F3 کمپانی رافائل و همین طور F- 35B آماده می شود.
کمپانی MBDA هم اکنون با همکاری Mitsubishi Electric بر روی تکنولوژی های آینده مربوط به رادار تجسس هدف کار می کند و در این راه از اطلاعات انتقال یافت از ژاپن بهره می گیرد. در نهایت، پیش بینی می شود این تلاش ها به تولید مدل جدیدی از Meteor منتهی شود تا F- 35B با آن مسلح شود.
دیگر موشک اروپایی IRIS- T نام دارد؛ یک برنامه چند ملیتی که توسط کمپانی Diehl BGT Defence هدایت می شود. این موشک کوتاه برد و پیشرفته به رادار تجسس هدف IIR مجهز شد. آلمان در ژانویه ۲۰۰۳، تامین بودجه جهت شروع تولید آن برای نیروی هوایی آلمان را تصویب کرد و قرارداد تولید آن هم در دسامبر ۲۰۰۴ اعطاء گردید. در سال ۲۰۱۱، کلا ۴۰۰۰ فروند موشک به تولید رسید.
 آشنایی با انواع موشک های هوا به هوا
IRIS- T به خدمت استرالیا، آلمان، یونان، ایتالیا، نروژ، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد و تایلند درآمده است.

دیگر کمپانی های فعال

تاریخچه و سابقه طولانی اسرائیل در تولید AAM بر همگان آشکار است. تولید این نوع موشک بر عهده سیستم های پیشرفته دفاعی رافائل بوده که هم اکنون هم سلاح های کوتاه برد و هم کلاس  BVR را بازاریابی می کند. AAM نسل چهارم رافائل Python- 4 نام دارند که از سال ۲۰۰۷ جایگزین مدل Python- 3 در ارتش اسراییل شد. Python- 3 در طی سال های ۹۴-۱۹۹۳ وارد سرویس شد.
مدل پیشرفته تر Python- 5 به خدمت کشورهای شیلی، کلمبیا، اکوادور، اسراییل و تایلند درآمده است. این مدل در اسراییل بر روی ناوگان F- 35I نصب کمپانی رافائل در ماه می ۲۰۰۸ از طرح هایش برای مدل Python- 6 خبر دارد؛ طراحی و توسعه این مدل به عنوان بخشی از برنامه موشک هوا به هوای پیشرفته آینده (FAAM) صورت می گیرد و احتمالا در ده سال آتی وارد سرویس خواهدشد.
Derby یک سلاح BVR مجهز به رادار تجسس هدف فعال است که در می ۲۰۰۱ از سوی رافائل رونمایی شد. باید بدانید که این سلاح به خدمت خود اسراییل درنیامده و در ژولای ۱۹۹۸ به مرحله تولید رسید. اپراتورهای آن شامل برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، سنگاپور و تایلند می باشد.
Derby همچنین برای مدل بروز شده جنگنده Sea Harrier FRS. 51 ساخت سیستم های BAE نیروی دریایی هندوستان هم انتخاب شد، زیرا برای این جنگنده به ۲۰ فروند موشک اعلام نیاز شده بود. برطبق گزارشات رسیده، رافائل در مورد مدل آتی Derby که به رادار تجسس هدف دو حالت مجهز می شود تحقیقاتی کرده است.
 آشنایی با انواع موشک های هوا به هوا
برنامه AAM هندوستان در اوایل دهه ۱۹۸۰ اجرای شد و تاکنون به تولید سری سلاح های BVR با قابلیت هدایت رادار اکتیو منجر شده است. برنامه Astra از سوی سازمان توسعه و تحقیق پدافند (DRDO) کشور هدایت می شود، ولی تغییرات گوناگونی که در طراحی سلاح ایجاد شده باعث تاخیر مدت آن شده است. مدل پیشرفته Astra MK.II در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد، اما تست هایش در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت.
مشخصه این موشک، ترکیب اصلاح شده موتور دوپالسه آن که باعث افزایش برد آن می شد و توانایی مانورپذیری بود، همچنین برد آن دو برابر برد مدل پیشین یعنی Astra MK.I بود.

AAM های چنی

PL-8 جمهوری خلق چنین مبتنی بر مدل Python- 3 و توسط شرکت صادرات و واردات تکنولوژی هوایی ملی چنی (CATIC) و مرکز توسعه تکنولوژی اپتوالکترو (Luoyang LOEC) ساخته شده است. این موشک از اواسط دهه ۱۹۹۰، توانمندترین AAM کوتاه برد داخلی در کشور بوده است: PL-8 که در اواسط سال ۲۰۰۵ ظهور یافت، قادر به درگیری و برخورد با هدف از هر زاویه ایست، ضمن آنکه برد بالایی هم دارد.
اما PL-9 که به صورت یک AAM پیشرفته و نسل سوم معرفی شده، براساس تکنولوژی Pytjon- 3/PL- 8 طراحی شده. این موشک از رادار تجسس هدف LOEC بهره می برد ولی هرگز به خدمت جمهوری خلق چنین درنیامده و به منظور صادرات ساخته شده. کاربران آن عبارتند از: بنگلادش، نیجریه، نامیبیا، ایران و پاکستان هم احتمالا به آن دست پیدا خواهندکرد.
AAM کوتاه برد و نسل جدید هدایت شوند IR این کشور  PL-10 است که توسط LOEC توسعه یافته. شروع توسعه آن در سال ۲۰۰۵ و شروع تست هایش هم در سال ۲۰۱۰ بوده. PL- 10 در سال ۲۰۱۲ به مرحله تولید راه یافت و طبق پیش بینی ها می تواند J- 20 و دیگر جنگنده های نسل جدید چین را مسلح خواهدکرد.
 آشنایی با انواع موشک های هوا به هوا
دو سلاح کارآمد و تثبیت شده این کشور عبارتند از PL- 11 و مدل پیشرفته تر PL- 12 ساخت LOEC در مورد PL- 11 بهتر است بدانید که از رادار ردیاب نیمه فعال (SAHR) و تکنولوژی اقتباس شده از سری AAMهای AIM- 7 Sparrow کمپانی ریتون کمک می گیرد.
PL- 11 محصول SAST، بخشی از شرکت علم و تکنولوژی هوا فضای چین (CASC) می باشد و توسعه آن در سال ۲۰۰۰ به اتمام رسید. این موشک که هم اکنون در کنار PL- 12 مورد استفاده قرار می گیرد، با نام FD- 60 صادر می شود.
PL- 12 اولین بار در اواسط سال ۰۰۴ به آرایش درآمد. نام صادراتی اش SD- 10 است و اولین کشور خارجی که آن را سفارش داد، پاکستان بود. مدل های فرعی این موشک عبارتند از: PL- 12C, SD- 10A و یک مدل دیگر با رادار تجسس هدف دوحالته.
شایان ذکر است که مدلی دیگر با موتور رمجت نیز تحت توسعه می باشد. این مشوک که PL- 15  نام دارد از مدل پیشین PL- 12C/D اقتباس شده است. تحلیل گر هوافضای چین Andreas Rupprecht پیش بینی می کند که مدل PL- 21 که در آینده ظهور خواهدیافت، برد بسیار بیشتر حدود (۲۱۵nm- 400 کیلومتر) خواهدداشت، ضمن آنکه با رمجت رانده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا