در انتظاری نوروزی متفاوت!

بصیرنیوز،نشست هم اندیشی ستاد هماهنگی خدمات سفر ۳ ماه مانده به نوروز ۹۶ با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف و اعضای این ستاد عصر روز یکشنبه ۵ آذر در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

در این نشست مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: ستاد هماهنگی خدمات سفر هماهنگ کننده دستگاههای مجری در حوزه سفر است و سازمان میراث فرهنگی هم یکی از اعضای آن به شمار می آید. ما در ستاد کار اجرایی انجام نمی دهیم بلکه سیاست گذاری و ایده پردازی می کنیم.

وی گفت: می خواهیم سفرهای نوروز ۹۶ متفاوت باشد پس از هر یک از نمایندگان می خواهیم پیشنهادات خود را در این باره ارائه کنند چون زمان ۲۰ روزه نوروز با حجم زیادی از سفرها روبرو می شویم.

در این نشست علی شیزاری از معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: در نوروز سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان فروش صنایع دستی در بازارچه های سراسر کشور داشتیم همچنین تورهای کارگاه گردی و ورک شاپ زنده در بازارچه های صنایع دستی برگزار شد امسال هم همین برنامه ها را پیش رو داریم و می خواهیم تعداد بازارچه ها بیشتر شود.

وی به ابتکار پلیس زنجان اشاره کرد و افزود: پلیس زنجان در ساعات پرحادثه بسته سوغات به ماشین ها می داد، این توقف کوتاه موجب می شود تا تصادفات کمتر شود. همچنین به جای برگه جریمه به خودروهایی که تخلف سنگین نداشتند برگه های ارشادی می داد. این کار تاثیر بسیار خوبی در سفرها و گردشگران داشت و آنها اعلام کردند که کمترین تصادفات را در نوروز ۹۵ داشته اند.

در ادامه این نشست رضا اباذری با رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران نیز گفت: ما با ترافیک مرزهای ورودی و خروجی در ایام نوروز مواجه هستیم و افراد زیادی پشت مرزها معطل می مانند. مسافران داخلی نیز بیشتر سعی می کنند شخصا به سفر رفته و برنامه ریزی انجام دهند. مردم معمولا با اتومبیل شخصی سفر می کنند در حالی که این موضوع بسیار آسیب زننده است و سفر استاندارد انجام نمی شود. از طرفی مردم می دانند که در هر استان مدرسه ای وجود دارد که وسایل خواب آنها را فراهم می کند بنابراین فرهنگ استفاده از آژانس، بیمه سفر و … در جامعه کمرنگ می شود. بهتر است اگر تصمیمی برای نوروز گرفته می شود فرهنگسازی در استفاده از خدمات سفر باشد.

ملاحسینی به نمایندگی از سازمانهای مردم نهاد میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ما پیشنهاد می کنیم که در همه محوطه های جهانی جشن نوروز برگزار شود در این باره رایزنی های اولیه انجام شده تا با محتوای محلی و در فرمت ملی، این جشن ها را برگزار کنیم. در شهرستان اردکان چندین سال است که امورات گردشگری در اختیار ان جی اوها قرار گرفته است و سایر نهادها نیز از آن پشتیبانی می کنند.

پوریا سوری مدیرروابط عمومی سازمان میراث فرهنگی نیز از تشکیل کمیته رسانه ای خبر داد و گفت: اگر این کمیته تشکیل شود می توان در همه رسانه ها و در زمینه های مختلف درباره گردشگری تولید محتوا کرد.

وی افزود: اپراتورهای تلفن همراه نیز با سرشماره «نوروز متفاوت» نیز می توانند کار اطلاع رسانی را به گردشگران هر استانی انجام دهند.

خدایی معاون گردشگری سازما ن منطقه آزاد کیش نیز در این جلسه گفت: در سفرها معمولا مقاصد مسیر کمتر دیده می شود در حالی که می توان این مقاصد را شناسایی و معرفی کرد.

وی از اجرای طرح حمام (همت ملی و اقتصاد مقاومتی) خبر داد و ادامه داد: ما در نظر داریم تا برای تشویق افرادی که از کالای ایرانی استفاده می کنند جایزه هزاران تور رایگان کیش را بدهیم. همچنین جشن های نوروزی کیش امسال به عنوان جشنواره خانه تکانی از ۱۵ اسفندماه شروع میشود.

در ادامه نشست دست پاک نماینده وزارت صنعت و معدن نیز گفت: ما باید بتوانیم از نوروز برای جذب توریسم بهره ببریم. امسال همچنین باید مردم به سمت خرید کالاهای ایرانی ترغیب شوند اما این روزها می بینیم که با فرا رسیدن جشن کریسمس بسیاری از ایرانی ها به خانه خود درخت کریسمس می برند و متاسفانه جشن کریسمس در میان ایرانی ها جای خود را پیدا می کند این در حالی است که از جشن نوروز خودمان فاصله می گیریم.

وی افزود: حیف است که نتوانیم از نوروز باستانی خود به عنوان قابلیتی که بتواند در توسعه اقتصادی نقش داشته باشد بهره ببریم. ما باید بتوانیم صنایع دستی خود را نیز شناسنامه دار کنیم ولی هنوز در حوزه برندسازی مشکل داریم.

سجادی نماینده سازمان امداد و نجات و مدیر پایگاههای امداد و نجات کشور نیز در این برنامه گفت: ما برخی محیط های دشوار داریم مثل غار، جنگل، ارتفاعات و کویر. حوادث مختلفی در این محیط ها به وجود می آید که هنوز متولی مشخصی برای آن نیست هر چند که ما در سازمان امداد و نجات به واسطه حفظ کرامت انسانی به این حوزه وارد می شویم ولی هنوز مسئول مستقیم آن مشخص نیست.

آرش نورآقایی دبیر کانون های  سراسری راهنمایان گردشگری کشور نیز گفت: به جای اینکه به فکر نوروز متفاوت برای سال ۹۶ باشیم بهتر است از الان برای ۵ سال دیگر که وارد سده جدید می شویم، فکری کنیم. نمی توان برای نوروزی که ۳ هزار سال در فرهنگ ما مانده از سه ماه قبل فکر کرده و انتظار نوروزی متفاوت را داشت  باید در یک بازه زمانی ۵ ساله به فکر نوروز ۱۴۰۰ باشیم. حتی می توان رایزنی انجام داد تا ویزای کشورهای فرهنگی برداشته شود و کاری کنیم که نوروز در کشورهای فرهنگی باشکوه تر برگزار شود.

احمد محیط طباطبایی تهران شناس و مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در این برنامه نیز گفت: ایرانیان خارج از کشور در نوروز به ایران می آیند و این رسالت مهمی است. همچنین سالها پیش بین نوروز و آغاز جشن های بهار تفاوت وجود داشته است اما در دوره ملکشاه سلجوقی، نوروز به جشن های فصل بهار می رسد و ما اکنون نه به سده نوروز بلکه به هزاره نوروز جلالی نزدیک می شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا