مروری بر مهمترین اتفاقات ورزشی سال ۲۰۱۶

بصیرنیوز، سال ۲۰۱۶ میلادی به پایان رسید و آنچه باقی ماند مجموعه‌ای از اخبار، عکس‌ها، فیلم‌ها و خاطراتی است که حالا دیگر تبدیل به حافظه تاریخی ما آدم‌ها شده است؛ سالی که به واسطه برگزاری رویدادهای بزرگی همچون رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۱۶)، همچنین المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو اتفاقات زیادی در آن رخ داد که بسیاری از آنها تا مدت‌ها از ذهن اهالی ورزش فراموش نخواهد شد، خصوصا که سایه تروریسم هم تهدیدی جدی علیه مسابقات ورزشی محسوب می‌شد

در ادامه مروری خواهیم داشت بر برجسته‌ترین رخدادهای ورزش جهان در سال ۲۰۱۶، با ما همراه باشید:

تاریخ‌سازی رئال مادرید با زیدان

فصل عجیب و غریب کهکشانی‌ها که در اواسط آن با شکست ۴ بر صفر خانگی مقابل بارسلونا تبدیل به یک کابوس شده بود، پایان خوشی داشت. فلورنتینو پرس پس از آنکه با رافائل بنیتز نتوانست به سر منزل مقصود برسد، زیدان ‌کم‌تجربه را جایگزین مرد اسپانیایی کرد تا شاید او بتواند رئال مادرید را از گرداب مشکلات بیرون بکشد که اتفاقا همین طور هم شد.

رئال مادرید در لیگ قهرمانان توانست رم، ولفسبورگ و منچسترسیتی را یکی پس از دیگری شکست دهد و برای دومین بار در سه سال اخیر گام به فینال بگذارد؛ فینالی که باز هم اتلتیکو آن طرف میدانش قرار داشت.

زیزوی دوست داشتنی که رئال بی‌روحیه اما پر ستاره را به اوج رسانده بود، شاهکارش را در فینال تکمیل کرد تا اون‌دسیما (یازدهمین قهرمانی اروپا)، ارمغان او برای هواداران تیم اول پایتخت اسپانیا باشد.

* تاریخ‌سازی برزیل اروپا در خانه خروس‌ها

فرانسه در چند هفته طلایی بین ماه‌های ژوئن و ژوئیه میزبان بزرگترین تورنمنت فوتبال در قاره سبز بود. یورو ۲۰۱۶ برای نخستین بار با حضور ۱۶ تیم برگزار شد و به واسطه همین مسئله نیز تیم‌هایی که حضور در این تورنمنت را پیش از این در خواب و خیال می‌دیدند، رویای آنها رنگ واقعیت به خود گرفت.

در این مسابقات تیم‌های انگلیس و اسپانیا در همان مرحله نخست حذفی کنار رفتند و آلمان نیز با وجود آنکه بخت نخست قهرمانی بود، بالاتر از نیمه نهایی را ندید. در فینال نیز پرتغال شگفتی‌ساز که به زحمت از گروهش صعود کرده بود، در شبی که کریستیانو رونالدو نیز مصدوم شد، توانست میزبان را مقابل چشمان هزاران تماشاگر فرانسوی شکست بدهد و جام قهرمانی را کسب کند؛ جامی که حتی نسل طلایی این کشور متشکل از بازیکنانی همچون فیگو، کاستا، دکو و غیره نیز از رسیدن به آن ناکام مانده بودند.

* المپیک ریو؛ از تاریخ‌سازی فلپس تا درخشش بانوی ایرانی

سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک با حضور بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ ورزشکار و به مدت ۱۷ روز در ریودوژانیرو برگزار شد. میزبانی برزیلی‌ها با انتقادات زیادی همراه بود، انتقاداتی همچون کمبود امکانات، ناامنی و … که از همان روزهای نخست به چشم آمد.

مایکل فلپس، شناگر آمریکایی بار دیگر مدال‌های طلای این رشته را درو کرد و توانست ۵ طلا و یک نقره کسب کند تا به رکورد ۲۳ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز در تاریخ این بازی‌ها برسد و آسوده خاطر از اینکه تا سال‌ها کسی نمی‌تواند رکوردش را بشکند، المپیک را ترک کند.

اوسین بولت جاماییکایی نیز از دیگر ورزشکاران سرشناس این دوره بود که باز هم همچون دو دوره قبلی هت‌تریک مدال داشت و سه طلای دیگر در ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴ در ۱۰۰ متر به نام خود ثبت کرد.

در بین اعضای کاروان ایران بدون شک کیمیا علیزاده، درخشان‌ترین چهره بود. او با کسب مدال برنز در تکواندو، اولین بانوی ایرانی لقب گرفت که در تاریخ این بازی‌ها به مدال دست پیدا می‌کند.

* پارالمپیک ریو؛ از تراژدی گلبارنژاد تا رکورد تاریخی سیامند

در جریان برگزاری رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو اتفاقات تلخ و شیرین زیادی رخ داد. درخشش کاروان چین با کسب ۲۳۹ مدال، حضور جمعیت مشتاق برزیل در استادیوم‌ها و مدال‌آوری ۸۳ کشور از جمله اتفاقات شیرین بود. بدون شک تلخ‌ترین اتفاق نیز درگذشت بهمن گلبارنژاد در جریان مسابقات دوچرخه‌سواری بود تا این بازی‌ها کاملا تحت تاثیر این حادثه قرار بگیرد.

رکورد تکرارنشدنی سیامند رحمان در وزنه‌برداری، درخشش ساره جوانمردی و زهرا نعمتی در تیراندازی و انتقام‌گیری ایران از بوسنی در والیبال نشسته از دیگر رویدادهای مهم این دوره بودند.

* دوپینگ سیستماتیک روسیه و محرومیت کاروان پارالمپیک این کشور

در آستانه برگزاری المپیک ریو، خبر دوپینگ سیستماتیک ورزشکاران روسیه، ورزش جهان را شوکه کرد. در حالی که گفته می‌شد شاید کاروان المپیک این کشور در المپیک شرکت نکند، کمیته بین‌المللی المپیک با اتخاذ تدابیری رای به حضور ورزشکاران پاک روس در ریو داد، البته این پایان ماجرا نبود؛ چرا که کاروان پارالمپیک روسیه از حضور این این بازی‌ها محروم شد تا مشخص شود عزم مسئولان ورزش دنیا برای برخورد با این پدیده شوم بسیار جدی است.

* مسی نقره‌ای!

سال ۲۰۱۶ همان قدر که برای کریستیانو رونالدو در عرصه ملی شیرین بود، برای لیونل مسی تلخ بود. این ستاره آرژانتینی با درخشش خود توانست آلبی‌سلسته را به فینال کوپا آمه‌ریکا برساند، اما تمام زحماتش در دیدار نهایی بر باد رفت و شیلی جام قهرمانی را بالای سر برد.

مسی در فینال نه تنها گلزنی نکرد، بلکه یک ضربه پنالتی را نیز از دست داد تا سهم زیادی در دومین نایب قهرمانی پیاپی آرژانتین ایفا کند.

* پرواز بی‌بازگشت فوتبالیست‌های چاپه‌کوئنسه

روز ۹ آذر ماه، فوتبال جهان در شوک سقوط یک هواپیمای برزیلی که حامل اعضای تیم چاپه‌کوئنسه برزیل بود، قرار گرفت. اعضای این تیم قصد سفر به کلمبیا برای برگزاری فینال جام سودآمریکانا را داشتند که نزدیک فرودگاه مقصد، هواپیمای آنها سقوط کرد.

در این حادثه به جز چند بازیکن، سایر اعضای تیم چاپه‌کوئنسه جان خود را از دست دادند.

* وداع با برایانت

تیم کلیولند کاوالیرز در فینال لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا در حالیکه ۳ بر یک از گلدن استیت وریرز، مدافع عنوان قهرمانی عقب بود در یک بازگشت رویایی، توانست حریف قدرتمند خود را شکست دهد و برای نخستین بار در تاریخ باشگاه با درخشش ستاره‌های خود لبران جیمز و کابری اروینگ به عنوان قهرمانی برسد. در پایان این فصل، کوبی برایانت، فوق ستاره تیم لس آنجلس لیکرز به همراه تیم دانکن از سان آنتونیو اسپرز و کوین گارنت از بوستون سلتیکس از دنیای بازیگری خداحافظی کردند.

*فرمول یک و سورپرایز لحظه آخر

رقابت‌های اتومبیلرانی فرمول یک قهرمانی جهان در فصل ۲۰۱۶ با قهرمانی بلامنازع تیم مرسدس مثل سال گذشته به پایان رسید. در این فصل هر ۲ راننده این تیم، نیکو رزبرگ و لوئیز همیلتون (مدافع عنوان قهرمانی) رقابت بسیار سختی در ۲۱ مرحله مسابقات داشتند که سر انجام پس از ۹ قهرمانی برای هر ۲ راننده، تکلیف فهرمان فصل به گرندپری پایانی در پیست یاس مارینا در ابوظبی کشیده شد. سکوهای اول و دوم گرندپری امارات به ترتیب به همیلتون و رزبرگ رسید ولی رزبرگ در نهایت با اختلاف ۵ امتیاز برای اولین و آخرین بار به عنوان قهرمانی F1 رسید. او پس از این قهرمانی در سن ۳۱ سالگی بازنشسته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا