چاقی موجب تغییر ژنتیک می‎شود

بصیرنبوز، اخیرا محققان بیان کردند که چاقی می تواند تغییرات وراژنتیک در DNA ما ایجاد کند و عواقب نامطلوب بهداشتی را برای فرزندان آینده ما به همراه آورد.

در یک مطالعه که هنوز به عنوان بزرگترین مطالعه در مورد اثر شاخص توده بدنی (BMI) بر روی  DNAانجام شده، محققان دریافتند که تغییرات قابل توجهی در حالت ژن هایی که مسئول متابولیسم چربی و حامل لایه و در جایگاه ژن مرتبط با التهاب درDNA افراد با نمایه توده بدنی بالا بودند، ایجاد شد.
در نهایت، این تیم قادر به شناسایی علامت های وراژنتیکی شد که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را پیش بینی کند. کریستین گیگر، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «نتایج ما بینش های جدیدی را در رابطه با این که خط سیرهای سیگنالینگ به وسیله چاقی تحت تاثیر قرار می گیرند، ایجاد کرده است. ما امیدواریم این کار به شیوه های جدید پیش بینی و احتمالا جلوگیری از دیابت نوع ۲ و دیگر عواقب اضافه وزن منجر شود.»
برای این مطالعه، این تیم نمونه خون بیش از ۱۰ هزار زن و مرد در اروپا را بررسی کردند. بخش بزرگی از آنها ساکن لندن اما با اصل و نسب هندی بودند، که از نظر ژنتیکی در معرض خطر بالای چاقی و بیماری های متابولیکی قرار داشتند. این تیم تحقیقاتی در ۵۳۸۷ نمونه، ۲۰۷ جایگاه ژنی را که از لحاظ وراژنتیکی وابستگی شان به BMI  تغییر کرده بود، شناسایی کردند.
با توجه به یافته های این تیم، نیم میلیارد نفر در سراسر جهان اضافه وزن دارند. در حالی که نتایج به دست آمده وخیم به نظر می رسد، اما این تیم امید دارد با یافته های خود بتواند به کسانی که بیشتر در خطر ابتلا به دیابت هستند، کمک کند تا تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا