گزارشی از عقب نشینی دولت در برخورد با فیش های نجومی؛

عدم اراده جدی مسئولان دولتی برای برخورد با «حقوق های کثیف»/ مردم در انتظار شنیدن گزارش دولت و قوه قضاییه هستند

بصیر، فساد اقتصادی از موضوعاتی است که از سال‌های گذشته مورد دغدغه جامعه بوده است، به گونه ای که رهبر انقلاب نیز در فرمان  هشت ماده‌ای در اوایل دهه هشتاد لزوم برخورد با این پدیده را به همه مسئولان گوشزد کردند. از آن سال‌ها بیش از ده‌ها سال می‌گذرد و هر روز وجهی دیگر از این پدیده خودنمایی می‌کند؛ روزگاری شهرام جزایری، روزگاری اختلاس سه هزار میلیاردی، روزگاری بابک زنجانی و امروز فیش‌های نجومی!

فقره فیش‌های نجومی که با هوشیاری رسانه‌ها و همچنین وجود شبکه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به تدریج تبدیل به یکی از سوژه‌ها و همچنین مصداق‌های مهم فساد اقتصادی تبدیل شد، به طوری که رهبرانقلاب هم به آن واکنش نشان داد. امام خامنه ای در خطبه‌های نماز عید فطر در مورد معضل فیش‌های نجومی بیانات مهمی داشتند که می‌توانست روند برخورد با این فساد اقتصادی و سایر فساد‌ها در عرصه‌های دیگر را متحول کند.
رهبر معظم انقلاب کمی پیش از آن هم در دیدار رمضانی رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با ایشان، بر برخورد قاطع با گیرندگان حقوق های نجومی تاکید کرده بودند.

 

موضوع حقوق های نجومی هجوم به ارزش هاست

 

رهبر انقلاب تأکید کردند: موضوع حقوق های نجومی، در واقع هجوم به ارزش ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناءها است و اکثر مدیران دستگاهها، انسانهای پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود.

ایشان با اشاره به دستور رئیس جمهور به معاون اول برای پیگیری موضوع خاطرنشان کردند: این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری، و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: بر اساس اطلاعاتی که به من رسیده است، میزان دریافتی مدیران در بیشتر دستگاهها، در حد معقول است و دریافتی های کلان، مربوط به تعداد اندکی از مدیران است که باید با همین موارد اندک هم برخورد قاطعانه انجام شود.

واضح است که آنچه رهبر معظم انقلاب مطالبه کردند صرفا تعیین سقف حقوق جدید و نظارت بر دریافتی های جدید نیست بلکه ایشان بر برخورد با گیرندگان حقوق های نجومی – حتی قبل از مصوبه جدید – نیز تاکید کرده اند اما چند ماه بعد، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، تایید کرد که دولت هیچ الزامی برای تصمیم گیری در خصوص گیرندگان حقوق های نجومی تا قبل از تعیین سقف جدید برای آنها ندارد! به عبارت دیگر، تنها کاری که دولت ملزم به انجام آن است تعیین سقف جدید و نظارت بر حقوق ها پس از آن است و حقوق های نجومی قبلی در دایره نظارت دولت قرار نمی گیرند!
دولت درباره حقوق های نجومی اقدامی نکرده است
۲۱ آذر ماه، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه همچنین در خصوص پرونده فیش‌های نجومی و حقوق‌های نجومی گفت: تا امروز هیچ موردی از ناحیه دولت به قوه قضاییه منعکس نشده است که آیا در این سال‌های اخیر حقوق‌های چند ده میلیونی و پاداش‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیونی آیا اینها خلاف قانون بوده است یا خیر. همچنین از ناحیه دیوان محاسبات نیز تا امروز چیزی به عنوان جرم انعکاس پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: ما فرصت کافی برای دولت و دیوان محاسبات قائل شدیم و گفته بودیم که اگر دولت انجام ندهد دادستان وارد می‌شود، هم‌اکنون بازرسی کل کشور لیستی را تهیه کرده است از کسانی که فیش‌های بالا داشتند و کسانی که بازرسی تشخیص داده است اقدامشان مجرمانه بوده تعدادی به دادسرا فرستاده شده‌اند که اکثراً مدیران عامل بانک‌ها و هیأت مدیره بانک‌ها، بیمه و تعدادی از شرکت‌ها است که هم‌اکنون نیز رسیدگی به این پرونده‌ها ادامه دارد.
عدم اراده جدی مسئولان دولتی برای برخورد با نجومی بگیران
کوهکن عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس دهم با اشاره به عدم برخورد قاطع با نجومی بگیران، اظهار داشت: رهبرانقلاب اسلامی بارها اعلام نموده اند که باید با نجومی بگیران برخورد قاطع شود و نباید به راحتی از این مسئله گذشت و نیاز است که دستگاه های قضایی با جدیت بیشتری، این مسئله را دنبال کنند چرا که برخورد با نجومی بگیران، نشان می دهد که نظام جمهوری اسلامی ایران مخالف چنین فیش های نجومی است.
وی افزود: باید دولت یازدهم، برخورد قاطعانه ای با نجومی بگیران می کرد اما متاسفانه اراده جدی در برخورد با نجومی بگیران در مسئولان دولتی دیده نمی شود.
عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس دهم در پایان خاطر نشان کرد: مدیران زیادی در کشور مشغول به کار هستند و نباید بین حقوق یک مدیر با مدیر دیگری تبعیض قائل شوند اما متاسفانه فقط تعدادی از مدیران، فیش های نجومی دریافت کرده اند که هر چه سریعتر باید آن را به بیت المال برگردانند.
اقدام عملی در برخورد با عاملان فیش های نجومی صورت نمی گیرد
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به عدم برخورد قاطع و منطقی دولتی ها با عاملان فیش های کثیف نجومی اظهار داشت:مسئله فیش های نجومی یک مسئله کاملا ملی است که متاسفانه آثار بدی بر جامعه ایران و افکار عمومی گذاشته است و شرایط به گونه ای است که بسیاری از مردم در خصوص این فیش های نجومی بحث های در گوشی دارند و مدام درباره آن صحبت می کنند.
وی تاکید کرد: اگر دولت درباره فیش های نجومی شفاف سازی نکند، در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری، فردی همچون روحانی پاسخ مناسبی برای افکار عمومی نخواهد داشت.
هانی زاده در با اشاره به اینکه اقدام عملی در برخورد با عاملان فیش های نجومی صورت نمی گیرد، افزود: دولتی ها باید سریعا باید در خصوص پرونده عاملان فیش های نجومی و برخورد با آنها، شفاف سازی کنند و در غیر این صورت، این خود دولتی ها هستند که ضرر می کنند.
مردم در انتظار شنیدن گزارش برخورد با نجومی بگیران هستند
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جواب این سوال که “چرا دولت در برخورد با فیش های نجومی اقدام عملی انجام نمی دهد و به فرموده امام خامنه ای در معرفی متخلفان به قوه قضاییه عمل نمی کند؟” گفت: با توجه به اینکه رسوایی فیش های نجومی در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است و دخالت دولت برای شفاف سازی ابعاد آن موجب روشن گری برای افکار عمومی جامعه می شود، دولت در این ماجرا همکاری لازم را به عمل نمی آورد.
وی در ادماه با بیان اینکه مردم منتظر شنیدن گزارش برخورد با نجومی بگیران هستند، ادامه داد: برای مردم سخت است که تصور کنند برخی افراد برداشت های آن چنانی از بیت المال دارند و از طرفی دیگر، وقتی آن را با معیشت و گرفتاری ها و بی پول های خود مقایسه می کنند، این رویکرد دولتی را نمی پسندند و در انتخابات آینده به این نوع تفکر و عملکرد، رای نمی دهند و از کنارش می گذرند و به همین دلیل، دولت احتیاط می کند و در خصوص این پرونده شفاف سازی نمی کند.
حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: دولت قصد دارد که با روش هایی همچون سرپوش گذاشتن بر واقعیت و گذرزمان، از مسئله فیش های کثیف نجومی عبور کند و مردم در حالت ابهام باقی بمانند اما باید بداند که مردم روشن تر از آن هستند که واقعیت را ندانند و به نفع دولت هست که با واقعیت ها روبرو شود و ابعاد آن را برای مردم توضیح دهد و با متخلفان برخورد قاطعی داشته باشد.
عقب نشینی در برخورد با غارتگران بیت المال
علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم گفت: بسیاری از دستگاه ها و سازمان‌های اجرایی در برابر فیش نجومی و غارتگران بیت المال، عقب نشینی داشته و سکوت در پیش گرفته اند و نباید فقط مدیر را مواخذه نکرد بلکه دستگاه ها و ذی حسابان مرتبط را هم مورد بازخواست قانونی قرار داد.

 

ذانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا