کلاهبرداران چینی در بازار گردشگری ایران

بصیرنیوز،حضور راهنمایان چینی در حوزه گردشگری سخن جدیدی نیست. شاید بیش از ۳ سال از طرح این موضوع می گذرد اما هنوز مسئولان این مهم را پیگیری نکرده اند و تنها وعده های بی سرانجام می دهند. عدم پیگیری و جلوگیری از حضور راهنمایان چینی سبب گسترش فعالیت چینی ها در بازار گردشگری ایران شده است چنانکه از یک سو هتل آپارتمان و مرکز اقامتی می سازند و از دیگر سو آژانسهای مسافرتی خاص خود را دارند.

رحمت الله (رامین) ذبیح مند؛ استاد رسمی فدراسیون بین المللی راهنمایان گردشگری با تجربه راهنمایی در بیش از ۴۲ کشور دنیا؛ بیش از ۱۷ است که راهنمای تورهای گردشگری است و بیش از ۷ سال به عنوان راهنمای چینی زبان فعالیت می کند. او با اشاره به آنکه تعداد زیادی چینی داریم که داخل ایران هستند و به بهانه های مختلف وارد ایران شده اند به خبرنگار «سفر» گفت: برخی از  چینی ها به منظور فراگیری دروس قرآنی در حوزه های علمیه وارد ایران شده اند. برخی دیگر با در دست داشتن ویزای توریستی در ایران به سر می برند و عده ای دیگر نیز به واسطه امکانات ویزای کار مناطق آزاد تجاری در ایران هستند.

این افراد علاوه بر حضورشان که به واسطه در دست داشتن امکانات مختلف است، در حوزه های مختلف وارد بازار کار می شوند. در این میان نخستین امکاناتی که برای خود فراهم کرده اند  اقامتگاه های غیر مجاز است تا چینی هایی که در ایران هستند را اسکان دهد.

**اقامتگاه های غیر مجاز چینی

ذبیح مند در این خصوص گفت: به جرات می توان گفت تاکنون ۱۰ اقامتگاه غیر مجاز چینی در قلب تهران همچون هفت تیر و مطهری و… و ۲ واحد در اصفهان شناسایی شده است. سازمان میراث و گردشگری تهران نیز در جریان این امر است اما تاکنون اقدامی دراین خصوص انجام نداده است. مسئولان همواره می گویند پیگیری می کنیم اما در نهایت از نتیجه خبری نیست.

در این میان چینی ها نه تنها در حوزه اقامت بلکه در حوزه رستوران، تور لیدری، تور گردانی و سایر بخش های گردشگری ایران نیز ریشه دوانیده اند. هر روز شاهد افزایش تعداد رستوران های چینی هستیم. همچنین برخی چینی ها به صورت مستقل در صدد برگزاری تورهای گردشگری برآمده اند و همانند آژانسهای مسافرتی عمل می کنند چنانکه تور کامل را می بندند و مسافران چینی را به ایران می آورند بدون آنکه مبلغی بابت مالیات پرداخت کنند. درواقع  تنها پولی که به دولت ایران پرداخت می کنند هزینه ویزای فرودگاهی است و درآمد دیگری برای دولت ندارند. در عین حال مجوز نیز ندارند. سازمان میراث و گردشگری تهران به اندازی منفعل است که نمی توان روی متولی گری آن حساب کرد.

**کلاهبرداری به روش چینی!

این فعال گردشگری با اشاره به آنکه، هرچند درحال حاضر آنها در حوزه تورهای چین و ورود گردشگران چینی فعال هستند تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که اگر جلوی فعالیت غیر قانونی چینی ها گرفته نشود قطعا در سایر بخش ها نیز نفوذ پیدا می کنند.

وی با تاکید برآنکه کار مترجمی در نمایشگاه ها را نیز باید به این لیست افزود ادامه داد: چنانکه در این مورد شاهد کلاهبرداری های بسیاری نیز هستیم. روش به این صورت  است که مترجم چینی با طرف چینی خود توافق می کند تا جنس را با درصدی گرانتر به خریدار ایرانی بفروشد و در این میان حق دلالی خود را بردارد اینگونه است که اجناس با درصدی افزایش قیمت به خریدارایرانی فروخته می شوند. این درحالی است که اگر مترجم ایرانی این امور را در دست گیرد می توان جلوی چنین تخلفاتی را گرفت.

ذبیح مند خاطرنشان کرد: البته حضور چینی ها در بازار گردشگری ایران به اینجا ختم نمی شود بلکه در حوزه راهنمایان تور نیز وارد شده اند. یعنی در حال حاضر راهنمای تور چینی نیز داریم. طبق قانون راهنمای تور باید کارتدار باشد. اما از آنجایی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نظارتی بر این امر ندارد و هیچ قانونی برای نظارت بر امور غیر قانونی نظارت ندارد، شاهد حضور ده ها راهنمای چینی در گردشگری ایران هستیم.

وی افزود: به طور مثال راهنمای چینی با گروه چینی برای بازدید از تخت جمشید می رود، با توجه به آنکه نظارتی وجود ندارد این گروه ها می توانند بدون  مجوز و به طور مستقل عمل کنند و یا اگر از سوی مسئولان پایگاه مورد بررسی قرار گیرد، راهنمای چینی با خرید یک بلیط تمام مشکلات را حل می کند. در واقع خرید تنها یک بلیط می تواند هموار  کننده راه گروه های خارجی در نبود راهنمای ایرانی باشد. تمام این موارد با  وجود سازمان ها و ارگان های نظارتی اتفاق می افتد و کسی پیگیر نیست. این درحالی است که بارها شاهد توقیف تورهای ایرانی توسط نیروی انتظامی و … بوده ایم اما چرا جلوی چنین گروه هایی که گاه تعداد آنها به ۳۰ نفر هم می رسد و مجوز هم ندارند گرفته نمی شود جای سوال دارد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا