گزارشی از لزوم توسعه فضای سایبری و مزایای آن؛

انقلاب سایبری و فرصت‌های شغلی فروان برای کشور/تکمیل شبکه ملی اطلاعات نیاز حیاتی کشور

بصیر، انقلاب سایبری بهترین واژه برای تحول در عرصه سایبر است به نحوی که تاثیراتی که این انقلاب در فضای جهان می گذارد را هم ردیف انقلاب کشاورزی و انقلاب صنعتی بازگو می کند.

سرمایه گذاری کشورهای غربی در این عرصه اهمیت این انقلاب را برای دیگران مشخص می کند.

یکی از سازمان هایی که به صورت تخصصی بر روی فضای سایبر کار می کند آژانس امنیت ملی آمریکا است این سازمان ۱۶ میلیارد دلار بودجه در سال و ۹ هکتار فضا در اختیار دارد که دست این سازمان را برای نصب پیشرفته ترین سرورها برای مدیریت فضای سایبری در کل جهان باز می گذارد.

تمام کارمندان اژانس امنیت ملی آمریکا از متخصصان IT هستند این سازمان دنیای نابغه های ریاضی است و مهمترین کار این متخصصین رمزگشایی سیستم های بانکی و امنیتی کشورها است.

مایکل راجرز رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا است که هم زمان فرمانده سایبری ایالات متحده هم هست، راجرز فرمانده سابق نیروی دریایی آمریکا بوده در حوزه جنگ های سایبری هم تخصص دارد.

اما رژیم اشغالگر صهیونیستی هم به سرمایه گذاری عظیم در این فضا پرداخته است؛ به اعتقاد اویاتار ماتانیا، رییس اداره ملی سایبری اسرائیل، سایبر، دقیقاً مثل انقلاب کشاورزی و صنعتی و هم اهمیت با آن‌ها است.

این مقام بلندپایه سایبری اسرائیلی، در صحبت‌هایی در این رابطه، گفت: سایبر، معمولاً القاء کننده معانی ترسناکی، از جمله نفوذ به رایانه‌ها و سامانه‌های ملی است؛ اما اولین و مهم‌ترین خاصیت سایبر، ایجاد فضای جدید و شبکه ارتباطات دیجیتال است.

شبکه‌ای که فرصت‌ها و قابلیت‌های جدیدی را به وجود می‌آورد و این فرصت‌ها، جامعه، اقتصاد و جنبه‌های مختلف امنیت را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

ماتانیا در ادامه بر این موضوع تأکید کرد که این فضای جدید، در حقیقت هیچ محدوده خاصی ندارد و گستره آن، کل جهان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: فضای سایبر، فرصت‌های جدیدی را برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند و البته امنیت را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

در حقیقت، پدیده‌ای به نام سایبر، به‌قدری مهم است که می‌توان آن را هم ارزش با انقلاب کشاورزی و صنعتی دانست. باید به این موضوع نیز واقف بود که ما در ابتدای این مسیر قرار داریم.

با بازخوانی مختصر از سازمان سایبری آمریکا به اهمیت فضای سایبری پی می بریم.

فضای سایبری در جهان امروز به تمام جنبه های زندگی انسان مرتبط است و مسائل سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی را در برمی گیرد ولی هدف از نوشتن این گزارش بازگو کردن فواید اقتصادی سرمایه گذاری کشور در این فضا است.

در زیر به چند نمونه از بهره برداری اقتصادی از این فضا اشاره می کنیم:

**ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی

تشکیل شبکه های ملی اجتماعی علاوه بر فواید فراوان امنیت سایبری و خارج نشدن اطلاعات مردم از کشور فواید اقتصادی فراوانی برای کشور دارد.

ایجاد سرورهای عظیم برای این شبکه ها نیاز به یک تیم تخصصی فنی از متخصصان گوناگون مهندسی است به طوری که ایجاد این سرورها یک دروازه جدیدی از اشتغال برای کشور باز می کند.

سرورهای این شبکه ها نیاز به قطعات رایانه ای دارد که با مهندسی معکوس و ساخت این نوع سرورها بازهم فرصت های شغلی جدیدی برای اشتغال در کشور به همراه می آورد.

منافع ایجاد شبکه های اجتماعی موبایلی به این جا ختم نمی شود بلکه تولید نرم افزار ، پشتیبانی از این نوع نرم افزار ها تبلیغات در این عرصه می تواند فرصت های شغلی دیگری را برای جوانان ایجاد کند.

**فضای سایبری و دولت الکترونیک

ملی کردن این فضا آرزوی دیرینه بسیاری از کارشناسان اقتصادی را برآورده کرده و دولت الکترونیکی با امنیت سایبری بالا را در این فضا ایجاد می کند.

ایجاد دولت الکترونیک فواید بسیاری دارد و از هدررفت بسیاری از منابع کشور جلوگیری کرده ومی تواند تمام معاملات و پیمانکاری ها و اقدامات کمرگی بر این فضا سوار شود و جلوی بسیاری از تخلفات نظیر ایجاد رانت، قاچاق، فسادهای اقتصادی، اختلاس ها را بگیرد.

همانگونه که متخصصان ستادمبارزه با قاچاق کالا دوعامل انسان و کاغذ را مهمترین عامل در فسادهای اقتصادی می دانند ایجاد دولت الکترونیک می تواند منافع بسیاری برای اقتصاد کشور داشته باشد.

ایجاد دولت الکترونیک و کم شدن نقش کاغذ و بروکراسی اداری نه تنها در عوامل فوق تاثیرگذار است بلکه منافع دیگری برای کشور دارد که عبارتند از:کاهش تردد غیرضرور مردم به مراکز اداری و کم شدن ترافیک و آلودگی و هدر رفت سوخت، کاهش مصرف کاغذ و در نتیجه کاهش قطع شدن درختان و حراست از محیط زیست،کاهش رفت و

آمدهای غیرضرور به پایتخت و تمرکز زدایی و توسعه استان های دیگر و حتی توسعه شهرستان ها، کاهش فاصله بین پایتخت و شهرستانها و کم شدن مهاجرت به تهران و….

**فضای سایبری و ادارات دولتی

گسترش فضای سایبری می تواند به کوچک سازی دولت خدمت شایانی کند زیرا اگر فضا توسعه یابد بسیاری از مراکز دولتی در این فضا فعال شده و نیاز به نیروی کمتری برای خدمات به مردم دارند مثلا گسترش سرعت و امنیت و نرم افزارهای تخصصی می تواند شعبات بانک را به سرعت کاهش دهد و با توسعه دستگاهای خودپرداز به خدمات به مردم بپردازد و در چشم انداز بلند مدت باعث حذف پول کاغذی در بین مردم گردد.

**ایجاد فروشگاه های اینترنتی

یکی دیگر از فواید این کار ایجاد فروشگاه های اینترنتی است که باعث کاهش رفت و آمدهای مردم در سطح شهر می گردد و با سرعت بالا زمانی نزدیک به ده دقیقه خدمات را به مشتریان ارائه می دهد.

**توسعه شرکت‌های خدمات دهنده اینترنتی

توسعه شرکت های خدمات اینترنتی فضای جدیدی را برای کشور در امر اشتغال ایجاد کرده و مهندسان خوشفکر را جذب این نوع شرکت ها خواهد کرد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که توسعه فضای سایبری در کشور وابسته به ایجادکامل شبکه ملی اطلاعات بستگی دارد و تا زمانی که این شبکه به طور کامل در کشور ایجاد نشده باشد توسعه فضای سایبری در کشور بسیار خطرناک است زیرا اطلاعات نهادهای کشور به بیرون درز کرده و خطرات امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای کشور دارد.

به گفته مسئولان وزارت ارتباطات این شبکه در بهمن ماه سال جاری به طور کامل افتتاح خواهد شد و امید است هرچه سریعتر مسئولان با درک اهمیت این فضا به تکمیل شبکه ملی اطلاعات پرداخته و منافع زیادی را برای کشور کسب کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا