گزارشی از امواج نامرئی؛

هیچ مدرک علمی جهت اثبات سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها ارائه نشده است/ فقدان مدیریت یکپارچه در رسیدگی به موضوع پارازیت‌ها

بصیر، پارازیت یا همان نویز، امواج الکترومغناطیسی هستند که برای ایجاد اختلال در شبکه‌های رادیویی مانند ماهواره‌ها، از سمت منشأ نامعلوم پخش می‌شود، این امواجِ معمولاً کوتاه‌برد، با فرکانس‌های مشابهِ شبکه‌های مورد نظر، جایگزین امواج اصلی آنها می‌شوند و در رسیدن آنها به گیرنده‌های تلویزیونی اختلال ایجاد می‌کنند، این کلمه در اصل به معنای دنباله‌رو، آویزان و کاسه‌لیس، در زیست‌شناسی به معنای انگل و در ادبیات امروزمان به مفهوم مزاحمت تبدیل شده است.

 

در گزارش قبلی سینا درباره نقش پازایت‌ها در سلامتی افراد بیان کردیم؛ مسئولین می‌گویند پارازیت‌ها مضر نیستند و کارشناسان پارازیت‌ها را عامل به خطر افتادن سلامتی افراد معرفی می‌کردند و به این نتیجه رسیدیم که تحقیقات گسترده‌ای برای بررسی آثار پارازیت‌ها در کشور وجود ندارد.

 

اما امروز و بعد از گذشت چند ماه از آن گزارش خبرهای جدیدی در مورد پارازیت‌ها به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد بر اساس تحقیقات انجام شده پارازیت‌ها نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد سرطان ایفا می‌کنند نتیجه‌ای که باعث اظهارنظرهای متفاوتی از جانب مسئولین حوزه‌های مختلف شده است.

 

آذر سال ۹۱ مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون پزشکی وقت می‌گوید: «برای مخالفت باید مدرک داشت‌، برای این که با ارسال پارازیت‌ها مخالفت کنیم، باید با دلیل و مدرک مضر بودنش را ثابت کنیم، گزارش‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی است و ما ناچاریم آن را بپذیریم.

 

از طرفی حسن قاضی‌‌زاده هاشمی در مهر ۹۳ اعلام کرد: «بررسی کارشناسی اثرات پارازیت‌ها بر سلامت انسان برای رفع ابهامات موجود در این زمینه را با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری و سازمان انرژی اتمی آغاز کرده‌ایم و اکنون هم با حضور خانم ابتکار، سازمان حفاظت از محیط زیست به این کارگروه اضافه شده است

 

همچنین سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ۱۰ مهر ۹۳ اظهار کرد: برای رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها کمیته مشترکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است و تاکنون جلسات آن در سطح وزیر تشکیل و مصوباتی نیز داشته است.

 

وی افزود: بر اساس این مصوبات قرار شد مبحث مربوط به پارازیت ها و تاثیر آن بر روی انسان با جدیت پیگیری شود زیرا بحث سرطانزا بودن پارازیت ها بارها مورد بررسی قرار گرفته است و احتمال بروز این بیماری به علت تاثیر پارازیت ها در انسان وجود دارد.

 

به گفته متصدی؛ اکنون در کمیته مشترک رسیدگی به پارازیت‌ها کار با جدیت دنبال می‌شود و یک سری آزمایش‌ها در حال انجام است تا با بررسی نتایج آن بتوانیم به راهکاری اساسی و قطعی دست یابیم، رسیدن به این هدف نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و شرایط کشور است.

 

اکنون و پس از سال‌ها رد و تأیید شدن ضررهای این امواج مختل‌ کننده از طرف مقامات و نهادهای مرتبط، آخر هفته‌ گذشته، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حاشیه رونمایی از سامانه و بانک اطلاعاتی جامع سرطان در شیراز گفت: «از آنجا که در ابتدا اطلاعات کاملی از سرطان‌زایی پارازیت‌ها نداشتیم، اظهار نظر نمی‌کردیم.

 

به گقته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اما مطالعات اولیه اخیر نشان می‌دهد که این امواج و پارازیت‌ها عوارضی دارند و در ابتلا به سرطان مؤثرند، علاوه بر این که امواج و پارازیت‌ها ممکن است باعث ایجاد سرطان شوند، می‌توانند عوارض دیگری هم برای سلامتی داشته باشند.

 

این اظهارنظر رسمی را شاید بتوان جزء معدود تأییدهای آسیب‌رسانی پارازیت به‌ شمار آورد، البته پس از این اظهار نظر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت با اشاره به این موضوع اظهار کرد که در طول سال‌های وزارتش از معاونانش خواسته است که اگر مدرکی در تأیید عوارض پارازیت‌ها دارند، ارائه دهند؛ چرا که مطمئن است حرف با مدرک اثرگذار خواهد بود و اگر مدرکی ندارند، کلی‌گویی نکنند.

 

به گفته وزیر بهداشت در سال اول شروع به کار از مسئولین خواسته شده  که پارازیت‌ها و امواج را در نقاط مختلف کشور و بخصوص در تهران بررسی کنند، در این خصوص دستگاه‌هایی مانند سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات نیز به طور مستقیم مسئول هستند، آنچه که به ما گزارش کردند با صحبت‌هایی که امروز مطرح می‌کنند، مغایرت دارد.

 

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه چنانچه به ما مدرک علمی ارائه دهند که این امواج برای سلامت انسان مضر است، حتماً اقدام می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه مقام معظم رهبری نیز به رئیس‌جمهور فرمودند و روی آن حساس هستند، اما آنچه که علمی و محکمه‌پسند باشد، تاکنون ارائه نشده است.

 

وزیر بهداشت افزود: حتماً اگر گزارش جدیدی درباره رابطه پارازیت‌ها و امواج با سرطان باشد را اعلام می‌کنیم و چیزی برای مخفی نگه داشتن وجود ندارد.

 

از طرفی ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری ۶ دی ماه سال جاری درباره مبحث پارازیت‌ها و تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر سلامت گفت: ما باید اظهاراتمان درباره چنین مسائلی مستند باشد و برای آنکه ببنیم این امواج و از جمله امواج ماهواره‌ها مضر هستند یا نه باید کار وسیع و طولانی مدتی انجام شود.

 

همچنین در این مسیر باید از فاکتورهای مخدوش کننده اجتناب شود، برای اثبات تاثیر این امواج در سلامت و همچنین بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و غیره زمان بسیار طولانی جهت مطالعه نیاز است، ضمن اینکه باید اضافه کرد که اثرات مضر پدیده‌های جدید فقط منحصر به سرطان نیست و ممکن است موارد دیگر را هم شامل شود به این منظور هم باید شواهد کافی وجود داشته باشد، در مجموع در این زمینه مطالعه در ایران در حال انجام است تا بتوانیم پس از انجام مطالعات کافی در زمان مقتضی، نتیجه را اعلام کنیم.

 

در آخر باید اظهار کرد بر اساس نظارت مسئولان و کارشناسان نقش پارازیت‌ها در سلامت انسان غیر قابل انکار است، هر چند گروهی آن را با صراحت تأئید و گروهی نیز تحقیقات بیشتر را لازمه این تأیید می‌دانند اما سؤال اینجاست که چرا مسئولین به یک اتفاق نظر جمعی در این مورد نمی‌رسند و موضوع تأثیر مخرب پارازیت‌ها برسلامتی را در یک سیستم بین‌بخشی مدیریت نمی‌کنند؟ آیا زمان آن نرسیده است که با وجود اظهارنظرهای علمی در جهان و داخل کشور اقدام جدی برای حل مشکل پارازیت‌ها صورت گیرد؟

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا