چه کسانی در پشت پرده واردات اخیر قرار دارند؟

تسخیر آب، هوا و ریل ایران توسط خارجی ها در دولت یازدهم

بصیر، آذرماه امسال بود که نامه ای از آخوندی وزیر راه دولت یازدهم به روحانی رسانه ای شد که در آن نسبت به ممنوعیت واردات واگن به کشور اعتراض کرده بود.(۱)

این نامه در حالی نوشته و رسانه ای شد که در داخل کشور شرکت های تولید کننده واگن حضور داشته و می توانستند بخشی از نیاز کشور را تامین کننده اما با این حال یک ماه بعد از رسانه ای شدن این نامه، معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن از صدور مجوز واردات این واگن ها خبر داد.

سعید رسولی گفته است: بخشی از واگن‌های وارداتی آمده و در مرز است و بخش دیگری نیز در حال ورود است.

وی در پاسخ به این پرسش که این شرکت‌ها مجوز واردات را از چه ارگانی گرفته‌اند، افزود: مجوز واردات واگن را وزارت صنعت، معدن و تجارت داده و ربطی به ما (راه آهن) ندارد(۲).

حال با توجه به نامه قبلی وزیر راه به رئیس جمهور و صدور این مجوز این سوال مطرح است که آیا رئیس جمهور به وزارت صنعت دستور آزاد شدن واردات این واگن ها را داده است؟

این بی توجهی به توان داخل تنها در حوزه ناوگان ریلی نبوده است. در روزهای گذشته نیز قرارداد ایران با کره برای خرید کشتی رسانه ای شد.

این اقدام در شرایطی صورت گرفت که بنا به گفته کارشناسان توان داخلی برای تولید این کشتی ها وجود داشت.

چندی پیش رضائیان مدیرعامل ایزایکو  در نشستی خبری گفت: شاید ما در پازل شناخت بازار و مشتری به خوبی عمل نکردیم، امروز توان مهندسی، طراحی و ساخت داریم اما متاسفانه اعتمادی در داخل به صنعت کشتی‌سازی ایران نیست.

مدیرعامل ایزایکو این جملات را در حالی گفت که به فشردن بغض در گلویش را کنترل می‌کردو تلاش می‌کرد از گریه کردن در جمع خبرنگاران خودداری کند.

علاوه بر واردات واگن و کشتی، در ماه های اخیر نیز دولت یازدهم برای واردات هواپیما تلاش های زیادی کرده است.

—————

مراجع:

۱- نامه وزیر راه به روحانی در اعتراض به نعمت‌زاده

۲- وزارت صنعت مجوز واردات واگن را صادر کرد

۳- اشک مدیرعامل ایزوایکو درآمد

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا