اختصاصی بصیرنیوز/

طلاق، منفوری محبوب شده در جامعه

بصیر، امروز واژه طلاق برای تمامی افراد جامعه یک واژه آشنا محسوب می‌شود به گونه‌ای که حتی اگر از کودکان جامعه نیز بپرسید به بهترین نحو ممکن آنرا تعریف می‌کنند و به نوعی قبح این امر در جامعه از بین رفته است.

همانطور که می‌دانیم طلاق یکی از منفورترین حلالها در نزد خداوند می‌باشد اما این منفورترین به یکی از محبوب‌ترین امور در نزد مردم مبدل شده است.

امروز طلاق همانند قارچ‌های سمی در درون عموم خانواده‌ها رسوخ کرده و کمتر خانواده‌ای است که از گزند طلاق در امان بوده باشد، به طور کلی با رویه‌ای که در پیش است روزی خواهد رسید که تعداد طلاق‌ها در کشور از آمار ازدواج هم بیشتر می‌شود هر چند که در بعضی از شهرستان‌ها این اتفاق افتاده است.

اگر بخواهیم بهتر به این مسئله بپردازیم باید کمی موشکافانه‌تر مسائلی که موجب افزایش طلاق در خانواده‌ها می‌شود را یافته و به آن بپردازیم.

در این یادداشت سعی بر آن شده تا آسیب‌های قبل از ازدواج در زندگی افراد که ممکن است پس از ازدواج در زوجین به تهدید تبدیل شود را بر اساس امور فرهنگی و آموزشی بررسی و راهکارهای مقابله با آن را نیز ارائه کنیم.

اگر بخواهیم به مسائل و علل پیدایش طلاق قبل از ازدواج بپردازیم چندین عامل را دخیل می‌بینیم اما باید گفت محور قبل از ازدواج از محور پس از آن مهمتر است، چراکه مسائلی که بعد از ازدواج به وجود می‌آیند در پی این قضایا است و اگر این نکات قبل از پیوند دو جوان به آن دو آموخته شود هرگز دچار مشکل نخواهند شد.

یکی از مهمترین نکاتی که در این گروه قرار دارد تغییر ارزش‌های دینی است که به جای آن ارزش‌های ضد دینی جایگزین شده ست، دشمنان انقلاب اسلامی ما خوب فهمیده‌اند که اگر بخواهند این نظام را از پای درآورند باید جوانان و خانواده‌ها را مورد هدف قرار بگیرند، لذا با تشکیل و تاسیس انواع شبکه‌های ماهواره‌ای و پخش انواع سریال‌های به ظاهر خانوادگی در اوج ساعت حضور خانواده در کنار هم سعی در بی‌ثباتی این جامعه کوچک دارد.

همانطور که برای همه این امر به اثبات رسیده است در بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای سعی شده است که وابستگی بین افراد خانواده مخصوصا زن و شوهر را از بین ببرند و به عادی شدن این امر می‌پردازند که هر یک از افراد در خارج از محیط خانه به دنبال تفریح نامشروع و معشوق خود باشد که همین امر سبب خیانت از سوی زن و یا مرد در خانواده می‌شود و روزبه‌روز رابطه بین آن دو کمرنگ‌تر و سردتر می‌شود تا جائی که زندگی در کنار یکدیگر را غیرممکن می‌دانند.

نظارت ضعیف در مدارس و دانشگاه‌ها هم به این امر دامن می‌زند، تبادل کلیپ‌های غیر اخلاقی و نامشروع با یکدیگر و بعضا با جنس مخالف که در حال شیوع است یکی دیگر از این عوامل قبل از ازدواج است.

دانشگاه‌هایی که هدف آن‌ها درآمدزایی و کسب ثروت می‌باشد و کاری به کمرنگ شدن فرهنگ در آن محیط را ندارد آشفته بازار روانی برای جوانان ایجاد می‌کند که صدمات جبران ناپذیر آن‌ها تا سالیان متمادی بر پیکره روح آن فرد باقی می‌ماند و بازگشت از آن اغمای حاصل شده در دوران تحصیل را به نوعی غیرممکن می‌کند.

امروز در بیشتر دانشگاه‌های ما جایگاه‌های زن و مرد رعایت نمی‌شود و ارتباطات نامشروع اذهان جوانان ما را شستشو می‌دهد، همین امر به بعد از ازدواج نیز کشیده می شود و سبب تنوع‌گرایی در خانواده‌ها می‌شود.

یکی دیگر از این عوامل می‌تواند حضور جوانانمان در قلیان سراها به‌جای اماکن مفید باشد. انواع آداب و رسومی که با فرهنگ اسلامی ما تناسب ندارد در ذهن فرزندان جوان ما در این مکان جولان می‌دهد، اما یکی از نکات تاسف باری که امروزه در حال تبدیل شدن به یک عادت و فرهنگ غلط در جامعه است حضور بانوان و دختران جوان در قلیانسرا هاست که به عقیده بسیاری از کارشناسان این مرض آفت بزرگی برای جامعه است.

فاصله ای که امروز در بین جوانان دیروز و امروز یعنی پدران و مادران و فرزندانشان افتاده است هم می‌تواند موجب از بین رفتن قبح این قضیه پس از ازدواج باشد، پدران و مادران کسانی هستند که تجربه چند دهه را در کوله بار زندگیشان حمل می‌کنند و اگر این فاصله ایجاد شده بین آن‌ها و فرزندانشان کمتر شود می‌تواند موجب انتقال این تجربه به جوانان شود و به نقشه راه زندگی آن‌ها تبدیل شود.

سیدمرتضی رضویان/کارشناس مسائل فرهنگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا