بصیرنیوز گزارش می‌دهد؛

عدم شناخت و زندگی مستقل زوجین از عوامل طلاق/پس از ازدواج هیچ چیز تغییر نمی‌کند

بصیرنیوز، طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود.

طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد.

طلاق اجتماعی، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن از هم جدا می‌شوند.
علت اصلی طلاق در جامعه‌ ایران، نداشتن شناخت مناسب زوج‌ها با یکدیگر پیش از ازدواج است، به بیان دیگر خانواده و خود فرد با خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری شریک آینده زندگی‌اش آگاهی ندارد.

شناخت، مهمترین عامل برای ازدواج
سمیرا مهجوری کارشناس خانواده در گفت‌وگو با بصیرنیوز، با بیان اینکه برای شناخت صحیح، زوج‌ها ابتدا باید خود را بشناسند و زمانی که به خودشناسی رسیدند در درجه بعد به دنبال کسی باشند که با توانایی‌ها و ارزش‌هایشان همخوانی داشته باشد، گفت: دو فرد برای شناختن یکدیگر باید چند ملاک و معیار را مورد بررسی قرار دهند و از نظر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شبیه هم باشند، زیرا نگاه و گفت‌وگوی فضای زندگی از این مدخل است به لحاظ مذهبی در یک راستا باشند و اعتقادات یکدیگر را مورد احترام قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه معمولا یک ازدواج معقول آن است که پسر بزرگ‌تر از دختر باشد و برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که اگر سن دختر از پسر بالاتر باشد چه پیش می‌آید؟، افزود: باید توجه کرد اگر طرف مقابل تمام ملاک‌های دیگر طرف مقابل را داشته باشد و تفاوت سنی را هم دختر و هم پسر پذیرفته باشند مشكلی نیست.
مهجوری با بیان اینکه باید هر دو طرف از ظاهر و آراستگی شریک زندگی‌شان خوش‌شان بیاید، تصریح کرد: اگر چه خیلی از جوانان این مورد را به عنوان اولین و مهم‌ترین نكته در نظر می‌گیرند و بعد سراغ سایر ملاک‌ها و معیارها می‌روند که این نوع شیوه انتخاب، نادرست است.
این کارشناس، گفت: دختر و پسر باید انرژی‌های یکسان داشته باشند، زیرا این مسئله به آنها کمک می‌کند که همپا و رفیق یکدیگر باشند.
وی، افزود: باید به این مسئله توجه کرد که آیا فردی به عنوان یک همسر می‌تواند با عادت‌های شریک آینده زندگیش مانند نوع و نحوه صحبت کردن، لباس پوشیدن، راه رفتن کنار بیایید.
مهجوری، یادآور شد: این را باید بدانید كه نوع، میزان و نحوه پول خرج کردن در زندگی مشترک بسیار مهم است و اگر در این زمینه مشكلی باشد، می‌تواند حتی منجر به طلاق شود.
وی، توصیه کرد: زوج‌های جوان باید بدانند که بعد از ازدواج هیچ تغییری رخ نمی‌دهد بلکه اصرار در تغییر باعث مقاومت طرف مقابل، لج و لجبازی، دعوا و قهر و درنهایت منجر به طلاق می‌شود، پس اگر نمی‌خواهید با طلاق و تبعات آن روبه رو شوید، این ملاک‌ها را جدی بگیرید.
مهجوری با بیان اینکه در برخی موارد دختران و پسران جوان برای انتخاب همسر به دنبال شخصی متفاوت از خود در واقع نقطه مقابل خود به لحاظ شخصیتی هستند، گفت: اگر دختری اجتماعی با روابط عمومی قوی به دنبال مردی با روابط اجتماعی محدودی باشد، وقتی این زوج کنار هم قرار گیرند مسلما یکدیگر را درک نمی‌کنند و در آینده همین درك نكردن، مسئله ساز خواهد شد.
وی، ادامه داد: افراد برای انتخاب شریک زندگی‌شان باید تشابه شخصیتی را مدنظر قرار دهند و شریکی را انتخاب كنند که از هر جهت شبیه خودشان باشد.
این کارشناس خانواده، گفت: زوج‌ها برای ادامه یک ارتباط رضایتمند باید از مهارت‌های زندگی مانند گفت‌وگو کردن، گوش دادن و توانایی حل مسئله آگاهی داشته باشند و این را بدانند که با تشکیل زندگی «من» و «منیت» از بین رفته و «من» تبدیل به «ما» می‌شود و در زندگی‌مشترک نفع «ما» مطرح بوده و همچنین زوج‌ها باید توانایی سازگاری در هر شرایطی را داشته باشند.
وی افزود: در زندگی مشترک، گفت‌وگو کردن به عنوان یک عامل مهم در ازدواج موفق است.

تفکیک زندگی زن و شوهر موجب نزدیک شدن به پله‌های طلاق
شهاب میرزایی کارشناس مسائل اجتماعی، در گفت‌وگو با بصیرنیوز، با بیان اینکه راه‌هایی که وجود دارد که با بکارگیری آن می‌توان از سناریوی کابوس گونه طلاق اجتناب کرد، گفت: باید به همدیگر فرصت کافی برای فکر کردن بدهید.
شهاب میرزایی، افزود: زن و شوهرهایی که عجولانه ازدواج می‌کنند و یا زوج‌هایی که زمان آشنایی کمتری دارند، احتمال جدایی در آنها بیشتر است.
میرزایی، تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد که اگر ازدواج بعد از ۲۵ سالگی اتفاق بیفتد، این ازدواج شانس بهتری دارند.
وی، گفت: درباره مسائل مهم قبل از ازدواج صحبت کردن و بحث کردن قسمت طبیعی یک رابطه است و از طلاق پیشگیری می‌کند البته با دیدن نحوه بحث کردن یک زوج می‌توان طلاق را پیش بینی کرد.
این کارشناس درباره مواردی که زوج‌ها در هنگام بحث کردن باید از آنها اجتناب کنند، توصیه کرد: زوج‌ها هنگام بحث باید از انتقاد، تحقیر، حالت دفاعی و کارشکنی دوری کنند و بیاموزند که در هنگام مباحثه‌های داغ برای ایجاد لحن مناسب از شوخ طبعی و واژه‌های محبت‌آمیز استفاده کنید.
وی، افزود: اگر مرد هر شنبه به زمین فوتبال رود و زن هم جمعه‌ها به استخر رود و هر کدام زندگی خود را تفکیک کنند و جدا از هم رشد کنند، آن‌ها در حال طی کردن پله‌های نزدیک شدن به طلاق خواهند بود.
میرزایی، تصریح کرد: زوجین باید بیاموزند که با یکدیگر مرتبط باشند و با داشتن فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مشترک از کنار هم بودن لذت ببرند و همچنین راه‌های بسیار عالی برای نزدیکی آنان مثل بازی کردن، قدم زدن عاشقانه در پارک و در کنار هم استراحت کردن نیز وجود دارد.
وی گفت: اگر یکی از زوجین اکثر کارهای خانه را انجام دهد و دیگری با شلوار راحتی روزنامه بخواند این نسخه ای دیگر از طلاق است.
این کارشناس اجتماعی، با اشاره به اینکه در بعضی موارد زوجین با یکدیگر بدون کمترین احترام رفتار می‌کنند در حالی که این رفتار می‌تواند خطر ساز باشد، افزود: حتی بعضی اوقات با اطرافیان هم همین‌گونه رفتار می‌شود اما باید از خودمان بپرسیم آیا این رفتاری که با همسر، دوستان، آشنایان، همکاران حتی غریبه ها دارم، می‌پسندم که با من داشته باشند؟
وی، یادآور شد: زوجین باید با یکدیگر به گونه‌ای احترام‌آمیز صحبت کنند و تعارفات، لطفاً و متشکرم را بیشتر از کلمات آزاردهنده بکار ببرند.
به گزارش بصیر نیوز، آنچه که مشخص است پس از ازدواج هیچ چیز تغییر نمی‌کند و اگر فکر می‌کنید که پس از انگشتر دست کردن همه چیز آنطور خواهد شد که می‌خواهید، سخت در اشتباه هستید و کسی نمی‌تواند کسی را تغییر دهید، پس کسی را انتخاب کنید که آن چیزی را بخواهد که خود شما می‌خواهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا