بصیرنیوز گزارش می‌دهد/

مشاغل خانگی اقدام مهم برای خودکفایی/عدم حمایت مسئولان بزرگترین مشکل پیش‌روی جوانان است

بصیرنیوز، در جامعه امروز و با توجه به آمار فزاینده بیکاری در کشورمان افرادی هستند که به دنبال کارهای دولتی در اداره‌های مختلف نبودند و خود آستین‌های همت را بالا زده و اقدام و عمل رهبری را برای تحقق اهداف امام در پیش گرفتند.
مشاغل خانگی از جمله اقداماتی است که تولید آن می‌تواند نقش بسیار مهمی در اقتصادی برای فرد تولید کننده و نیز نقش مهم در خودکفایی جوانان ایفا کند.
آرش ذکریایی یکی از تولیدکنندگان زیتون پروده در گفت و گو با بصیرنیوز، با اشاره به اینکه حدود چهار سالی است که به تهیه و تولید زیتون پروده اقدام کرده می‌گوید: من زیتون‌ها را از رودبار آورده و طبق فرآیند و استفاده از محلول خاصی آن را عمل‌آوری کرده و با استفاده از دستگاه‌های مدرنی که از خارج از کشور آورده شده است و بصورت ضربه‌ای هسته زیتون‌ها از آن جدا و پس از آن فرآوری زیتون‌ها انجام می‌شود.

ذکریایی، افزود: در اقدام به عمل‌آوری زیتون‌ها چند نکته را باید توجه کرد چراکه به دلیل شور بودن آب زیتون‌ها ابتدا شیرین کردن زیتون‌ها بوسیله قرار دادن آن در چندین مرحله در آب‌شیرین است که زیتون طعم و مزه خود را از دست می‌دهد که به اصطلاح واژه شیرین شدن زیتون را برای آن بکار می‌برند.
ذکریایی با اشاره اینکه زیتون‌ها پس از تخم شدن خشک شده و وارد مرحله پرورده شدن می‌شود، تصریح کرد: مواد افزودنی زیتون پروده شامل رب، گردو، گلپر، سبزیجات محلی و سرکه به تناسب مشخص ترکیب شده تا مواد پرورده آماده شود.
وی درباره میزان تولید زیتون، گفت: با توجه به توریستی بودن منطقه در فصول مسافرخیز ماهیانه ۳ الی ۴ تن بصورت متغییر آماده بسته‌بندی و یا بصورت فله‌ای در اختیار رستوران‌ها قرار داده می‌شود.
این پرورش‌دهنده زیتون در مورد ایجاد اشتغال، یادآور شد: به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۲۵ نفر اشتغال ایجاد شده که این تعداد را در آینده افزایش می‌دهم.
وی، افزود: سرمایه اولیه برای شروع این کار حدود ۱۲ میلیون تومان بود و سرمایه برای پیشرفت و تسریع در میزان تولید با توجه نیاز دستگاه‌های مکانیزه و با سرعت و کارایی بیشتر را ۵۰ میلیون عنوان کرد.
ذکریایی، تصریح کرد: برای تهیه مواد اولیه از تسهیلات اقتصاد مقاومتی استفاده کردیم که در رشد این کارگاه تاثیر مهمی ایفا کرد.
وی درباره آگاهی بخشیدن به مردم از آنجایی که داوطلب برای استفاده از این محصول زیاد است، توصیه کرد: مردم در استفاده از زیتون پرورده از مکان‌های معتبر و با برندهای شناسایی شده خرید کنند چون مشاهده شده است که برخی از تولیدکنندگان غیرمعتبر به دلیل گران بودن مواد افزودنی در زیتون برای پرورده کردن آن اقدام به افزودن موادی به غیر از گردو می‌کنند و به جای آن از باقلا ریز کرده و مواد ناسالم استفاده می کنند که از کیفیت پرورده ها می‌کاهد و البته کاهش قیمت زیتون پرورده را بدنبال خواهد داشت که این مهم برای دقت مردم مورد تاکید است.
وی، یادآور شد: مسوولین به حمایت از تولید کنندگان داخلی در راستای ایجاد اشتغال و خودکفایی توجه کنند.
به گزارش بصیرنیوز، مشاغل خانگی از جمله مهمترین فعالیت‌های اساسی در بخش اقتصادی است و علاوه بر آن این مشاغل می‌تواند برای چندین خانواده شغلی ایجاد کند که همه در سود آن مشترک هستند و این امر علاوه بر اینکه ایران را به خودکفایی می‌رساند می‌تواند در میان خانواده‌ها صمیمیت بیشتری ایجاد کند و آنان با علاقه بیشتری به فعالیت می‌پردازند.
اما در این میان عدم حمایت مسئولان بزرگترین مشکل برای جوانانی است که علاقه ورود به اینچنین مشاغلی دارند و لازم است که  مسئولان مربوطه با پرداخت تسهیلات با سود اندک انگیزه‌ شروع به کار را در جوانان ایجاد کنند.
در حال حاضر دولتمران به متقاضیان مشاغل می‌گویند امکان فعالیت در اماکن دولتی وجود ندارد و همچنین هنگامی که فردی خود اقدام به ایجاد شغلی می‌کند حداقل حمایتی از این افراد نمی‌شود که جای بسی تاسف است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا