برگزاری جشن ورود ایرباس حقارت ملی بود

بصیرنیوز،محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل و به مناسبت اولین سالگرد اجرای برجام با بیان اینکه برجام نافرجام بوده است، گفت: رئیس‌جمهور و سایر مقامات دولتی یک سال پیش با صراحت و قاطعیت اعلام کردند که از امروز تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود و این در حالی است که یک سال از برجام گذشته و هنوز تحریم‌های اصلی پابرجاست.

وی افزود: متاسفانه دولت به فرمایشات رهبری عمل نکرد و به جای اینکه در قبال هر قدمی که برمی‌دارد خواستار برداشتن قدمی از سوی آمریکا باشد و تضمین مطمئنی از آنها بگیرد، تمام خواسته‌های آنها را عمل کرد و در مقابلش جز تحقیر دریافت نکرد.

قدیری ابیانه ادامه داد: نه تنها تحریم‌ها را برنداشتند بلکه آن را افزایش نیز دادند و راهی هم برای مقابله با نقض برجام نگذاشتند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مطابق برجام اگر هریک از آن ۶ کشور و از جمله آمریکا به تعهداتش عمل نکند ایران می‌تواند به شورای امنیت شکایت کند، گفت: اگر در این صورت ثابت شود آمریکا برجام را نقض کرده تمام تحریم‌های معلق‌شده شورای امنیت علیه ایران سرجای قبلی خود برمی‌گردد.

قدیری‌ابیانه در همین زمینه ادامه داد: اگر آمریکا برجام را نقض کند تحریم‌های ایران تمدید می‌شود و سوال این است که با چه تضمینی چنین قرارداد مهم بین‌المللی را امضا کرده‌اند که ایران باید به خاطر نقض برجام توسط آمریکا تحریم شود.

وی تاکید کرد: نمی‌تواند جز این باشد که دولت اصرار داشت به هر قیمتی با آمریکا توافق کند و این توافق نیز نه به خاطر منافع ملی بلکه با هدف تامین منافع جناحی بوده است.

قدیری ابیانه با بیان اینکه متاسفانه امیدی به تدبیر دولت فعلی نیست، خاطرنشان کرد: این بی‌تدبیری توسط دولت در مراحل مختلف امضا و اجرای برجام به نمایش گذاشته شده است و اکنون نیز شاهد آن هستیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ورود یک فروند هواپیما به کشور در سالگرد اجرای برجام، گفت: ورود یک هواپیما به ایران یک دستاورد نیست. هرچند ما نیازمند هواپیما هستیم ولی ایرباس را به خاطر برجام نفرستادند و طبق اعلام مطبوعات روحانی در ملاقاتش با اولاند در سازمان ملل خواسته بود که قبل از انتخابات چند هواپیما به ایران بفرستند و این به این معنی است که هدف روحانی از دریافت این هواپیما انتخاباتی بوده است.

وی با بیان اینکه نحوه برگزاری جشن برای ورود هواپیما بسیار خفت‌بار بوده تصریح کرد: گویی ایران تا به حال با شتر بار می‌برده و الان برای اولین بار هواپیمایی در خاک ایران به زمین می‌نشیند. ایرانی که در دولت گذشته موشک به فضا می‌فرستاد آیا باید برای دریافت یک هواپیما اینطور پایکوبی کند.

قدیری‌ ابیانه تاکید کرد: من این نوع جشن را یک حقارت ملی تلقی می‌کنم که دولت به ملت ایران تحمیل کرد و نمایش یک ایران ضعیف را در جهان به منصه ظهور نشاند.

قدیری ابیانه در پایان تاکید کرد: فرود هواپیما دستاورد برجام نیست و باید آن را حمایت فرانسه از روحانی برای پیروزی در انتخابات ۹۶ قلمداد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا