تحریم‌های بانکی ایران هنوز لغو نشده است

بصیرنیوز،مجیدرضا حریری امروز در نشست مشترک اتاق بازرگانی چین و ایران که برای گسترش همکاری بخش خصوصی این دو کشور برگزار شده است، اظهار داشت: باید اعلام کنم با تلاش‌های صورت گرفته میان اتاق‌های بازرگانی ایران و کشورهای مختلف به زودی هر ماه شاهد برگزاری این گونه جلسات خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده روابط ایران و چین طی ۳۰ سال گذشته توسط بخش دولتی این دو کشور انجام می‌شد افزود: در طول این سالها نقش بخش خصوصی در گسترش همکاری‌های این دو کشور ضعیف بوده است که باید برای گسترش این همکاری‌ها اقدامات اساسی صورت گیرد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین خطاب به رئیس اتاق بازرگانی چین که اعلام کرد سهم بخش خصوصی در فعالیت‌های تجاری چین بیش از ۸۰ درصد است، گفت: متأسفانه در ایران سهم بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی کمتر از ۲۵ درصد است که این موضوع باید با توجه جدی دولت افزایش پیدا کند.

حریری با اعلام اینکه در دو سال اخیر روابط تجاری ایران و چین تحت تأثیر کاهش قیمت نفت بوده است، تصریح کرد: متأسفانه بخشی زیادی از تعاملات دو کشور در فعالیت‌های نفتی و محصولات وابسته به این حوزه بوده است به نحوی که در مقطعی که قیمت نفت بالا بود سطح تجارت دو کشور به ۵۲ میلیارد دلار رسید اما با کاهش قیمت نفت این میزان به ۳۲ میلیارد دلار رسید. به همین منظور باید در آینده تعاملات تجاری دو کشور خارج از فروش مواد خام نفتی و فرآورده‌های آن باشد.

وی با بیان اینکه هنوز تحریم‌ها برداشته نشده است و کشور تحت تأثیر تحریم‌ها قرار دارد، گفت: زمانی می توان گفت تحریم‌ها برداشته شده که روابط بانکی تجار ایرانی با شرکت‌های خارجی به صورت روان انجام شود.

حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری دیروز گفت:”من به ملت ایران می‌گویم که همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرایی شدن برجام در ۲۷ دی‌ماه سال گذشته برداشته شد. امروز در نفت و گاز تحریمی نداریم؛ در حمل و نقل، بیمه و مسائل بانکی با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا رابطه عالی داریم، البته بانک‌هایی که سهام خصوصی دارند گاهی احتیاط‌های بیش از حدی انجام می‌دهند.”

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه با اعلام اینکه در زمان تحریم چین به ایران برای دور زدن تحریم‌ها خیلی کمک کرد، اظهار داشت: ما این همکاری ها را اصلا فراموش نمی‌کنیم متأسفانه بعد از امضای توافقات هسته‌ای این دیدگاه در ایران و چین بوجود آمد که اولویت تجاری ما در آینده کشورهای اروپایی بوده و خواستار همکاری با چینی‌ها نیستیم که باید بگویم این تصور اشتباه است. نوع اقتصاد ایران و چین ناگزیر به همکاری با همدیگر هستند.

حریری با ابیان اینکه در خاورمیانه شریک اول تجاری چین، عربستان است، تصریح کرد: ما باید سطح همکاری‌های خود را با چینی‌ها افزایش دهیم با درنظرگرفتن این موضوع که چین دومین اقتصاد دنیا به شمار می‌آید به نفع دو طرف است که برای گسترش همکاری‌ها روابط نزدیکتری با همدیگر داشته باشند.

وی با اعلام اینکه اگر فضای تحریم ها رفع شود اندازه اقتصاد ایران باید حداقل سه برابر فعلی شود، افزود: ایران باید صد تا ۳۰۰ میلیارد دلار در سال تجارت جهانی با کشورها داشته باشد که در این رابطه باید موانع برطرف شده و شرایط برای تسهیل همکاری‌ها فراهم شود.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه صحبت‌های خود خطاب به رئیس اتاق بازرگانی چین و همراهان او، گفت: اقتصاد ایران دارای دو معضل است نخست  اینکه نرخ رشد پایین بوده و تعداد زیادی بیکار تحصیل کرده در ایران وجود دارد قطعا ایران ترجیح می‌دهد اگر می‌خواهد یک دلار معامله کند این یک دلار به تقویت تولید داخل و صرف نیروی انسانی شود. سیاست رسمی ایران به هیچ عنوان خرید کالای ساخته شده نه از چین و نه از کشورهای دیگر است. ما اولویت خود را تولید در ایران توسط نیروی ایرانی قرار داده ایم. ما نمی‌خواهیم فضا به سمتی رود که کالای چینی به وفور وارد کشور شده و از طرف دیگر نیروی انسانی بیکار داشته باشیم.

حریری تصریح کرد: باید در دور جدید تعاملات خود با شرکت‌های خارجی و به ویژه چین اولویت را به انتقال تکنولوژی، ماشین آلات و حتی مدیریت تولید قرار دهیم تا بهترین کالا در ایران توسط ایرانی تولید شده و نه تنها در بازار داخلی به فروش برسد بلکه امکان صادرات را نیز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش دولتی ایران و چین با یکدیگر همکاری‌های لازم را دارند، افزود: باید بخش خصوصی دو کشور با گسترش همکاری‌ها مردم یکدیگر را به همدیگر وصل کنند. امروز وقتی کالای چینی در سطح بازار به وفور پیدا می‌شود فرهنگ مردم نسبت به چینی‌ها تغییر کرده و آن را عامل اساسی بیکاری جوانان می‌دانند. باید این فرهنگ در ایران بهبود پیدا کند.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در خاتمه تصریح کرد: در سال جاری حتما نشست متقابل دیگری بین تجار ایرانی و چینی برگزار خواهد شد تا فارغ از نوسانات قیمت نفت و موضوعات سیاسی بخش خصوصی دو کشور اقدام به گسترش همکاری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا