کیفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای مازندران

سیلوی فلزی یا بتنی، مهم نگهداری بهتر گندم است/ مازندران نیازمند تولید بیشتر گندم و سیلو است

بصیرنیوز، از سیلو برای ذخیره سازی گندم استفاده می‌شود و در این راستا از دو نوع سیلوی بتنی و فلزی بهره برداری به عمل می‌آید. نکته قابل تامل این است که در سراسر استان مازندران تنها یک واحد تولیدی اقدام به استفاده از سیلوی بتی کرده است و مابقی واحدهای تولید آرد استان از سیلوهای فلزی بهره می‌برند.

خانی از تولیدکنندگان برتر استانی است که بیش از سه دهه در این حرفه مشغول به کار است. او سرمایه‌ای ۳ میلیارد تومانی را برای ایجاد سیلوهای بتی جهت ذخیره سازی ۲۰ هزارتن گندم هزینه کرده است. با او، که رئیس انجمن کارخانجات آرد استان نیز می‌باشد، به گفت و گو نشستیم تا هدفش از ایجاد سیلوی بتنی را جویا شویم.

ایوب خانی در بیان فواید ایجاد سیلوی بتنی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی مازندران و تجربه سه دهه فعالیت، به این نتیجه رسیدم که سیلوی بتنی در محافظت و نگهداری از گندم عملکرد به مراتب بهتر و بیشتری از سیلوی فلزی دارد.

*بهره گیری از توان مهندسان داخلی
رئیس هئیت مدیره انجمن کارخانجات آرد استان مازندران در ادامه افزود: سیلوی بتنی از ایجاد تعریق در گندم موجود در سیلو جلوگیری می‌کند و مانع کپک زدن گندم می‌شود.

خانی تمامی مراحل ساخت این سیلو را توسط مهندسان داخلی دانست و گفت: در ایجاد این چهار سیلو مطالعه‌های زیادی صورت گرفته و از دانش و مهندسی متخصصان داخلی استفاده شده است.

وی در مورد ظرفیت چهار سیلو گفت: هرکدام از سیلوها قادر به ذخیره سازی ۵ هزار تن گندم می‌باشند که این مجموعه چهار تایی ۲۰ هزار تن گندم را می‌تواند به مدت یکسال ذخیره کنند.

این سیلودار عمده مازندرانی گفت: فایده این چهار سیلو جداسازی ارقام مختلف گندم می‌باشد.

وی افزود: اگر چهار رقم گندم از مناطق مختلف خریداری کنیم می‌توانیم به صورت کاملا مجزا آن‌ها را تفکیک کنیم.

وی در مورد سرمایه گذاری صورت گرفته اظهار کرد: برای تکمیل این پروژه ۳۰میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

تولیدکننده برتر استانی گفت: امیدواریم دیگر همکاران ما نیز جهت احداث سیلوهای بتنی که مزایای بیشتری نسبت به سیلوهای فلزی دارند اقدام کنند.

*سیلوهای فلزی در هوادهی بهتر هستند
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه ۲ کشور با بیان اینکه از گذشته مرسوم بوده که گندم در سیلوهای بتنی ذخیره شود، اظهار کرد: تکنولوژی روز دنیا برای ذخیره سازی گندم به سمت سیلوی‌های فلزی پیش رفته است چون آلیاژهایی که در ورقه‌های سیلوی‌های فلزی به کار می‌رود در هزینه، بهداشت و کیفیت نگهداری گندم بسیار به صرفه می‌باشد.

سید محمد جعفری گفت: اینطور نیست که سیلوهای بتنی کیفیتی به مراتب بیشتر از سیلوهای فلزی داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت هوادهی در سیلوها یقیناً با استفاده از سیلوهای فلزی به تکنولوژی هوادهی دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه تا به الان هیچ سندی در خصوص قارچ زدگی و میکروب گرفتگی گندم سیلوهای فلزی ارائه نشده است، اظهار کرد: تا به الان تخلف یا حادثه‌ای بهداشتی در سیلوهای فلزی مشاهده نشده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه ۲ کشور در مورد حجم سیلوهای بتنی و فلزی استان گفت: از ۲۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم، ۱۰۰ هزار تن مربوط به سیلوی بتنی می‌باشد.

*انبارهای گندم باید استاندارد داشته باشند
جعفری با بیان اینکه نسبت به نگهداری گندم بسیار حساس هستیم، تصریح کرد: اولویت ما در نگهداری و ذخیره سازی گندم سیلو است اما اگر تولیدکننده‌ای بتواند انبار درجه یک با هوادهی مناسب به گندم داشته باشد و به تایید دانشگاه علوم پزشکی مازندران برسد، با ادامه فعالیت آن مخالفتی نداریم.

وی شرط استفاده از انبار را رعایت استانداردهای دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: مصوبه‌ای در معاونت غذا و داروی استان داریم که کارشناسان این معاونت به اتفاق کارشناسان شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه ۲ کشور از انبارهایی که شرایط نگهداری ندارند بازدید خواهند کرد و اگر با استانداردهای بهداشتی مطابقت نداشت پلمپ خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا