نفت – فولاد؛ نبردی برای صدر و آسیا

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار مهر ، هفته بیست و هفتم رقابتهای لیگ برتر باشگاه‌های کشور فردا یکشنبه در حالی با برگزاری ۴ دیدار آغاز می‌شود که به خاطر برگزاری فینال جام حذفی دیدارهای این هفته در ۴ روز برگزار خواهد شد. در این بین نفت و فولاد برگزار کننده مهمترین بازی این هفته هستند و برخلاف دیدارهای هفته‌های گذشته دیدار استقلال زودتر از دو تیم سپاهان و پرسپولیس انجام خواهد شد که در زیر به دیدارهای روز نخست از این هفته اشاره می‌شود:

استقلال صنعتی خوزستان – داماش گیلان
شاگردان عبدالله ویسی پس از این که ایمان مبعلی را از دست دادند، برای تثبیت بقای خود در لیگ برتر نیاز به ۳ امتیاز این بازی دارند. آنها اگر مقابل میزبان خود به پیروزی برسند تا حدودی خیالشان از حضور در لیگ چهاردهم راحت می‌شود. این تیم آبی‌پوش اهوازی که نزدیکترین تیم به ۵ تیم قعرنشین است، در صورت مساوی و یا شکست در این مسابقه در وضعیت بحرانی قرار می‌گیرد و احتمال سقوطش به دسته پایین‌تر افزایش خواهد یافت؛ پس این پیروزی خانگی برای آنها بسیار مهم است.

در سوی دیگر میدان داماشی حضور دارد که پس از تغییرات در کادر فنی و  مطرح شدن بحث فروش این باشگاه، شرایط بهتری پیدا کرده و پس از ۶ شکست متوالی در لیگ، در دو بازی گذشته حداقل نباخته است. البته این نتایج تضمینی برای بقای داماش نیست و آنها برای باقی ماندن در لیگ برتر، باید در اهواز پیروز شوند. این ۳ امتیاز فاصله آنها را از قعرنشینان حفظ کرده و این تیم شهر باران را به تیم‌های میانی جدول نزدیک می‌کند. در این شرایط این بازی را می‌توان مسابقه‌ای برای صعود دانست و برنده آن هفته پایانی لیگ را با آرامش بیشتری پیگیری می‌کند، البته تساوی و یا باخت ممکن است داماش را در پایان دیدارهای این هفته حتی به رده چهاردهم نیز بفرستد.

سایپا البرز – گسترش فولاد تبریز
دومین نماینده فوتبال تبریز پس از تساوی خانگی در هفته گذشته و با تکیه بر شکست سایپا مقابل استقلال بالاخره به نیمه بالایی جدول رسید و سایپا را به رده نهم فرستاد این تیم تبریزی در این هفته در حالی در دومین بازی خانگی خود میزبان سایپا است که اگر در این بازی پیروز شود، خیالش بابت بقا در لیگ برتر راحت‌تر می‌شود. تساوی نیز این تیم را در رده هشتم نگه می‌دارد اما شکست حداقل آنها را بار دیگر به نیمه دوم جدول و رده نهم رهنمون می‌سازد.

سایپا هم که در هفته اخیر روند نزولی داشته است، با هدف پس گرفتن جایگاه هشتم به تبریز سفر کرده است. شاگردان فیرات که ۵ هفته است طعم پیروزی در لیگ برتر را نچشیده‌ اند و از رده هفتم به رده نهم رسیده‌اند، اگر در این بازی نیز بازنده شوند شاید هفته جاری را با سقوط به رده یازدهم به پایان برسانند؛ البته اگر صبا و استقلال خوزستان مقابل حریفانشان پیروز شوند. پیروزی در این دیدار سایپا را به آرامش بازگردانده و بقایش در لیگ برتر را قطعی می‌کند اما تساوی این تیم را تنها را در رده نهم نگه می‌دارد و ممکن است حتی در صورت پیروزی تیم‌های پایین جدول استرس سقوط را بر این تیم تحمیل کند.

ذوب‌آهن اصفهان – فجر سپاسی شیراز
این یکی از مهمترین دیدارهای هفته بیست و هفتم لیگ برتر برای قعرنشنیان و یکی از فینال‌های ۴ هفته پایانی بین قعرنشینان و تیم‌های در آستانه سقوط به لیگ برتر است. ذوب‌آهن اصفهان در حالیکه در ۴ هفته گذشته ۳ امتیاز کسب کرده برابر فجرسپاسی که در ۳ هفته پیش ۲ امتیاز بدست آورده، به میدان می‌‎رود.

ذوب‌آهن درحالی میزبان فجر در این مسابقه است که شکست در دربی اصفهان برای آنها بسیار گران تمام شد زیرا باعث سقوط دوباره آنها به جمع ۳ تیم پایین جدول شد. این تیم اصفهانی که با هدایت تقوی برای بقا در جدول می‌جنگد، در این هفته میزبان فجرسپاسی است؛ یکی از دو گزینه اصلی سقوط به لیگ دسته اول. ذوب‌آهنی‌ها اگر در این دیدار به پیروزی برسند، با امیدواری بیشتری برای بقا در لیگ برتر در سه هفته پایانی لیگ به میدان می‌روند اما تساوی ممکن است باعث صعود موقتشان شود ولی شکست آنها را به جمع دو تیم پایینی جدول یعنی تیم‌هایی که مستقیماً به دسته اول سقوط می‌کنند، خواهد فرستاد. این مسایل نشان می‌دهد بازی روز یکشنبه برای ذوب‌آهنی‌ها دیدار مرگ و زندگی است و تنها پیروزی در آن به سودشان خواهد بود و هر نتیجه دیگر این تیم اصفهانی را به دسته اول نزدیک‌تر خواهد کرد.

در سوی دیگر میدان اما شاگردان ناکام محمود یاوری قرار دارند، آنها که هفته پیش در خانه شکست را با تساوی مقابل پرسپولیس عوض کردند، با کسب آن امتیاز به بقا در لیگ برتر امیدوارتر شدند اما تضمین حفظ این امید، تنها پیروزی مقابل ذوب‌آهن است. این تیم شیرازی اگر بتواند دست به کار بزرگی زده و حریف اصفهانی را در خانه‌اش شکست دهد، حداقل به رده چهاردهم صعود می‌کند و این شانس را دارد که در هفته‌های آینده با کسب نتایج بهتر در لیگ برتر بماند.

محمود یاوری که سال‌ها در اصفهان مربیگری کرده و شناخت خوبی از فوتبال دیار زاینده رود دارد، می‌تواند با تکیه بر تجربه و این شناخت تیمش را به سوی موفقیت رهنمون سازد. حال باید دید، در این جنگ مهم بین قعرنشینان ذوب‌آهن از بحران نتیجه گیری فاصله گرفته و به آرامش می‌رسد و یا فجرسپاسی با کسب یک پیروزی رویایی گامی بلند برای بقا در لیگ برتر بر خواهد داشت.

نفت تهران – فولاد خوزستان
این یکی از فینال‌های ۴ هفته پایانی لیگ است، دیداری که برنده آن تا روز چهارشنبه می‌تواند لذت صدرنشینی را بچشد، مسابقه‌ای که حسین فرکی مربی فولاد مقابل شاگردان ۲ سال پیش خود قرار می‌گیرد، تیمی که فصل پیش با هدایت ابراهیم‌زاده تا مرز آسیایی شدن پیش رفت اما با شکست خوردن مقابل همین فولادی که هدایتش بر عهده حسین فرکی بود، از صعود به لیگ قهرمانان آسیا باز ماند.

میزبان این بازی نفت تهران نیز که با هدایت یحیی گل‌محمدی یکی از موفق‌ترین و یا شاید اگر بگوییم موفق‌ترین تیم لیگ برتر بوده است، آنهم با تکیه بر هزینه‌ای که آنها نسبت به دیگر مدعیان قهرمانی داشته، حرف‌مان منطقی است. این تیم تهرانی که هفته پیش یک پیروزی ارزشمند ۳ بر صفر مقابل تراکتورسازی به دست آورد و تا آستانه صدرنشینی هم پیش رفت، در دومین بازی خانگی متوالی در لیگ برتر میزبان فولاد است؛ تیم دوم جدول. نفتی‌ها برای صعود باید فولاد را ببرند و این پیروزی قطعاً آنها را تا چهارشنبه که استقلال در انزلی به میدان می‌رود، صدرنشین نگه می‌دارد اما تساوی یا شکست در این فینال بالای جدولی‌ها ممکن است باعث شود این تیم تهرانی هفته بیست و هفتم را با سقوط به رده پنجم به پایان برساند. این مساله اهمیت بالای این ۳ امتیاز را نشان می‌دهد. ضمن اینکه نفتی‌ها برای گرفتن انتقام بازی پایانی فصل گذشته که فولادی‌ها آنها را از رسیدن به آسیا محروم کردند، دوست دارد این تیم اهوازی را شکست دهد.

در سوی دیگر میدان یکی از شایسته‌ترین تیم‌های غیرتهرانی (شهرستانی) حضور دارد، تیمی که هفته پیش با پیروزی مقابل ملوان برای ساعاتی صدرنشین لیگ بود اما برتری استقلال مقابل سایپا آنها به رده دوم رساند. فولادی‌ها در صورت شکست در این بازی تنها به رده سوم سقوط می‌کنند اما تساوی یا پیروزی آنها را حداقل تا روز چهارشنبه صدرنشین می‌کند و شانس آسیایی شدن‌شان را بیش از گذشته افزایش می‌دهد.

این ۳ امتیاز برای شاگردان حسین فرکی و یحیی گل‌محمدی شاید تضمینی برای رسیدن به آسیا باشد زیرا با توجه به قهرمانی تراکتورسازی در جام حذفی تنها سه تیم بالای جدول شانس آسیایی شدن را دارند. پس هیچکدام از دو تیم دوست ندارند در این بازی حتی یک امتیاز هم از دست بدهند، چه برسد به اینکه ببازند، شاهد صدرنشینی و نزدیک شدن حریف خود به آسیا باشند. تمام این اتفاقات این مسابقه را به مهمترین دیدار هفته بیست و هفتم لیگ تبدیل کرده و باید دید آیا یکی از این دو تیم می‌‎تواند در پایان دیدارهای هفته صدر جدول را پس از مدت‌ها از آبی پوشان تهرانی گرفته و شانس خود را برای قهرمانی افزایش دهد؟

برنامه کامل دیدارهای هفته بیست و هفتم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
یکشنبه – ۲۷/۱۱/۹۲
* استقلال صنعتی خوزستان – داماش گیلان، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه الغدیر اهواز
* سایپا البرز – گسترش فولاد تبریز، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه انقلاب کرج
* ذوب‌آهن اصفهان – فجرسپاسی شیراز، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه فولادشهر
* نفت تهران – فولاد خوزستان، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه دستگردی تهران

چهارشنبه – ۳۰/۱۱/۹۲
* ملوان بندرانزلی – استقلال تهران، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه تختی انزلی

پنجشنبه – ۱/۱۲/۹۲
* مس کرمان – سپاهان اصفهان، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه امام علی (ع) کرمان
* تراکتورسازی تبریز – راه‌آهن سورینت، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز
 

جمعه – ۲/۱۲/۹۲
* پرسپولیس – صبای قم، ساعت ۱۶، ورزشگاه آزادی تهران

جدول گلزنان لیگ برتر:
۱۱ گل: کريم انصاری‌فرد (تراکتورسازی تبریز)، مهرداد بايرامی (گسترش فولاد) و رضا عنايتی (صبای قم)

۹ گل: سيدجلال رافخايی (ملوان بندرانزلی)، لوسيانو پريرا (فولاد خوزستان) و رضا نوروزی (نفت تهران)

۸ گل: سجاد شهباززاده (سايپا البرز)

۷ گل: فريد بهزادی کريمی (صبای قم)، لوسيانو ادينیو (مس کرمان)، مهدی دغاغله (ملوان بندرانزلی) و مهدی شریفی (سپاهان)

۶ گل: سیدمهدی سیدصالحی و محمدرضا خلعتبری (پرسپوليس)، محمد قاضی (استقلال)، مهدی رجب‌زاده (ذوب‌آهن اصفهان)، اسماعیل شریفات (فولاد خوزستان)، محمد غلامی (سپاهان) و امين متوسل‌زاده (داماش گيلان)

جدول رده‌بندی لیگ برتر

  نام تیم بازی برد تساوی باخت زده خورده تفاضل گل امتیاز
۱ استقلال تهران ۲۶ ۱۴ ۹ ۳ ۳۰ ۱۷ ۱۳+ ۵۰ (۱-)
۲ فولاد خوزستان ۲۶ ۱۴ ۸ ۴ ۳۲ ۲۱ ۱۱+ ۵۰
۳ نفت تهران ۲۶ ۱۳ ۸ ۵ ۳۳ ۲۰ ۱۳+ ۴۷
۴ سپاهان اصفهان ۲۶ ۱۲ ۱۰ ۴ ۳۰ ۱۶ ۱۴+ ۴۶
۵ پرسپولیس ۲۶ ۱۳ ۷ ۶ ۲۷ ۱۲ ۱۵+ ۴۵ (۱-)
۶ تراکتورسازی تبریز ۲۶ ۹ ۱۳ ۴ ۳۴ ۲۷ ۷+ ۳۹ (۱)
۷ ملوان بندرانزلی ۲۶ ۱۱ ۶ ۹ ۳۱ ۲۵ ۶+ ۳۸ (۱-)
۸ گسترش فولاد ۲۶ ۷ ۱۰ ۹ ۲۸ ۲۶ ۲+ ۳۱
۹ سایپا البرز ۲۶ ۷ ۱۰ ۹ ۲۳ ۲۸ ۵- ۳۱
۱۰ صبای قم ۲۶ ۷ ۷ ۱۲ ۲۹ ۳۴ ۵- ۲۸
۱۱ صنعتی خوزستان ۲۶ ۶ ۱۰ ۱۰ ۲۵ ۳۳ ۶- ۲۸
۱۲ داماش گیلان ۲۶ ۵ ۹ ۱۱ ۲۷ ۳۵ ۸- ۲۴ (۱-)
۱۳ راه‌آهن سورینت ۲۶ ۵ ۹ ۱۲ ۱۹ ۳۱ ۱۲- ۲۴
۱۴ ذوب‌آهن اصفهان ۲۶ ۴ ۱۱ ۱۱ ۲۰ ۳۲ ۱۲- ۲۳
۱۵ فجرسپاسی شیراز ۲۶ ۴ ۹ ۱۳ ۱۶ ۳۲ ۱۶- ۲۱
۱۶ مس کرمان ۲۶ ۱ ۱۵ ۱۰ ۱۹ ۳۴ ۱۵- ۱۸

* این جدول، طبق جدول سازمان لیگ تنظیم شده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا