گزارش ویژه از لیگ برتر کشور؛

۸ بازی و ۷ جنجال داوری در لیگ برتر/ سوتهایی که جان لیگ را گرفتند!

بصیر، سوت پایان آخرین بازی هفته در قم در شرایطی با اشاره شاهین حاج بابایی زده شد که تعدادی از هواداران کم تعداد صبا منتظر این داور شوخ طبع اهل بناب بودند، حاج بابایی که از قم به تهران می آمد تا از آنجا به شهر خودش سفر کند، در نهایت مجبور به دفاع از خودش شد. اتفاقی که این هفته گریبان چند داور دیگر لیگ برتری را گرفت اگرچه در جنجال های پرتعداد این هفته تماشاگران چند تیم با خویشتن داری هفته را با اتمام بردند.
در رقابت های این هفته ۶ بازی از مجموع ۸ بازی با اشتباهات داوری سرنوشت ساز توام بود که اعتراض تیم ها را در پی داشت.
* مهمترین اتفاق هفته
از نظر حجم خبرسازی دیدار تراکتورسازی ـ ماشین سازی جنجالی ترین داوری این هفته را در پی داشته است. اخراج مهدی کیانی بعد از اعتراض کاپیتان تراکتورسازان و مساله عدم تجدید پنالتی محمد ابراهیمی، در شرایطی که مهدی اسلامی دروازه بان ماشین برای مهار ضربه از خط فاصله گرفته بود، بیشترین حجم از توجهات را در بین رسانه های ادماری تبریزی ها به خود اختصاص داده است. تراکتورسازان عقیده دارند وحید کاظمی داور این بازی حق آنها را به صورتی از پیش تعیین شده پایمال کرده است. جالب اینکه ماشین سازی خود از قربانیان داوری در لیگ بوده که در این مسابقه اندکی از موهبت قضاوت استفاده کرد.

 


* عجیب ترین تصمیم
هر چه از بازی فولاد ـ سیاه جامگان بگوییم کم گفته ایم. این مسابقه ای بود که با جنجال باورنکردنی خداداد عزیزی کنار خط در ذهن خواهد ماند. بازیکنان و کادرفنی سیاه جامگان به ضربه ای از فاصله نزدیک که به بدن (و شاید دست) مدافعشان برخورد کرد، اعتراض کردند و خداداد عزیزی هم در اعتراض به این پنالتی تیمش را بیرون کشید اما بعد از اخراج سرمربی سیاه جامگان داور چنانچه خود می گوید با مشورت با کمکش رای خود را برگرداند تا اعتراض و بلوای شدید در غدیر به وجود بیاید. متعاقب این تصمیم نعیم سعداوی در اقدامی احتمالا نمایشی از مربیگری در فولاد استعفا داد اگرچه به نظر او از شعارهای تند فولاد علیه خودش ناراحت شده است.

 

 
* اشتباه بدون اعتراض
تیم فوتبال گسترش در دقیقه ۱۵ مقابل ذوب آهن می توانست صاحب پنالتی شود اما محمدرضا اکبریان نسبت به این مساله بی تفاوت بود که البته بخشی از این بی تفاوتی به قرائت های متفاوت از هند پنالتی نزد داوران برمی گردد. این صحنه بدون اعتراض چندان از سوی گسترشی ها به پایان رسید اگرچه فراز کمالوند در پایان مسابقه اعلام کرد حق تیمش خورده شده است.

 


* همه سوت ها به نفع سایپا
سایپا در چهارمین بازی متوالی از موهبت داوران برخوردار شد تا از دومین تیم مشهدی ۳ امتیاز دیگر بگیرد. حسن اکرمی داور دیدار پدیده ـ سایپا با اعلام یک پنالتی مشکوک در دقیقه ۸۸ به واقع برد را به سایپا هدیه داد. در حالی که خطای مدافع پدیده روی رضا جعفری بیرون از محوطه جریمه بود او خطا را پنالتی تشخیص داد تا شیری با یک پنالتی تیمش را صاحب یک پیروزی حیاتی کند. در بین بازیکنان پدیده رضا حقیقی بیش از دیگران به داور معترض بود. این تصمیم حتی ممکن است به اندازه اخراج سرمربی پدیده تبعات داشته باشد.

 


* جوان ها علیه خطای داور
آنچه در بازی استقلال و پیکان رخ داد، چندان مورد توجه قرار نگرفت چراکه استقلال بردی پرگل مقابل حریفش داشت. موعود بنیادی فر داوری که از شرایط فیزیکی و منش مناسبی برای داوری برخوردار است در صحنه ای که در ابتدای بازی رخ داد، برخورد توپ با دست بازیکن پیکان را خطا تشخیص نداد که مجید جلالی در این باره داوران را به تفاوت دیدگاه در مورد اتفاقات یکسان متهم کرد. البته کارشناسی داور در برنامه شب های فوتبالی این تصمیم داور را تایید کرد و گفت بنیادی فر به درستی برای پیکان پنالتی نگرفته است. بنیادی فر دو تصمیم مهم دیگر هم گرفت که یکی از آنها زمینه ساز برد استقلال شد اما کاملا درست بود. از جمله اخراج یزدانی بازیکن پیکان.

 


* در قم چه خبر بود؟
یک پنالتی روی علی علیپور، تصمیم های اشتباه در میانه میدان و ضربه ای که مشخص نیست از خط دروازه عبور کرده یا نه. حاج بابایی بازی سنگین صبا ـ پرسپولیس را با اعتراض بازیکنان تیم قمی به داوری تمام کرد، البته هنوز صحنه های مربوط به او مورد قضاوت قرار نگرفته چراکه قطع مکرر پخش تلویزیونی بازی مانع از کارشناسی صحیح شده است. اگر کمک حاج بابایی در تشخیص آن دو صحنه اشتباه کرده باشد باید گفت او هم جزو مردودان این هفته خواهد بود.

 

 

آخرین اعتراض
در دقایق پایانی دیدار سپاهان در برابر نفت آبادان، بازیکنان تیم سپاهان روی یک صحنه اعتقاد به خطای هند مدافع صنعت نفت داشتند.
در یکی از این لحظات بازیکنان سپاهان اعتقاد به برخورد توپ به دست رضا نورمحمدی مدافع صنعت نفت آبادان داشتند که البته داور مسابقه  و ترجیح به ادامه کار داشت؛ هر چند بازیکنان سپاهان تلاش زیادی برای متقاعد کردن او به نشان دادن نقطه پنالتی داشتند.
* در بازی های این هفته دیدار نفت ـ استقلال خوزستان فاقد صحنه مشکوک داوری بود .

 

 

دپارتمان داوری که با اوج گرفتن حساسیت مسابقات فشار شدیدی را تحمل می کند، احتیاج به همراهی تیم ها و البته چینش بهتر داوران دارد. این میزان اعتراض به داوری را باید با قضاوت های خوب و بی نقص پاسخ داد.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا