«بحران تالاب‌ها» از دلایل اصلی ایجاد ریزگردها است

بصیرنیوز،فرهاد دبیری درباره تاثیرگذاری مثبت تالابها بر کاهش ریزگردها در مناطق مختلف دنیا اظهار کرد: یکی از ریشه‌های اصلی تولید ریزگردها در دنیا، بحرانی شدن وضعیت تالابها و خشک شدن آنها است و توجه به این علت، تاثیرگذار خواهد بود.

وی درباره منشأ گردوغبار در سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمانشاه و … تصریح کرد: این مشکل در  فصول و زمانهای مختلف متغیر است؛ هر زمان که عراق، سوریه، اردن و عربستان دچار بحران ریزگرها می‌شوند، سهم ریزگردهای خارجی افزایش می‌یابد  و زمانی که ما در داخل از لحاظ گردوغبار دچار مشکل می‌شویم حدوداً نسبت سهم داخلی  رشد پیدا می‌کند.

دبیری درباره آخرین وضعیت تالابهای کشورمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به  بارندگی‌هایی که در کشور صورت گرفته و برخی راهکارها، وضعیت ما نسبت به یک ماه گذشته بهتر شده است.

وی با بیان اینکه ۹۴ تالاب کوچک و بزرگ در کشور وجود دارد، گفت: ۲۴ تالاب در حال حاضر در فهرست کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با برشمردن اوضاع تالابهای مهم کشور تصریح کرد: تالاب هامون همیشه در وضعیت غیر تثبیت شده و متغیر بوده و در تالاب بختگان نیز با خشک شدن بسیاری از نقاط مواجه هستیم.

به گفته دبیری تالاب دریاچه ارومیه نیز از مرحله تثبیت عبور کرده و در حال احیاء شدن است.

وی افزود: تالاب جازموریان هم به صورت فصلی خشک می‌شود و در برخی زمانها هم وضعیت بهتری دارد البته دغدغه اصلی این تالاب، زمینهای کشاورزی اطراف آن است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: جلساتی را درباره تالاب جازموریان با وزارت نیرو داشته‌ایم تا بتوانیم لااقل این تالاب را مرطوب نگه داریم و تبدیل به منشاء ریزگردها نشود.

دبیری با اشاره به وضعیت تالابهای مطرح استان خوزستان اظهار کرد: هورالعظیم وضعیت خوبی دارد و شادگان هم اوضاع نسبتاً خوبی پیدا کرده است.

وی درباره تاثیر تالابها در جوامع محلی گفت: تالابها تاثیرگذاری بسیار زیادی در جوامع محلی و مردم ساکن در بخشهای پیرامونی آن دارند و مردم هم از قدیم وابسته به تالابها بوده‌اند البته شکل زندگی کنونی باعث شده تا ساکنان جوامع محلی دچار زندگی صنعتی شوند که این روند هم به هیچ عنوان مناسب نیست.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:‌ آنهایی که در کنار تالابهای هامون، انزلی، جازموریان و …زندگی می‌کنند وابسته به تالابها هستند و تالابها نیز به آنها وابستگی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا