رئیس اداره امور مالیاتی فریدونکنار خبر داد

آخرین مصوبات تکالیف مودیان برای ارسال صورت معاملات فصلی

بصیر، حسن جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: بر اساس اصلاحیه مصوب ۳۱ مهرماه سال ۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم صاحبان مشاغل موظف هستند با رعایت اصول و ضوابط تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت و سایر ضوابط مربوط، نسبت به تنظیم و نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک حسب مورد اقدام و ضمن تنظیم اظهارنامه مالیاتی خود براساس دفاتر و اسناد و مدارک مذکور، حسب درخواست ادارات امور مالیاتی آنها را برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات به ادارات ذیربط ارائه نمایند.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه قانونی صاحبان مشاغل در مورد نوع دفاتر و اسناد و مدارک و روش‌های نگهداری آنها و نیز نحوه ارائه آنها برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات بر حسب گروهی که مودیان در آن قرار گرفته‌اند تعیین می‌شوند.
رئیس اداره امور مالیاتی فریدونکنار تصریح کرد: صاحبان مشاغل بر اساس مبلغ فروش کالا و خدمات طبق آخرین اظهارنامه تسلیمی یا درآمد مشمول مالیات قطعی شده طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد به شرح زیر گروه‌بندی می‌شوند.
جلالی با اشاره به اینکه گروه‌بندی صاحبان مشاغل بر اساس حجم فعالیت انجام می‌شود، گفت: مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۱ (مجموع برگ قطعی‌های اصلی و متمم) و بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هرکدام بیشتر از مبلغ سی میلیارد ریال باشد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین اشخاصی چون دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذیربط، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی، صاحبان مشاغل صرافی، فروشگاه‌های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط فارغ از حجم فعالیت خود از لحاظ انجام تکالیف جزء مودیان گروه اول محسوب می‌شوند.
رئیس اداره امور مالیاتی فریدونکنار با اشاره به دومین گروه از صاحبان مشاغلی که مشمول هستند، اظهار کرد: مجموع مبلغ فروش کالا وخدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی(مجموع برگ قطعی‌های اصلی و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هرکدام بیشتر از مبلغ ده میلیارد و تا سی میلیارد ریال باشد.
جلالی با بیان اینکه مودیانی که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند جزء گروه سوم محسوب می‌شوند گفت: نکاتی مهم درخصوص گروه‌بندی مودیان وجود دارد که باید رعایت شود.
وی افزود: در مورد فعالیت‌های صرفا خدماتی گروه بندی مودیان با لحاظ کردن ۵۰درصد مبلغ مندرج در جدول فوق انجام می‌شود.
رئیس اداره امور مالیاتی فریدونکنار تصریح کرد: در مشارکت مدنی جمع مبلغ فروش کالا و خدمات ویا درآمد مشمول مالیات قطعی شده کلیه شرکاء ملاک عمل قرار می‌گیرد همچنین مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل براساس فعالیت مؤدی در سال قبل می‌باشد.
جلالی خاطرنشان کرد: مودیان مالیاتی که در هر گروه قرار می‌گیرند، تا سه سال بعد، از نظر انجام تکالیف قانونی در طبقات پایین‌تر قرار نخواهند گرفت و در دوسال اول شروع فعالیت صاحبان مشاغل، به استثنا مودیانی که براساس نوع فعالیت در گروه اول قرار می‌گیرند، انتخاب گروه و انجام تکالیف قانونی مربوط، به انتخاب مؤدی خواهد بود.
وی افزود: صاحبان مشاغلی که در گروه‌های دوم یا سوم قرار می‌گیرند، می‌توانند در هرسال مالیاتی نسبت به انجام تکالیف گروه بالاتر اقدام کنند در این صورت مکلف به رعایت مقررات مربوط است.
رئیس اداره مالیات فریدونکنار در خصوص تکالیف مودیان درخصوص نگهداری دفاتر و یا اسناد و مدارک سه گروه ذکر شده خاطرنشان کرد: صاحبان مشاغلی که در گروه اول قرار می‌گیرند و تمامی اشخاص حقوقی مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل یا سایر دفاتر حسب مورد دستی یا ماشینی (مکانیزه/ الکترونیکی) متکی به اسناد و مدارک، با رعایت مقررات مندرج در ماده (۶) آیین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری آنها موضوع ماده ۹۵ اصلاحی مصوب ۳۱ / ۴ / ۱۳۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم، هستند.
وی تصریح کرد: صاحبان مشاغلی که در گروه دوم قرار می‌گیرند، مکلف‌اند برای هرسال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها و اسناد خرید کالا، خدمات و دارایی و سایر اسناد هزینه‌های انجام شده را به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع هریک از رویدادهای مالی، نگهداری و صورت درآمد و هزینه ماهیانه و سالانه خود را در چارچوب نمونه فرم تهیه شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم کنند.
جلالی خاطرنشان کرد: فرم‌های مربوط به این گروه شامل صورت درآمد و هزینه ماهیانه مودیان گروه دوم است، در این فرم ریز درآمد و هزینه مؤدی در هر ماه درج می‌شود و همچنین صورت درآمد و هزینه سالانه: اعداد مربوط به ستون جمع “صورت درآمد و هزینه ماهیانه” به این فرم انتقال می‌یابد.
وی یادآور شد: صاحبان مشاغلی که در گروه سوم قرار می‌گیرند، مکلفند برای هرسال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها و اسناد خرید کالا و خدمات و نیز اسناد هزینه انجام شده را نگهداری و خلاصه درآمد و هزینه سالانه خود را در چارچوب فرم “خلاصه درآمد و هزینه سالانه گروه سوم” تهیه شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم نمایند.
رئیس اداره مالیات فریدونکنار با اشاره به اصلاحیه اخیر قانون موصوف گفت: با توجه به حذف بندهای سه گانه الف، ب، ج موضوع ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم، در اصلاحیه اخیر قانون موصوف، ثبت دفتر درآمد و هزینه (موضوع بند ب ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب بیست و هفتم بهمن ماه سال ۸۰ برای عملکردسال ۱۳۹۵ و پس از آن توسط ادارات امور مالیاتی، درخصوص صاحبان مشاغل، موضوعیت ندارد.
وی افزود: مودیان مالیاتی می‌توانند جهت دریافت نسخه الکترونیکی آیین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روش‌های نگهداری آنها موضوع ماده ۹۵ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم و فرم‌های مربوط، به وبگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی WWW.INTAMEDIA.IR مراجعه نمایند.
جلالی در پایان گفت: برای عملکرد سال ۱۳۹۴، صاحبان مشاغل باید تکالیف قانونی خود را حسب مورد بر اساس بندهای الف، ب و ج ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم، قبل از اصلاحیه اخیر، به انجام رسانند. صاحبان محترم مشاغل حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۵ فرصت دارند تا از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیک سازمان به نشانی WWW.TAX.GOV.IR، نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۴ به ادارات امور مالیاتی، اقدام و مالیات متعلق را بر اساس نرخ ماده ۱۳۱ اصلاحی قانون، پرداخت نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا