انفجار نور/قسمت دوم؛

نگاهی به پیشرفت‌های تولیدی ایران پس از انقلاب اسلامی

بصیرنیوز، در سال‌های اخیر و با توجه به تغيير الگوی زندگی، الگوی مسكن، خوراك، پوشاك و لوازم منزل و به تبع آن، افزايش سطح انتظار مردم از زندگی، ابراز نارضايتي و احساس محروميت در آنان افزايش يافته است.
به همين علت پس از انقلاب اسلامي، ظرفيت‌های وسيعی در كشور پديد آمد و توليد مواد اوليه، ايجاد صنايع تبديلی، صنايع تكميلی و پر كردن حلقه‌های مفقوده صنعت جدی گرفته و گام‌های بلندی در اين راه برداشته شد.
مهدی یونسی کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با بصیرنیوز، اظهار کرد: امروزه الگوي مسكن عموم مردم در مقایسه با قبل از انقلاب و سال‌هاي اول انقلاب تغيير يافته است.
وی با بیان اینکه در گذشته اكثر خانواده‌ها هسته‌ای بودند اما اكنون گسترده شدند، افزود: مثلا در گذشته اگر عروس يا دامادي به خانواده اضافه می‌شد، در يكي از اتاق‌های همان خانه زندگی می‌کرد اما امروزه عموما زوج‌های جوان به زندگی در مسكن مستقل روی می‌آورند.
یونسی، درباره الگوي خوراك با اشاره به اینکه در سال‌هاي اخير نيز شاهد تغييرات اساسي در جامعه خودمان هستيم، گفت: در حدود ۳۰ سال پيش، قوت غالب خانواده‌های ايراني نان بوده و برنج غذاي اعيانی محسوب مي‌شد، در حالي كه امروز الگوي خوراك اكثريت جامعه تغيير يافته و عموما برنج در غذای روزانه آنان جايگاه خاصي پيدا كرده و آمارهای جهانی نيز گويای بهتر شدن وضعيت رفاه مردم در سال‌های پس از انقلاب است.

خودکفایی کشور در بخش کالاهای صنعتی پس از انقلاب
مهدی قربانی کارشناس علوم سیاسی در گفت‌وگو با بصیرنیوز، اظهارکرد: در بخش صنعت، كشور ایران قبل از انقلاب تقريبا تمام كالاهای صنعتی خود را از خارج وارد می‌كرد و معدود كالاهای ساخت داخلش نيز از كيفيت و مرغوبيت پايينی برخوردار بود.
وی، افزود: ایران هم اكنون در بسياري از زمينه‌ها به توليدكننده تبديل شده و توليداتش نيز در بسياری از موارد، از نظر كيفيت و استاندارد، قابل رقابت با مشابه خارجی است.
قربانی، تصریح کرد: ایران پس از انقلاب در برخي از صنايع همچون صنايع ساختمانی سال‌ها است كه به مرز خودكفايي رسيد.
وی، خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي وارث صنعتی بود كه ميزان وابستگی آن به خارج بسيار زياد بوده به همين دلیل، صنايع كشور پس از انقلاب، به دليل محاصره اقتصادی و تامين نشدن مواد اوليه و واسطه‌ دچار ركود شديد شد و نیز صاحبان و مالكان اين صنايع كه آن‌ها را با استفاده از اعتبارات بانكي تاسيس كرده بودند، از كشور گريختند.
این کارشناس، یادآور شد: دولت توانست پس از انقلاب در زمينه كاهش وابستگي شديد به مواد اوليه وارداتی، كالاهای سرمايه‌های خارجی، تخصص‌های فنی و اطلاعات و دانش فنی خارجی كه تهديدی براي صنعت به شمار مي‌رود اقدامات در خور توجهی انجام دهد.
به گزارش بصیرنیوز، امروزه ايران در عرصه صنايع موشكي و مخابراتي به درجه‌ای از پيشرفت رسيده كه به توان ساخت ماهواره دست يافته و وارد باشگاه چند كشور محدود پرتاب كننده ماهواره شد.
اين موفقيت در حالي به دست آمده كه ما در زمينه محصولاتي كه قابليت استفاده در صنايع موشكي و الكترونيك بود در تحريم به سر می‌برديم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا