واکنش ائمه جمعه مازندران به تغییر نام بندر امیرآباد

بصیر، چهارشنبه هفته گذشته بود که خبر تغییر نام بندر امیرآباد از طریق سازمان بنادر و دریانوردی به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر روی خروجی خبرگزاری‌های رسمی کشور قرار گرفت.

اعلام این خبر واکنش‌های فراوانی را در فضای مجازی به همراه داشت اما این واکنش‌ها در نمازهای جمعه مازندران به اوج خود رسید.

مس سرچشمه به نام هاشمی رفسنجانی شود نه بندرامیرآباد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم میراحمدی امام جمعه گلوگاه اظهار کرد: ما خواستار منطقه آزاد اعلام شدن بندر امیرآباد هستیم اما عده‌ای در تهران در انتخاب عنوان این بندر با هم بحث می‌کنند که نام ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را برای این بندر تصویب کنند.

وی افزود: عنوان معدن مس سرچشمه کرمان را به نام هاشمی رفسنجانی بگیرند نه بندرامیرآباد را، زیرا اهل کرمان بود و این کار مرتبط‌تر است.

امام جمعه گلوگاه تصریح کرد: ما با هاشمی رفسنجانی مشکل نداریم اما مخالف نام‌گذاری بندرامیرآباد به نام هاشمی رفسنجانی هستیم.

میراحمدی خاطرنشان کرد: علمای بزرگی همچون آیت‌الله کوهستانی، جباری و هاشمی‌نژاد در منطقه داریم، چه اشکالی دارد که این بندر به نام آیت‌الله هاشمی‌نژاد شود.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اگر زنده بود به تغییر نام بندر شهید هاشمی‌نژاد واکنش می‌داد

حجت‌الاسلام عربعلی جباری امام جمعه بهشهر با اشاره به اخباری مبنی به تغییر نام بندر امیرآباد اظهار کرد: اگر آیت‌اله هاشمی رفسنجانی زنده بود به این تصمیم واکنش نشان می‌داد و مانع تغییر نام بندر امیرآباد می‌شد چرا که امام راحل ایشان را فاضل و جوانمرد خطاب کرده بود و بندر امیرآباد همچنان باید به نام شهید هاشمی‌نژاد باقی بماند.

امام جمعه شهرستان بهشهر گفت: اسامی کسانی که این تفرقه را به وجود می‌آورند را از تریبون نماز جمعه اعلام می‌کنم و آبروی آنها را می‌برم.

پیشنهاد تغییر نام بندر امیرآباد تحقیر به مردم مازندران است

آیت‌الله علی معلمی امام جمعه قائم‌شهر و نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه هیأت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خود پیشنهاد تغییرنام بندر امیرآباد به نام آیت‌الله رفسنجانی داده است در صورتی که این بندر قبلا به نام شهید هاشمی‌نژاد نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: این افراد با دادن چنین پیشنهادی مردم مازندران را تحقیر کردند، شهید هاشمی‌نژاد از شخصیت‌هایی بود که در دوران قبل و بعد از انقلاب خدمات ارزشمندی را ارائه کرده است و همین باعث شد دشمنان او را به سرعت شناسایی کنند و در نتیجه به شهادت برسانند.

معلمی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اهل کرمان است و در کرمان مراکز مهمی از قبیل مرکز تحقیقات تکنولوژی پیشرفته وجود دارد و چرا این مکان‌ها را به نام ایشان نام‌گذاری نمی‌کنند و چرا مازندران باید در این قضیه پیش قدم باشد.

وی تصریح کرد: آیت‌الله رفسنجانی فردی ارزشمند برای انقلاب بود و قصد ما از این صحبت‌ها توهین به ایشان نیست اما وقتی که مردم مشهد از کارهای شهید هاشمی‌نژاد نام‌گذاری یک فرودگاه بین‌المللی به نام ایشان قدردانی کردند چرا باید این شهید در زادگاه خود مهجور باقی بماند و بندری که به نام او ثبت شده است تغییر نام دهد.

امام جمعه قائم‌شهر از عبدالله رضیان نماینده مردم قائم‌شهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی خواست تا فرصتی برای نطق پیش از دستور در مجلس بگیرد و صدای اعتراض مردم مازندران را نسبت به این قضیه به صورت رسمی ابلاغ کند و همچنین از مردم خواست به صورت محترمانه و با تهیه طومارهایی از انجام این کار جلوگیری کنند.

تکذیب استاندار مازندران

استاندار مازندران در گفت‌وگویی تغییر نام بندر امیرآباد به نام بندرهاشمی‌رفسنجانی را تکذیب کرد و گفت: بندر امیرآباد به نام بندر شهید هاشمی‌نژاد نام گرفته بود و همچنان هم خواهد بود و تغییر نامی هم برای بندر امیرآباد نخواهیم داشت.

http://www.bloghnews.com/images/docs/000265/n00265562-t.jpg

ربیع فلاح جلودار مازندران با تکذیب اعلام شدن نام بندر امیرآباد به نام هاشمی‌رفسنجانی گفت: من جایی این تغییر نام را اعلام نکرده‌ام و این همان نام هاشمی‌نژاد می‌ماند.

تعجیل دولت در تغییر نام بندر امیرآباد

دولت در نام‌گذاری مکانی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آن‌قدر تعجیل کرد که فراموش کردند این بندر درگذشته به نام آیت‌الله شهید هاشمی‌نژاد بوده و در بین مردم منطقه نیز به این نام شناخته می‌شود.

گفتنی است با وجود اینکه بندر امیرآباد بهشهر در میان مردم منطقه به این نام شناخته می‌شود اما سازمان جهانی بندرها و کشتیرانی همچنان آن را به نام بندر امیرآباد می‌شناسد و از تغییر نام آن به نام شهید هاشمی‌نژاد ممانعت کرده است.

حال باید دید چگونه اقدامی که یک‌بار توسط سازمان جهانی بنادر و کشتیرانی رد شده، پذیرفته می‌شود!

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا