گشت و گذاری در پیام‌های توئیتری ترامپ +عکس

بصیرنیوز،دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اگر در چند مورد از پیشینیان خود متمایز باشد، قطعا استفاده بی‌محابا از توئیتر یکی از آن‌ها خواهد بود. توئیتر برای ترامپ ابزاری برای بیان صریح و بی‌تعارف نظرات، آمال و آرزوها؛ انتقاد و به سخره گرفتن منتقدان و مخالفان؛ و یا شاخ و شانه کشیدن برای این فرد، آن گروه و بهمان کشور است.

ترامپ از ماه مارس سال ۲۰۰۹، حساب کاربری شخصی توئیتری خود را ایجاد کرده است و طی ۷ سال و ۱۰ ماه اخیر بیش از ۳۴ هزار و ۴۰۰ پیام توئیتری را منتشر کرده است، یعنی تقریبا طی هر شبانه روز به طور میانگین ۱۲ (۱۱٫۹۹) پیام توئیتری را منتشر کرده است.

وی علیرغم تکیه بر مسند ریاست جمهوری ایالات متحده، تلاش چندانی نکرد تا لحنی کمی رسمی‌تر و وزین‌تر به مطالب و پیام‌های منتشر شده خود بدهد.

برای مثال، ترامپ در یکی از آخرین توئیترهایش در روز جمعه از کلمات «اراذل»، «هرج و مرج‌طلب»، و «مزدبگیر» برای توصیف مردمی که در مخالفتش به خیابان‌ها سرازیر شده‌اند استفاده کرد.

پیام توئیتری ترامپ که در آن مخالفانش را «هرج و مرج طلب، اراذل و مزد‌بگیر» توصیف کرده است

در موردی دیگر نیز در واکنش به انتقادات «آرنولد شوارتزنگر» بازیگر و فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا وی را علنا به سخره گرفت. ترامپ در توئیتر خود نوشت:

بله، آرنولد شوراتزنگر کارنامه بدی را به عنوان فرماندار کالیفرنیا از خود برجای گذاشت، و حتی در برنامه «کارآموز» نیز عملکرد بدتری داشت … اما دستکم نهایت تلاش خود را کرد.

آغاز روز کاری با انتشار پیام‌های توئیتری

برای نمونه، روز جمعه گذشته (۱۵ بهمن / ۳ فوریه)، ترامپ روز کاری خود را با انتشار پیام‌هایی در تمسخر آرنولد شوراتزنگر، تهدید ایران، حمله به رسانه‌های مخالف و منتقد (تحت لوای تشکر از نخست‌وزیر استرالیا)، وعده ایجاد فرصت‌های شغلی در آمریکا و و توصیف معترضان به «اراذل» آغاز کرد. در واقع ترامپ از حدود ساعت ۰۶:۳۰ صبح تا حدود ساعت ۰۷:۰۰ صبح به وقت واشنگتن، مجموع ۵ پیام توئتیری را منتشر کرد.

اگر به یک روز قبل‌تر نیز نگاه کنیم، یعنی پنجشنبه (۱۴ بهمن / ۲ فوریه)، ترامپ روز کاری خود را با متهم کردن ایران به دخالت در عراق، هدر دادن سه تریلیون دلار آمریکا در عراق، انتقاد از توافق دولت اوباما برای پذیرش هزاران پناهجو، و تهدید دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به قطع بودجه آغاز کرد.

«اگر دانشگاه کالیفرنیا در برکلی مجال آزادی بیان را ندهد و علیه افراد بی‌گناهی که دیدگاه متفاوتی دارند، خشونت به خرج دهد – خبری از بودجه فدرال نخواهد بود؟»

مورد ایران

ترامپ طی ماه‌های اخیر جسته و گریخته و به اقتضای شرایط، پیام‌هایی توئیتری را درباره ایران منتشر کرد. اما در چند روز اخیر بود که به طور خاص، ایران به کانون توجه وی تبدیل شد و برجام، برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای و خارجی ایران موضوع پیام‌های توئیتری وی قرار گرفتند.

تحلیل مطالب توئیتری ترامپ نشان می‌دهد که ایران در ذهن ترامپ – دستکم طی روزهای اخیر – کشوری است که پای خود را از گلیم‌اش درازتر کرده است، آن‌هم در شرایطی که تا یکسال پیش در معرض بحران سهمگین داخلی بود و با برجام از مهلکه تحریم‌ها در رفت؛ و در این وضعیت برای اینکه گذشته را فراموش نکند و بتوان آن را مهار کرد باید آن را تهدید کرد و تحت نظر قرار داد؛ بالاخص که در گذشته نشان داده است توانسته از فرصت‌هایی که به مدد هزینه‌ها و غفلت‌های آمریکا برایش مهیا شده است، استفاده کند.

 

«ایران درحال بازی با آتش است. آنها قدردان مهربانی اوباما با خود نیستند . من اینطور نیستم»

 

«ایران به لبه پرتگاه رسیده و در آستانه فروپاشی بود. تا اینکه آمریکا به میدان آمد و با توافق هسته‌ای زندگی دوباره‌ای به آن‌ها بخشید: ۱۵۰ میلیارد دلار»

 

«ایران رسماً به دلیل شلیک موشک بالستیک تحت نظر قرار گرفته است. آنها (ایرانیان) باید از توافق وحشتناکی که آمریکا با آنها داشته، ممنون باشند»

 

«حتی با وجود اینکه آمریکا سه تریلیون دلار در عراق هدر داد اما ایران به سرعت بر بیشتر عراق تسلط یافته است. این موضوع از قبل‌ها به وضوح مشخص بود»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا