راه سخت انقلابی ماندن / چگونه از فتنه‌ها بسلامت عبور کنیم

بصیر، هر انقلابی پس از تولد و نمو اولیه نیاز مبرم به شکوفایی برای پابرجا ماندن دارد و این پابرجا ماندن هزینه‌هایی برای انقلاب دارد که باید گردانندگان انقلاب آن را بپردازند.

اینکه چه کسی یا چه کسانی و با چه خصوصیاتی می‌توانند انقلاب را نگه‌داشته و آن را به نسل آینده برسانند از مهم‌ترین و اصولی‌ترین کارهایی است که باید در بدنه انقلاب انجام داد.

نیروهای مؤثر در هر تحول اجتماعی در طول دوران مقابله خود با مناسبات ناسالم حاکم بر جامعه به شناخت روزافزونی از عوامل زیاده‌خواه و راهکارهای پیچیده‌اش، یعنی همان دشمن در برابر آن عوامل تقویت‌کننده انسجام ملی نائل می‌آیند.

خواص هر انقلاب می‌توانند تعیین‌کننده بقای یک انقلاب باشند و هر چه این خواص از اهداف انقلاب دورتر شوند به‌مرور مردم که حامیان اصلی انقلاب هستند هم از هسته اصلی انقلاب دور می‌شوند و زمینه فروپاشی انقلاب فراهم می‌شود.

نمونه بارز خواص انقلابی و غیرانقلابی را می‌توان در فتنه ۸۸ جستجو کرد، جایی که برخی خواص توانستند با حمایت قاطع از آرمان‌های انقلاب اسلامی بقای آن را تضمین کنند و آن را از این گرداب بزرگ خودساخته نجات دهند.

اما متأسفانه برخی از خواص که اتفاقاً ظاهر امر انقلابی بودند با آب ریختن به آسیاب فتنه دشمن فتیله این فتنه را بالا کشیدند و در مسیر خلاف جهت آرمان‌ها حرکت کردند و خواستند انقلابی جدید به وجود آوردند.

نکته‌ای که باید برای ماندن و ضمانت یک انقلاب در نظر گرفت نقش بارز و بالای مردم در هر انقلاب است، یعنی هر چه انقلاب به مردم تکیه بیشتری داشته باشد و عوامل انقلاب خود را به مردم نزدیک‌تر کنند ضمانت پیروزی این انقلاب بیشتر است.

انقلابی ماندن از خواص مهم خواص هر جامعه است و هرکسی نتواند آرمان و هرچه خواص بتوانند آرمان‌های انقلاب را سرمشق زندگی خود قرار داده و با مردم تعامل بیشتری داشته باشند ماندن و ریشه‌دارتر شدن انقلاب را خواستار شده‌اند.

ازجمله آفات برای انقلاب‌ها تغییر مفهوم «انقلابی ماندن» است، برخی فعالان سیاسی به‌منظور جایگزین کردن برداشت‌های خویش با اصول و آرمان‌ها، روش انقلاب در انقلاب را ترویج می‌کنند؛ به‌عبارت‌دیگر به‌جای پایبند ماندن به آنچه ملت آن را مبنای وفاق جمعی خود قرار داده و همچنین قوانینی که بر این اساس وضع‌شده خودمحورانه ساختارشکنی خویش را رنگ انقلابی می‌دهند. حال‌آنکه انقلابی بودن و انقلابی ماندن به معنی متعهد و پایبند ماندن به آرمان‌های اولیه انقلاب است که ۹۷ درصد جامعه در سال ۱۳۵۸ به آن رأی مثبت دادند.

حال با این تفسیر باید برای انقلابی ماندن آرمان‌های اولیه انقلاب را که به خاطر آن خون هزاران شهید بر زمین ریخته را به‌درستی بازخوانی کنیم و آن را برای نسل حاضر تشریح کنیم تا از گرداب حوادث و فتنه‌ها بتوانند به‌سلامت عبور کنند.

در این راه پرپیچ‌وخم داشتن یک‌قطب نما یک نعمت است و بصیرت انقلابی می‌تواند چراغ راه خواص و عوام برای انقلابی ماندن باشد، چراغی که همانا در دستان پیرمراد رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش به‌سوی اعتلای این سرزمین و انقلاب همچنان به‌پیش می‌رود.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا