مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار خبر داد

اختصاص بیش از ۲ میلیارد تومان برای نوسازی اراضی کشاورزی در فریدونکنار

بصیر، محمدرضا ضیائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز اظهار کرد: حدود ۳۰۰ هکتار از طرح تجهیز و نوسازی برای اجرا آماده شده که‌ با پیگیری استان بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای سه روستای سوته در سطح ۹۵ و نیم هکتار، ازباران ۱۴۴ هکتار و بی‌نمد ۱۴۷ هکتار قرارداد منعقد کردیم.
وی افزود: در مرحله دوم بیش از ۶۵۰ هکتار در سال ۹۶ در سه روستای نوایی محله، بنه‌کنار و میان‌محله مطالعه و طراحی آن اجرایی می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار یادآورد شد: تاکنون حدود ۶۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری روستای سوته، فرم، اسبوکلا و جزین تجهیز و نوسازی شد.
وی در ادامه تصریح کرد: تنها ۵ تا ۱۰ درصد از کشاورزان که‌ دارای کمترین مزایا همانند جاده هستند و تمایلی برای مشارکت در طرح تجهیز و نوسازی ندارند این در حالی است که کشاورزان دیگر از حداقل‌های امکانات کشاورزی مانند جاده و آب محروم‌اند.
ضیائی ادامه داد: برخی‌ها همکاری مناسبی در این زمینه ندارند و تنها مزایای این طرح را در احداث جاده می‌بینند غافل از آنکه مزایای دیگری همچون تأمین آب و خروج به موقع آن و بسیاری موارد دیگر برخوردار می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که‌ دولت تمامی هزینه‌های طرح تجهیز شالیزاری را پرداخت می‌کند و همگان به دنبال ایجاد اراضی مهندسی شده هستند برخی از اراضی شکل هندسی مناسبی ندارند و ابعاد نامنظمی هم دارند.
مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار تصریح کرد: بهترین راه مدیریت آب در اراضی کشاورزی اجرای طرح تجهیز است که‌ حداقل ۳۰ درصد صرفه‌جویی آبی می‌شود و کشاورز اراضی خود را مدیریت می‌کند.
وی افزود: برنج گیاهی آبزی نیست و کشاورز باید در طی مرحله رشد دو تا سه مرحله آب مزرعه خود را به طور کامل خشک کند تا گازهای سمی موجود در آن خارج شود.
ضیائی خاطرنشان کرد: از مسئولان شهری، روستایی، دهیاران و رسانه انتظار می‌رود که‌ در بخش توسعه بخش کشاورزی با هم همکاری کنند.
وی با بیان اینکه در تمام روستاها در زمینه آموزش تفاهم‌نامه همکاری امضا شد، گفت: توسعه روستایی تنها توزیع کود، سم و سوخت نیست بلکه مکانیزاسیون، تجهیز و نوسازی و آموزش و ترویج را هم دربر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا