بازخوانی AFC از شاهکار علی دایی

بصیرنیوز،قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام ملت‌های‌ آسیا برگزار شده است و تیم‌ها خودشان را آماده حضور در رقابت‌های سال ۲۰۱۹ می‌کنند که قرار است در کشور امارات برگزار شود. به همین خاطر سایت AFC به مرور مهم‌ترین اتفاقات در جام ملت‌های آسیا دوره‌های گذشته می پردازد و این بار به بررسی شاهکار علی دایی در جام ملت‌های ۱۹۹۶ پرداخته است.

“یکی از بهترین دیدارهای جام ملت‌های آسیا به سال ۱۹۹۶ باز می‌گردد، جایی که تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران موفق شد با نتیجه‌ شش بر دو کره جنوبی را از پیش‌رو بردارد. این بازی در ورزشگاه آل مکتوم دوبی برگزار شد. وقتی علی دایی، اسطوره فوتبال ایران در سال ۲۰۰۷ اعلام بازنشستگی کرد، به عنوان گلزن‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان در رده ملی شناخته شد، اما همان طور که مشخص است این آمار یک شبه به دست نیامده است.

در سال ۱۹۹۶ علی دایی، مهاجم ۲۷ ساله ایران بود. در آن زمان دایی تنها هفت گل از ۱۰۹ گل ملی اش را به ثمر رسانده بود. با این حال در شش ماه  در سال ۹۶ موفق شد ۲۲ گل به ثمر برساند و یکی از بهترین عملکردهای فردی فوتبال آسیا را به نمایش بگذارد.

تیم‌ ‌ملی در جام ملت‌های ۱۹۹۶ با ترکیب قوی به مسابقات آمد. بازیکنانی همچون علی دایی که ۱۲ گل در انتخابی به ثمر رسانده بود. در کنار خداداد عزیزی که استعداد شگرفی داشت و کریم باقری و همین طور ستاره آینده این تیم یعنی مهدی مهدوی کیا. با وجود این که ایران شروع ضعیفی در این مسابقات داشت و با نتیجه‌ دو بر یک برابر عراق همسایه خود شکست خورد، در ادامه توانست با برتری قاطع برابر تایلند و عربستان به مرحله بعد برسد.

علی دایی در هر سه بازی ایران توانست گلزنی کند. ایرانی‌ها امیدوار بودند تا برای اولین بار بعد از سال ۱۹۶۰ قهرمان جام ملت‌های آسیا شوند.

در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها ایران و کره جنوبی دو قدرت فوتبال آسیا برابر هم به میدان رفتند. آن هم در هوای آفتابی امارات. جایی که ایران به واقع در بهترین شرایط خودش قرار داشت و بعد از ۱۰ ‌دقیقه نزدیک بود با ضربه زیبای دایی به گل هم برسد. ضربه زیبای او از کنار دروازه حریف بیرون رفت. یک ‌دقیقه بعد کیم دو هون توانست کره جنوبی را پیش بیاندازد. در حالی که نیم ساعت از زمان بازی گذشته بود ایران توانست بازی را به تساوی بکشاند. ضربه سر قدرتمند کریم باقری باعث شد دو تیم به تساوی برسند. در ادامه بار دیگر کره بازی را در دست گرفت و توانست بار دیگر دروازه ایران را باز کند.

در نهایت در ‌دقیقه ۵۲ مسابقه خداداد عزیزی توانست گل تساوی بخش ایران را به ثمر برساند. او در این سال به عنوان بهترین بازیکن آسیا شناخته شد.

در حالی که بازی با نتیجه‌ دو بر دو در جریان بود خطر حذف دو تیم را تعقیب می‌کرد، اما این علی دایی بود که به یک باره ورق را برگرداند و با یک جادوی ۲۳ ‌دقیقه‌ای چهار بار دروازه‌ کره را باز کرد و باعث شد ایران به جمع چهار تیم برتر مسابقات راه یابد.

یکی از گل‌های علی دایی در این مسابقات از پشت محوطه جریمه به ثمر رسید به عنوان یکی از زیباترین گل‌های تاریخ جام ملت‌های آسیا شناخته شد.

همکاری خوب او با خداداد عزیزی در گل‌هایی که دایی به ثمر رساند جالب توجه بود. ایران موفق شد با نتیجه‌ شش بر دو رقیب قدرتمندش را از پیش‌رو بردارد و یکی از بردهای خاطره انگیز تاریخی را در جام ملت‌های آسیا به نام خود ثبت کند.

در نهایت ایران در نیمه نهایی برابر عربستان به تساوی بدون گل رسید و در ضربات پنالتی‌ شکست خورد. این در حالی بود که ایران در مرحله گروهی توانسته بود عربستان را شکست دهد. با این حال این شکست چیزی از ارزش های علی دایی را کم نمی‌کند.

دایی تنها بازیکنی نیست که در یک بازی جام ملت‌های آسیا چهار گل را به ثمر می رساند. در کنار او بهتاش فریبا ، اسماعیل عبدالطیف و حمزه الداردور، بازیکنانی بودند که مثل دایی در یک بازی چهار گل را به ثمر رساند، اما نباید فراموش کرد که اسطوره فوتبال ایران در بازی برابر کره توانست چهار گل به ثمر برساند.

دایی بعد از این بازی ۷۸ گل دیگر برای تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران به ثمر رساند تا با رکورد ۱۴۹ گل برترین گلزن تاریخ تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران شود”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا