آمادگی ایران برای صادرات گاز به افغانستان

بصیرنیوز، حمیدرضا عراقی درباره برنامه ایران برای صادرات گاز طبیعی به افغانستان، گفت: تاکنون مذاکراتی با تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی افغانستان برای صادرات گاز طبیعی از ایران انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه مذاکرات صادرات گاز بیشتر با مقامات محلی بوده است، تصریح کرد: بر این اساس شرکت گاز خراسان رضوی مامور پیگیری مذاکرات با افغان‌ها به منظور نهایی کردن گفتگوهای فروش گاز طبیعی به این کشور همسایه است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به این  پرسش که آیا امکان صادرات گاز به افغانستان از مسیر CNG هم وجود دارد؟ بیان کرد: افغانستان مصرف کننده گاز بوده و قطعا از مسیر CNG هم امکان صادرات گاز به این کشور وجود دارد و ایران هم برای صادرات گاز به افغانستان آمادگی دارد.

این مقام مسئول همچنین در خصوص اقتصادی و یا غیر اقتصادی بودن خط لوله گاز تاپی به عنوان یکی از رقبای گازی ایران در سطح منطقه هم توضیح داد: نتایج تمامی مطالعات نشان می‌دهد که ساخت خط لوله تاپی اقتصادی نیست.

عراقی، خاطرنشان کرد: هزینه ساخت این خط لوله انتقال گاز طبیعی حدود ۲۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود که رقم بسیار بالایی است.

پایگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و گاز ترکمنستان دی ماه امسال با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: قرارداد ارائه خدمات مدیریت پروژه شامل خدمات مهندسی، برنامه‌ریزی، بازرسی فنی و نظارت بر بخش «افغانستان و پاکستان» از خط لوله گاز «تاپی» با شرکت‌های اروپایی امضا شده است.

در حال حاضر مراحل مطالعاتی طرح خط لوله گاز تاپی در خاک ترکمنستان تکمیل شده است و در قلمرو کشورهای افغانستان و پاکستان نیز مطالعه مسیر این خط لوله شروع شده که به زودی فرایند عملیات طراحی این پروژه آغاز خواهد گردید و به صورت موازی اسناد مناقصه برای تأمین تجهیزات مورد نیاز نیز منتشر خواهد شد.

از سوی دیگر موافقت نامه مربوطه با «بانک توسعه آسیایی» جهت ارائه خدمات مشاوره در زمینه تأمین مالی طرح تاپی نیز در دست تهیه و تدوین است.

طول خط لوله گاز تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر است که ۲۱۴ کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، ۷۷۴ کیلومتر آن از خاک افغانستان، ۸۲۶ کیلومتر آن از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد. ظرفیت انتقال این خط سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال ۲۰۱۹ میلادی به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا