سندرم دهان سوزان؛ علل، علائم و درمان

بصیرنیوز، سندرم دهان سوزان عارضه‌ای است که در آن فرد احساس می‌کند دهانش آتش گرفته است. این عارضه به دلیل مصرف مواد غذایی ادویه‌دار رخ نمی‌دهد. سندرم دهان سوزان احساسی را به شما می‌دهد که انگار یک غذای خیلی داغ خورده‌اید. از این رو، ممکن است باعث سوختن زبان، سقف دهان، لثه‌ها و گلوی شما شود. این عارضه برای هر کسی و در هر سنی رخ می‌دهد.

این عارضه پیامدهای زیادی دارد و ممکن است باعث افسردگی، از دست دادن اشتها و اختلال خواب در بیمار شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد احساس خارش در گلو، بی‌حسی زبان و احساس طعم گس در دهان شود. سندرم دهان سوزان در خانم‌های یائسه بیشتر رواج دارد.

علل سندرم دهان سوزان

سندرم دهان سوزان به دلایل متفاوتی بروز پیدا می‌کند؛ اما بسیاری از آنها به هم مرتبطند. در این بخش به چند دلیل رایج برای بروز این سندرم می‌پردازیم:

بهداشت دهان و دندان: بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد و باید در وهله اول بررسی شود. برفک دهان، خشکی و زخم شدن دهان از جمله عواملی هستند که خطر سندرم دهان سوزان را افزایش می‌دهند. بنابراین، رعایت بهداشت دهان و دندان باید در اولویت شما باشد.

کمبود: دریافت مواد مغذی کافی به شما کمک خواهد کرد که از بروز سندرم دهان سوزان جلوگیری کنید. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن نیز احتمال بروز این سندرم را کاهش می‌دهد.

مشکلات سلامتی: افراد مبتلا به دیابت و تیروئید بیشتر مستعد ابتلا به سوزش دهان هستند.

حساسیت: افرادی که به مواد غذایی آلرژی دارند، بیشتر دچار سوزش دهان می‌شوند.

عدم تعادل هورمونی: افرادی که از عدم تعادل هورمونی رنج می‌برند و خانم‌های یائسه در معرض خطر بیشتری قرار دارند. عدم تعادل هورمونی با کاهش تولید بزاق در دهان باعث بروز سوزش می‌شود.

مصرف داروهای خاص یا تحت درمان بودن: پرتودرمانی و شیمی‌درمانی از علل رایج سوزش دهان هستند. مصرف داروهای خاص نیز در این امر دخیل است. از این رو، قبل از مصرف هرگونه قرص باید با پزشک مشورت کنید.

عوامل محرک دهان و دندان: استعمال دهان‌شویه گاهی اوقات باعث بروز مشکل می‌شود. به طور مشابه، نوشیدن مایعات اسیدی و سیگار کشیدن نیز باعث ایجاد سوزش در دهان می‌شوند. استفاده از دندان مصنوعی، مسواک زدن نادرست و داشتن اتصالات زبر و ناملایم در دهان نیز باعث ایجاد پارگی و سوزش دهان می‌شوند.

علائم سندرم دهان سوزان

سندرم دهان سوزان، درست مانند شرایط دیگر علائم مخصوص به خود را دارد که اگر در زمان مناسب به آنها رسیدگی شود، روند درمان آسان‌تر پیگیری خواهد شد. رایج‌ترین علائم آن عبارتند از:

از دست دادن اشتها یکی از علائم شایع است که نشان‌دهنده سندرم سوزش دهان است.
احساس سوزش از نوک زبان که به تدریج به لب‌ها، لثه، کام، گلو و پس از آن کل دهان سرایت می‌کند.
احساس خشکی شدید که با کم‌آبی بدن و سپس ولع زیاد برای نوشیدن مایعات همراه است.
تغییر ذائقه از چیزهای عادی به چیزهای تلخ و اسیدی.

این علائم بعضا باعث احساس ناراحتی شده و به تدریج برطرف می‌شوند. همچنین ممکن است گاه و بی‌گاه بروز پیدا کرده و به خودی خود فروکش کنند. طوری که به درمان نیازی نداشته باشید. اما بهتر است برای اطمینان به یک دندانپزشک مراجعه کنید، مخصوصا اگر با یک چیز غیرطبیعی در دهان‌تان مواجه شده‌اید. ممکن است برای یک دوره طولانی با درد و ناراحتی دست و پنجه نرم کنید. در این شرایط، نباید اجازه دهید درد بر شما چیره شود. از این رو، توصیه می‌شود سریعا به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید.

درمان سندرم دهان سوزان

هر چیزی که به طور ناگهانی رخ می‌دهد و مشکل‌ساز می‌شود، باید بررسی شود. به طور مشابه، سندرم دهان سوزان نیز یکی از همین موارد است که باید به شکل جدی بررسی شود. این عارضه علل زیادی دارد. از این رو، تشخیص عامل اصلی یک امر پیچیده است، اما دندانپزشکان گزینه‌های زیادی برای تشخیص دارند. آنها می‌توانند با یک تشخیص صحیح به شما کمک کنند که از شر سوزش دهان خلاص شوید. همچنین ممکن است به آزمایش خون نیاز داشته باشید تا علت بیماری مشخص شود. به طور کلی، رعایت نکات زیر به رفع علائم سندرم کمک می‌کند:

ترک سیگار
کاهش مصرف نوشابه‌های اسیدی
بهبود رژیم غذایی
افزایش مصرف مایعات
مصرف ویتامین‌های ضروری
مسواک زدن صحیح
امتحان کردن خمیر دندان‌های معتبر
ترمیم دندان مصنوعی
اجتناب از خوردن غذاهای داغ و ادویه‌دار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا