مردی انگلیسی که فوتبال اسپانیا مدیون اوست +عکس

بصیرنیوز، جان ریواس خبرنگار شهیر و ادیب اسپانیایی – انگلیسی اخیرا به مناسبت سالگرد درگذشت این مرد بزرگ، به زندگی او پرداخته و مدعی شده که آقای پنتلند، فوتبال اسپانیا را متحول کرده و امروز فوتبال متمول و ثروتمند باشگاهی اسپانیا مدیون این مرد است.

جان ریواس، متولد سال ۱۹۵۹ به مدت ۲۶ سال در ال موندو در بخش ورزشی کار کرد و ۵ کتاب مهم و رفرنس خبرنگاری ورزشی نوشته که امروز در دانشگاه های اسپانیا و آمریکای جنوبی تدریس می‌شود. او البته خود را یک باسکی می‌داند و رگه‌هایی از استقلال طلبی باسکی در افکارش مشاهده می‌شود.

آس اسپانیا به سراغ این خبرنگار پیشکسوت رفته تا درباره آقای پینتلند معروف به شیر بیدار باسک سوال بپرسد. برای فوتبال اسپانیا حضور فردریک بیکانسفیلد پنتلند (آقای پنتلند) در این کشور همچون کشف دستگاه پرینتر برای انسان بوده است. این مرد انگلیسی فوتبال باسک را به قول خودش در یکی از نامه‌های اداری، شخم زد و از نو ساخت و بدون تردید، فوتبال امروز اسپانیا مدیون مکتب فوتبال باسک است.

پنتلند: در انگلیس کسی به من نیاز نداشت

شیر بیدار باسک نقش مهمی در تغییر و تحول فوتبال اسپانیا داشته و توانسته است افتخارات زیادی را برای اتلتیک بیلبائو به ارمغان بیاورد. متولد ولورهمپتون به سال ۱۸۸۳ میلادی و یک اسطوره واقعی در باسک. او خود یک فوتبالیست بزرگ بوده اما در زمانه خود چندان زیر ذره بین قرار نگرفته است. پنتلند به عنوان مهاجم گوش راست در تیم های انگلیسی زیادی بازی کرده است. وی پنج بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرد و سپس تصمیم گرفت وارد دنیای مربیگری شود. او در المپیک تابستانی ۱۹۲۰ هدایت تیم ملی فرانسه را بر عهده گرفت و پس از این بازی ها در حالی که تنها ۳۸ سال سن داشت، به اسپانیا آمد و روی نیمکت راسینگ سانتاندر نشست. حضور سرمربی انگلیسی در اسپانیا باعث تحول فوتبال این کشور شد و هنوز در اسپانیا سرمربیان او را “مستر” می‌نامند.

پنتلند: در انگلیس کسی به من نیاز نداشت

مردی که با کلاه قارچی شکل خود و سیگار برگ و پیپ مخصوصش چنان در باسک معروف شد که حتی می‌توانست ریاست حزب جدایی طلب باسک را هم بر عهده بگیرد، گروه تروریستی “اتا” نیز بارها از او خواست به جزبشان ملحق شود اما او قبول نکرد.

مکتب فوتبال باسک و باشگاه اتلتیک بیلبائو، بر پایه کنترل میانه میدان شکل گرفت، پنتلند معتقد بود تیمی که میانه میدان را در اختیار بگیرد راه و چاره‌ای جز پیروزی در بازی ندارد. در تیم‌هایش هافبک‌های کناری کمتر به جلو نفوذ می‌کردند تا بتوانند میانه میدان را به خود اختصاص بدهند.

پنتلند: در انگلیس کسی به من نیاز نداشت

بیشترین تاثیرگذاری و وابستگی سرمربی انگلیسی به اتلتیک بیلبائو بود، دو دوره (۱۹۲۲ تا ۱۹۲۶ و ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳) در این تیم حضور داشت. او در این مدت توانست دو بار فاتح لالیگا شود و پنج قهرمانی در کوپا دل ری به دست آورد. دو قهرمانی در لالیگا همزمان با فتح کوپا دل ری بود. او با مردانش بارسلونا را در سان مامس ۱۲ بر یک شکست داد و رئال مادرید را در چامارتین، با ۶ گل مغلوب کرد.

 پنتلند: در انگلیس کسی به من نیاز نداشت

پنتلند در پیروزی مشهور چهار بر سه اسپانیا برابر انگلیس در سال ۱۹۲۹ خوسه ماریا ماتئوس (سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا) را راهنمایی کرد. این بازی نخستین شکست انگلیسی‌ها در قاره اروپا بود. او دو بار چنین نقشی را در تیم ملی اسپانیا ایفا کرد و آموزش‌هایش بود که فوتبال اسپانیا را متحول کرد و به اوج رساند.

پنتلند: در انگلیس کسی به من نیاز نداشت

سرمربی انگلیسی بعد از شروع جنگ داخلی اسپانیا در نوامبر ۱۹۳۵ با اتلتیک بیلبائو و اتلتیکومادرید خداحافظی کرد وبعدها برای حضور در یک مراسم به باسک برگشت. پس از آخرین دیدارش با سان مامس، رضایت در چهره اش دیده می شد. پنتلند سه سال پس از آن مراسم درگذشت اما یاد او برای همیشه زنده ماند. مردم شهر بیلبائو هرگز او را فراموش نخواهند کرد.

پنتلند: در انگلیس کسی به من نیاز نداشت

چرا پنتلند در فوتبال انگلیس خدمت نکرد؟

این سوالی است که بسیاری از انگلیسی‌ها به خصوص اهالی فوتبال انگلیس از خود می‌پرسند، پاسخ این سوال را می‌شود در کتاب مشهور زنده باد کاتالونیا به دست آورد، شهروندان انگلیسی که از فضای پادشاهی و رعب آور زمانه خود در بریتانیا دل خوشی نداشتند، سرنوشتشان مشخص بود، آنها باید کشور دیگری را برای زندگی انتخاب می‌کردند. بسیاری از انگلیسی‌ها به عنوان سرباز در جنگ جهانی با خروج از انگلیس علیه خود انگلیس جنگیدند. در اسپانیا نیز فاشیسم ژنرال فرانکو دست کمی از دیکتاتوری پادشاه انگلیس و همدستانش نداشت و در جبهه مردم، بسیاری از شهروندان انگلیسی حضور داشتند که ثروت و خانواده خود را کنار زده و علیه فاشیسم بین المللی می‌جنگیدند. پنتلند البته هرگز علیه انگلیس نجنگید اما در کتاب خاطراتش نوشت: دانش خود را در اختیار مردمی قرار دادم که دوست داشتند، خوب زندگی کنند و آزاد باشند و از فوتبال لذت ببرند. در انگلیس کسی به من نیاز نداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا