حرفِ حساب فراستی: داوری ها ناقص‌الخلقه است

بصیرنیوز،نامزدهای سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر ساعاتی پیش اعلام شدند و «تابستان داغ» با نامزدی در سیزده رشته رکورد دار بیشترین نامزدی امسال است. اولین واکنش به این لیست در برنامه «هفت» و روی آنتن زنده اتفاق افتاد. بهروز افخمی داوری را ضعیف توصیف کرد و فراستی در اظهار نظر جالبی داوری جشنواره امسال را به مورد عجیب بنجامین باتن و در واقع ناقص الخلقه دانست.

مسعود فراستی: داوری جشنواره امسال ناقص‌الخلقه است!

امشب در بخش میز نقد برنامه «هفت»، بهروز افخمی، مسعود فراستی و سعید قطبی‌زاده واکنش تندی نسبت به نامزدهای جشنواره فیلم فجر امسال نشان دادند. افخمی در ابتدای این بحث درباره داوری سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: «هم اکنون داوری جشنواره اعلام شد. داوری ضعیف، خیلی ضعیف‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، اتفاق افتاده است.»

فراستی نیز در تکمیل صحبت‌های افخمی درباره نامزدهای اعلام‌شده جشنواره این‌طور گفت: «داوری ضعیف یک معنی دارد. یعنی داوری و ضعیف، اما آن‌چیزی که دیده شد، عجیب است. شبیه مورد عجیب بنجامین باتن بود. یعنی واقعا ناقص الخلقه!»

قطبی زاده منتقد دیگر این برنامه نیز این‌ داوری تاسف‌بار دانست و اضافه کرد: «من اصلا این نتایج را باور نمی‌کنم. گویا هیات داوران بخشی از فیلم‌ها را ندیده است. من هرچقدر هم برخی فیلم‌ها را نپسندم نمی‌توانم توانایی‌ها و نقاط مثبت فیلم در بخشی حوزه‌ها را نادیده بگیرم. در ۷۰ درصد موارد نامزدها مرا شوکه کرد. مسئله مهم در داوری این است که معیار چیست؟ چرا نباید کارگردانی حمید نعمت‌الله در «رگ خواب» دیده شود؟ یا فیلمبرداری «اسرافیل» و… .»

فراستی در ادامه صحبت‌هایش به طور کلی جشنواره امسال را از آغاز جشنواره‌ای عجیب خواند و گفت: «واقعا در ۱۵ سال اخیر جشنواره‌ای این‌چنین بد را به خاطر نمی‌آورم. جشنواره بد به این معنا که فیلم‌هایی آنقدر بد دارد. در این جشنواره تعداد فیلم‌های بد، توهین‌آمیز، نابلد و مبتذل رکورد دارد. سینمای ایران کجای کار است؟ واقعا در چنین وضعیت استیصال و اضمحلالی قرار دارد؟ منتقدی که همواره مخالف من بود نیز می‌گفت جشنواره قابل تحمل نیست. به اکران نیز فکر کنید که غیرقابل فروش هستند. البته دو فیلم قابل اعتنای «ویلایی‌ها» و «ماجرای نیمروز» محصول این جشنواره و این سیاست گذاری و اوضاع نیستند.»

افخمی نیز در بخش دیگری از این صحبت‌ها جشنواره امسال را اساسا خلاف جریان دانست و به داوری سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: «احساس جدی وجود دارد که بلایی که سال گذشته بر سر «سیانور» آمد و به شکل کلی نادیده کنار گذاشته شد، امسال نیز بر سر برخی فیلم‌ها خواهد آمد.»

با توجه به این‌که امسال یک فیلم اول یعنی «تابستان داغ» با ۱۳ نامزدی رکورد دار است، قطبی‌زاده در این‌باره نیز این‌طور گفت: «پارسال یک فردیتی داوران داشتند که این فردیت را با پذیرش فیلم «ابد و یک روز» در اغلب بخش‌ها نشان دادند، اما امسال این هم نیست. امسال اتفاقا افراد و تخصص‌هایی که باید دیده می‌شدند، دیده نشدند. من هیچ چشم اندازی در داوری امسال ندیدم. هیچ سیاست و دیدگاهی از خروجی این هیات وجود ندارد. صرفا یک تعداد اسم هستند.»

او در ادامه گفت: «برعکس فیلم‌هایی که مخاطبان به آن‌ها خندیدند و بعضا سالن را ترک کردند و حتی انتهای فیلم‌ها را ندیدند، نامزد هستند! با جشنواره به شدت ترسویی امسال روبرو هستیم. بسیاری از فیلم‌ها را به اشتباه وارد بخش مسابقه کرده‌اند مثل گشت ۲ و خوب، بد، جلف.»

فراستی به نادیده گرفته شدن «ویلایی‌ها» و «ماجرای نیمروز» نیز اشاره کرد و در پایان در اظهار نظر جالبی این‌طور گفت: «با این ترکیب اگر بخواهیم «تابستان داغ» را الگوی سال آینده سینمای ایران قرار دهیم، چه سینمایی خواهیم داشت؟ به شدت محافظه کار، خنثی و ترسو.»

بر اساس اعلام نظر هیات داوران امسال تابستان داغ (١٣رشته)، بدون تاريخ بدون امضا (١١ رشته)، ماجراى نيمروز (٩ رشته)، نگار و فرارى (٨ رشته)، ويلايى ها (٧ رشته)، زير سقف دودى (٦ رشته)، يك روز بخصوص، سد معبر و رگ خواب (٤ رشته)، گشت ٢، سارا و آيدا،اسرافيل  (٣ رشته)، خفه گى، آباجان، ايتاليا ايتاليا، خوب بد جلف (٢ رشته) جزو نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا