بیماریهای شایع پوستی در کودکان

بصیرنیوز، در این مطلب  به چند نوع ناراحتی پوستی شایع در نوزادان و کودکان پرداخته شده است.

کلاه گهواره‌ای:
فلس‌های چرب، پوسته زرد و قرمزی پوست سر نوزاد، نشانه‌هایی از کلاه گهواره‌ای است. پزشکان معتقدند ممکن است دلیل آن تولید بیش‌ازحد چربی از طریق غدد کودک باشد.
این حالت ممکن است به تغییرات هورمونی مادر در دوران بارداری مرتبط باشد. علایم کلاه گهواره ای می‌تواند به گردن، زیر بغل، صورت، پشت گوش و همچنین نواحی پوشک گسترش پیدا کند. خوشبختانه این مسئله نه خطرناک است و نه ناراحت‌کننده. به‌عنوان راه‌ حل، موهای کودک را اغلب با یک شامپوی ملایم بشویید و با برس نرم آرام شانه کنید.
جوش‌های پوشک:
بیشتر نوزادان دچار جوش‌های پوشک ،اغلب در ۸ تا ۱۰ ماهگی می شوند و یا زمانی که خوردن مواد جامد را شروع می‌کنند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که پوست در نواحی پوشک تماس طولانی با ادرار یا مدفوع داشته باشد. از طرفی ممکن است  براثر ساییدگی مکرر پوشک باپوست، واکنشی  مانند پوسته‌ شدن ایجاد شود. راه‌ حل ، عوض کردن پوشک به‌محض خیس شدن است. استفاده از کرم حاوی  اکسید روی یا وازلین در این قسمت ، مانعی بین پوشک و پوست نوزاد ایجاد خواهد کرد.
عفونت:
جوش پوشک درمان‌ نشده به عفونت مخمر از قارچ کاندیدا آلبیکنس منجر می شود. مخمر همچنین می‌تواند در قسمت‌های دیگر پوست چین‌خورده مانند زیر بغل ،رشد کند. این عفونت باعث  ایجاد برجستگی قرمز رنگ می‌شود. با مشورت پزشک از کرم ضد قارچ استفاده کنید. در صورت از بین نرفتن جوش‌ها بعد از حدوددو روز یا اگر زخم خون‌ریزی کرد یا جوش‌های چرکی روی پوست کودک ظاهر شد، به پزشک مراجعه کنید.
روزئولا:
تقریباً همه کودکان قبل از شروع مدرسه دچار بیماری ششم (روزئولا ) می‌شوند. این بیماری بسیار مسری و شایع است. این عفونت از گونه‌های خاصی از ویروس هرپس انسانی است و با تب ناگهانی شروع می‌شود. سپس جوش‌ها با لکه‌های کبود روی تنه کودک ظاهر می‌شود. این جوش‌ها خارش‌دار یا دردناک نیست و معمولاً طی چند روز از بین می‌رود. در صورت رفع نشدن مشکل پس از سه روز یا در صورت داشتن تب بالای ۳۹٫۵ درجه که بیش از یک هفته  به طول انجامید، به پزشک مراجعه کنید.
اگزما:
بسیاری از کودکان دچار اگزما می‌شوند که ارثی است  و باعث بروز تکه‌های قرمز، خشک و خارش‌دار روی  هر قسمت از پوست می‌شود. اگزما می‌تواند برای مدتی از بین برود  و سپس بروز کند. در بسیاری از کودکان با افزایش سن این مشکل برطرف می شود، اما برخی خوش‌شانس نیستند. برای کنترل اگزما باید روزانه پوست کودک مرطوب شود. از محصولات عاری از عطر و رنگ استفاده شود، لباس‌هایی از پارچه نرم، مانند پنبه که پوست را تحریک نمی کند، انتخاب شود. از متخصص اطفال درباره داروهای موضعی برای کاهش خارش و التهاب نیز سؤال کنید.
زرد زخم:
زرد زخم یک عفونت پوستی بسیار مسری است و معمولاً بین۲ تا ۵ سالگی ظاهر می‌شود. این عفونت زمانی رخ می دهد که باکتری‌ استرپتوکوک  یک زخم کوچک ایجاد  یا محل خارش را آلوده می کند.
معمولاً ، زرد زخم براثر استرپتوکوک به صورت  زخم کوچک در اطراف بینی و دهان ظاهر می‌شود. زخم‌ها  ترشح  می‌کند  و می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کند. عفونت  بر اثراستاف باعث ایجاد تاول بزرگ ‌تر می‌شود. در صورت درمان سریع با آنتی‌بیوتیک ،زرد زخم معمولاً خطرناک نیست .
کچلی یا قارچ پوستی:
این قارچ عفونی  مسری است که باعث بروز تکه‌های گرد می‌شود. ظاهر آن ممکن است صاف با لبه های پوسته پوسته باشد. گاهی اوقات خارش‌دار است و می‌تواند باعث ریزش مو شود. قارچ پوستی اگرچه به‌آسانی با کلاه گهواره ای اشتباه می‌شود اما  در چندماهگی تا یک‌سالگی بروز می‌کند. به‌احتمال‌زیاد پزشک استفاده روزانه از یک کرم ضد قارچ OTC را برای حداقل یک هفته تجویز خواهد کرد. گاهی اوقات کودکان نیاز به داروی قوی‌تر خوراکی دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا