چرا زنان در مقایسه با مردان به خواب بیشتری نیاز دارند؟

بصیرنیوز،خواب کافی نقش بسزایی در سلامت ذهنی و جسمی افراد دارد. مطالعات جدید نشان داده است که زنان در مقایسه با مردان به طور میانگین به ۲۰ دقیقه خواب بیشتر نیاز دارند. همچنین گفته می‌شود کم‌خوابی به سلامتی زنان در مقایسه با مردان آسیب بیشتری وارد می‌کند. حتما می‌پرسید چرا؟ پس در ادامه‌ی این مقاله به نقل از چطور با ما همراه باشید تا دلیلش را از زبان کارشناسان خواب بشنوید.

چرا زنان در مقایسه با مردان به خواب بیشتری نیاز دارند؟
بر اساس نتایج پژوهشی که در مرکز مطالعات خوابِ دانشگاه لافبورو در انگلستان انجام شد، زنان به دلیل اینکه مغز پیچیده‌تری دارند، لازم است به طور میانگین ۲۰ دقیقه بیشتر از مردان بخوابند. البته، این مقدار ممکن است در زنان مختلف، اندکی متغیر باشد. همچنین در این پژوهش مشخص شد که کم‌خوابی به سلامتی زنان نسبت به مردان آسیب بیشتری وارد می‌کند. پروفسور جیم هورن (Jim Horne)، مدیر مرکز تحقیقات خواب در دانشگاه لافبورو، می‌گوید: دریافتیم که کم‌خوابی در زنان تا حد زیادی با سطوح بالای پریشانی روانی و شدت گرفتن احساسات خصومت، افسردگی و خشم در ارتباط است. در مقابل، این شدت احساسات در مردانی که به همان اندازه دچار کم‌خوابی بوده‌اند، مشاهده نشد.
یکی از کارکردهای اصلی خواب، بازسازی مغز است. به گفته‌ی پروفسور هورن، قشر مغز یا همان کورتِکس (cortex) که مسئول پردازش افکار، حافظه، زبان و غیره است، هنگام خواب عمیق به حالت بازسازی فرو می‌رود و ارتباطش با حواس بدن قطع می‌شود. وی معتقد است مغز زنان، متفاوت از مردان عمل می‌کند و پیچیده‌تر است، پس جای تعجب نیست که زنان به اندکی خواب بیشتر نیاز داشته باشند: هرچه در طول روز از مغزتان بیشتر کار بکشید، قسمت‌های بیشتری از مغز به بازسازی نیاز خواهند داشت و در نتیجه، لازم است بیشتر بخوابید. بر همین اساس، چون زنان به انجام چند کارِ همزمان تمایل دارند و از مغزشان بیشتر از مردان کار می‌کشند، به خواب بیشتری نیاز دارند. پروفسور هورن معتقد است مردانی که به واسطه‌ی شغل‌شان مجبورند تصمیمات زیادی بگیرند نیز به نسبت سایر هم‌جنس‌های خود به خواب بیشتری نیاز دارند، اما نه بیشتر از زنان.
نتایج پژوهش فوق در راستای نتایج پژوهش دیگری است که در سال ۲۰۱۳ توسط پژوهشگران دانشگاه دوک در کارولینای شمالی انجام شد. در این پژوهش نیز ثابت شد که کم‌خوابی در زنان نسبت به مردان آسیب‌های ذهنی و جسمی بیشتری به دنبال خواهد داشت. افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی، افسردگی، اختلالات روانی و سکته از جمله پیامدهای زیانبار کم‌خوابی در زنان گزارش شده است. پژوهشگران همچنین مشاهده کردند که سطح شاخص‌های التهابیِ نشانگر مشکلات سلامتی در زنانِ کم‌خواب بالاتر بوده است. دکتر مایکل بروس (Michael Breus)، کارشناس خواب، اظهار می‌کند شاخص‌های التهابی با حس درد در ارتباط هستند و به همین دلیل، احتمال احساس درد در هنگام بیدار شدن از خواب در زنان بیشتر است. اما به نظر نمی‌رسد سلامت مردان تا این حد با میزان خواب‌شان، در ارتباط باشد.
عموم مردم تصور می‌کنند که همه‌ی افراد به طور یکسان به هشت ساعت خواب شبانه نیاز دارند. این در حالی است که خیلی‌ها با هفت ساعت خواب هم حسابی سرحال می‌شوند. در واقع، نمی‌توان برای همه‌ی افراد یک نسخه‌ی مشترک پیچید. برخی افراد با اینکه شب‌ها هشت ساعت می‌خوابند، باز هم روز بعد در محل کارشان چرت می‌زنند، اما برخی دیگر، مثل مارگارت تاچر، فقط با سه تا پنج ساعت خواب شبانه هم انرژی کافی می‌گیرند. در مجموع، اینکه هر کس چقدر باید بخوابد تا حدی به ژنتیک و فعالیتی که انجام می‌دهد نیز بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا