۲ روش تشخیص روغن زیتون تقلبی

بصیرنیوز،روغن زیتون مزایای بسیاری برای سلامتی دارد، از پوست نرم و لطیف گرفته تا داشتن قلبی سالم‌تر. با وجود این، اخیرا مقالات جدید بسیاری منتشر شده‌اند که آشکار می‌سازند چند برند برتر روغن زیتون در واقع از روغن ارزان و نامرغوب و به عبارت بهتر از روغن زیتون تقلبی در بطری‌های خود استفاده می‌کرده‌اند. نه تنها آن‌ها روغن غیر فرابکر را در بطری‌های روغن زیتون بکر می‌فروشند، بلکه معلوم شده است بعضی از برندها روغن زیتون را با روغن سویا قاطی می‌کنند تا برای‌شان ارزان‌تر از آب در بیاید. در ادامه این مطلب را به نقل از بازده بخوانید.

۲ روش تشخیص روغن زیتون تقلبی
قطعا، روغن زیتون تقلبی مزایایی که روغن زیتون واقعی برای سلامتی دارد را در بر ندارد، بنابراین مهم است بدانید چیزی که مصرف می‌کنید اصل است یا نه. در این جا نکاتی به شما ارائه می‌شوند که می‌توانند کمک کنند به اصل بودن یا نبودن روغن زیتون‌ پی ببرید.
روغن را بچشید و بو کنید

همیشه روغن زیتون واقعی را فقط از طریق مزه و بو نمی‌توان شناسایی کرد. با وجود این، روغن زیتون تقلبی را گاهی از این طریق می‌توان تشخیص داد. اگر روغن زیتون بوی کپک زدگی، ترشیدگی یا الکل بدهد، به احتمال فراوان آن روغن زیتون اصل نیست. سعی کنید با مزه و بوی روغن زیتون اصل خو کنید تا اینکه اگر روغن زیتونی که می‌خرید بوی بدی داد آن را تشخیص دهید. با این حال، روغن زیتون طعم و مزه‌های متفاوتی دارد، بنابراین پیدا کردن روغن زیتون اصل گاهی ممکن است مستلزم مهارت بالایی باشد.

۲ روش تشخیص روغن زیتون تقلبی
تست یخچال
این تست اغلب به آدم‌هایی توصیه می‌شود که به دنبال راهی سریع و آسان برای تشخیص اصل و واقعی بودن روغن زیتون هستند. روغن زیتون سرشار از چربی‌های تک‌اشباع نشده است که وقتی در یخچال قرار می‌گیرند بسیار تیره و غلیظ می‌شوند. بنابراین از لحاظ نظری، اگر روغن زیتون اصل باشد، وقتی که در یخچال قرار می‌گیرد، می‌تواند غلیظ و یا حتی سفت شود. بسیاری از تولیدکنندگان معتبر روغن زیتون محصول‌شان را برای استفاده در زمستان آماده می‌کنند، یعنی عواملی را که باعث غلیظ شدن روغن زیتون می‌شوند از بین می‌برند، بنابراین آدم‌ها می‌توانند از آن روغن‌ها در آب و هوای سرد نیز استفاده کنند.

همچنین، این امکان وجود دارد که از روغن‌های قلابی با کیفیت پایین، روغن زیتونی درست کنیم که سطوح بالایی از چربی‌های تک‌اشباع نشده داشته باشد، و این روغن نیز ممکن است در داخل یخچال غلیظ شود. نهایتا این که تست یخچال تست مفیدی است اما کاملا دقیق و درست نیست.

مشکل روغن‌ زیتون تقلبی
ممکن است این سوال را داشته باشید که اگر شکمو نیستید پس این همه هیاهو برای چیست، چون بسیاری از روغن‌ زیتون‌های قلابی هم برای پخت و پز نسبتا خوب هستند. با وجود این، روغن زیتون قلابی می‌تواند واقعا به سلامتی شما آسیب بزند. برای درست کردن روغن‌های کانولا، آفتابگردان، و سبزیجات از تکنیک‌های گرمایش شدیدی استفاده می‌شود که این تکنیک‌ها می‌توانند باعث تولید محصولات جانبی سرطانزا شود. گاهی، روغن زیتون با روغن تفاله‌ی زیتون دستکاری می‌شود، که عصاره‌ای برگرفته از ضایعات زیتون است و با محلل‌های شیمیایی تصفیه می‌شود.

فرایندهای استفاده شده برای تولید این روغن‌های قلابی اغلب به شکل گیری اجزاء تشکیل دهنده‌ی بنزوپیرن می‌انجامد که باعث اکسیداسیون درون سلولی می‌شوند و می‌توانند باعث جهش سلول‌های آسیب دیده به سلول‌های سرطانی شوند.

با این که چند راه برای تشخیص روغن‌های قلابی وجود دارد، اما تنها راه برای اطمینان کامل از اصل بودن آن است که روغن زیتون را از فروشندگان معتبر و قابل اعتمادی تهیه‌ کنید که شخص ثالث بی‌طرفی به آن‌ها مجوز داده باشد. هرچند تست‌ مزه و تست یخچال مفید هستند، اما تضمین نمی‌کنند که شما را از خطراتی که روغن‌ زیتون قلابی برای سلامتی‌تان دارد دور نگه دارند. روغن‌های دارای مهر انجمن زیتون استرالیا، شورای روغن زیتون کالیفرنیا، یا نماد جغرافیایی محصولات حفاظت شده‌ی ایتالیایی(نشان تضمین اصل بودن محصولات تولید شده در ایتالیا) روغن زیتون اصل و معتبر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا