هشدار داخلی در آمریکا به کاخ سفید درباره درج نام «سپاه» در لیست سیاه

بصیرنیوز، مقامات دفاعی و اطلاعاتی ارشد آمریکا به مسئولان جدید کاخ سفید هشدار داده‌اند که طرح قرار دادن سپاه پاسداران ایران در لیست سازمانهای تروریستی، ارتش آمریکا در عراق و در کل، مبارزه با «داعش» را در معرض خطر قرار می‌دهد و در واقع این اقدام، استفاده بی‌سابقه از قانونی است که اصلا برای تحریم نهادهای دولتی طراحی نشده است.

نگرانی داخلی جدی در آمریکا

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش کرد، بنا به گزارش مقامات دولت آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، در چند روز گذشته، مقامات دفاعی و اطلاعاتی این کشور بالاترین حد از نگرانی خود در خصوص این طرح دولت «دونالد ترامپ» را ابراز کرده‌اند.

روز چهارشنبه (۸ فوریه) خبرگزاری رویترز گزارشی منتشر کرد که در آن آمده بود، کاخ سفید در حال بررسی طرح قرار دادن سپاه پاسداران و اخوان المسلمین (مصر)‌ در لیست سازمان‌های تروریستی است.

این فرمان در صورتیکه اجرایی شود، به وزارت خارجه آمریکا دستور می‌دهد که اقدامات لازم برای تروریستی اعلام کردن سپاه به عنوان سازمان تروریستی را انجام دهد.

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کرده است که این حکم همچنان در دست بررسی قرار دارد و این به عنوان بخشی از تصمیم دولت جدید آمریکا برای اتخاذ یک موضع سختگیرانه در قبال ایران است.

با این حال، مقامات دفاعی و اطلاعاتی آمریکا از این تصمیم کاخ سفید ابراز نگرانی کردند و یکی از مقامات آمریکایی در این خصوص گفت: «ما باید بسیار هوشیار باشیم… قرار است اقداماتی در خصوص رفتار ایران صورت بگیرد. ما باید مشخص کنیم که چه اقدام درستی را در پیش بگیریم. ما اقدامات زیادی را بررسی می‌کنیم اما آنچه واقعاً تصمیم به انجام آن می‌گیریم، متفاوت است».

«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز چهارشنبه (دیروز) خود حاضر نشد درباره این مسئله اظهارنظر کند و گفت: «هیچ کس نمی‌تواند تعهد رئیس‌جمهور برای حمله و پرداختن کامل به تهدیدی را که ما از تروریسم اسلام افراطی با آن مواجه هستیم، زیر سؤال ببرد… گام اول این است که دشمن را بشناسیم و این مسئله را جار بزنیم».

اقدام بی‌سابقه و غیرمفید

واشنگتن پست گزارش کرد، اگر سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی قرار گیرد، برای اولین بار خواهد بود که قانون سازمانهای تروریستی خارجی در خصوص یک نهاد رسمی دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مقامات اسبق امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، گرچه دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا تصمیم داشت چنین اقدام مشابهی را اتخاذ کند اما در نهایت به این نتیجه رسید که این اقدام مفید نیست.

یکی از مقامات آمریکایی تأکید کرده است که قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی همچون آن است که یک قدرت خارجی، ارتش یک کشور دیگر را یک سازمان تروریستی اعلام کند.

طبق این گزارش، اقدام مشابهی هم‌اکنون در کنگره آمریکا در دست بررسی است تا سپاه پاسداران را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند که این لایحه ماه گذشته توسط «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس معرفی شد.

واشنگتن‌پست ادامه داد، گرچه هیچ دوستی و علاقه‌ای بین وزارت دفاع آمریکا و سپاه پاسداران وجود ندارد، مقامات دفاعی آمریکا نگران هستند که قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی به طور غیرمستقیم بر ارتباطهای غیرمستقیم ارتش آمریکا با نیروهای شیعه تحت سازماندهی سپاه قدس در عراق تأثیر بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا