رواج شایعات کثیف به قیمت مطرح شدن اسپانسر سرخابی‌ها

بصیرنیوز، در حالی فردا (یکشنبه) هشتاد و چهارمین دربی بزرگ پایتخت در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد که در روز‌های گذشته برگزاری ضیافت شام مشترک سرخابی‌ها سوژه علاقمندان و اهالی فوتبال شده است. ضیافتی که از سوی اسپانسر مشترک دو باشگاه برگزار شد و انتقادات بسیاری را به دنبال داشت.

در حالی فوتبال ایران شانزدهمین دوره برگزاری لیگ حرفه‌ای خود را پشت سر می‌گذارد که همچنان تا رسیدن به سطح استانداردهای قواعد حرفه‌ای لیگ‌های برتر جهان فاصله زیادی دارد. در فوتبال دنیا، تیم‌های حاضر در لیگ‌های حرفه‌ای امکان اسفاده از اسپانسر مشترک را ندارند اما بحث حمایت یک اسپانسر واحد از دو رقیب صنعتی، مسئله‌ای است که فقط در فوتبال ایران می‌توان نمونه آن را مشاهده کرد. دلیل ممنوعیت عدم حضور اسپانسرهای مشترک در چند تیم نیز جلوگیری از وجود شائبه احتمال تبانی و نقش اسپانسرها در تعیین نتایج مسابقات فوتبال عنوان می‌شود.

هوشنگ نصیرزاده  عضو کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: در ایران قانونی در خصوص آداب و محدودیت‌های حضور اسپانسرها قانونگذاری نشده اما در عرف موجود در جهان، معمولا اسپانسر دو باشگاه و حتی باشگاه‌ها با داوران مشترک نیستند.

او معتقد است که حضور اسپانسر مشترک در فوتبال ایران مشکلی ایجاد نمی‌کند و در این خصوص گفت: خیلی از باشگاه‌های ما از جمله سپاهان، ذوب‌آهن، فولاد خوزستان، سایپا و پیکان وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و از یک منبع تغذیه می‌کنند اما این موضوع هیچ تاثیری در رقابت آنها ندارد.

عضو کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال با تاکید بر قانونگذاری در خصوص آداب اسپانسرینگ، عنوان کرد: به دلیل کمبود اسپانسر در فوتبال ایران و عدم جا افتادن بحث تبلیغات ، فعلا مجبور به پذیرش حضور اسپانسر مشترک در باشگاه‌ها هستیم اما باید در آینده فدراسیون فوتبال در خصوص آداب اسپانسری و محدودیت‌ها آن قانونگذاری کند.

در کنار بحث اسپانسر مشترک سرخابی‌ها، مجددا مدیران سرخابی‌ها با بازگشت به گذشته و در روالی خارج از عرف فوتبال جهان، ضیافت‌ شام مشترکی را به میزبانی اسپانسرشان برگزار کردند. ضیافتی که با هدف نخ‌نما شده تقویت دوستی و نزدیکی بازیکنان برگزار اما بیشتر تلاشی برای دست‌یابی به سود اقتصادی از طریق تهیه بسته‌های خبری و تصویری از این دورهمی بود.

سالیان پیش نیز متولیان وقت فوتبال کشور و دو باشگاه برای کاهش حساسیت‌ها و توجیه بازیکنان در حفظ آرامش سکوها، مراسمی با عنوان شام مشترک برگزار می‌کردند که بازیکنان دو تیم برخلاف میل باطنی در آن شرکت می‌کردند. بازیکنان فعلی دو تیم نیز به نظر می‌رسد از استفاده تبلیغاتی بیش از حد اسپانسرها خسته شده‌اند و حتی چند بازیکن دو تیم با عدم حضورشان اعتراض خود را نشان دادند.

برگزاری اینگونه ضیافت‌ها برای حساس‌ترین مسابقه فوتبال کشور قطعا نه تنها هیچ کمکی به فوتبال ایران نمی‌کند بلکه باعث بی‌اعتمادی و رواج شایعات مختلف در خصوص نتیجه دربی در بین علاقمندان فوتبال خواهد شد و بحث خنده‌دار تبانی را در جامعه رواج می‌دهد. در واقع سودخواهی اسپانسر مشترک دو باشگاه باعث گسترش یافتن شایعات کثیف می‌شود و در این بین اسپانسر فقط به جیب خودش نگاه می‌کند و نه رواج ناامیدی در بین مردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا