کدام وزیر آلترناتیو مناسبی برای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری است؟

بصیر، طی هفته‌های اخیر اصلاح‌طلبان به علت پایین بودن آمار رای روحانی در نظر سنجی ها برای انتخابات ریاست جمهوری و کاهش محسوس محبوبیت رئیس دولت تدبیر و امید در افکار عمومی به علت ناکارآمدی‌های متعدد اقتصادی و اجتماعی از گزینه در سایه و حتی گزینه های جایگزین برای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ سخن می‌گویند.
پیشنهاد گزینه جایگزین برای حسن روحانی در جبهه اصلاحات گرچه طرفداران جدی دارد ولی برخی اعضای حزب اعتدال و توسعه که یاران اصلی روحانی محسوب می‌شوند با بدترین ادبیات گاهی این اقدام اصلاح طلبان را رد کرده‌اند و شخص حسن روحانی نیز زیر بار چنین سرنوشت تلخی برای آینده سیاسی خود نخواهد رفت.

برخی از اصلاح‌طلبان نیز که با سد سنگین اعتدالیون در برابر معرفی گزینه جایگزین برای روحانی برخورد کردند، زیرکانه بحث کاندیدای در سایه را اینبار روی میز مدل های ورود به انتخابات ریاست جمهوری برای شرکای انتخاباتی دیروز خود گذاشته‌اند.

اصلاح‌طلبان این روزها از از افرادی همچون جهانگیری و به خصوص پزشکیان به عنوان گزینه در سایه نام می‌برند، این در حالیست که اسامی مذکور اصلاح‌طلب هستند و فردی از اعتدالیون در لیست گزینه‌های در سایه اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری دیده نمی‌شود.

گزینه‌های در سایه اصلاح‌طلبان نیز مورد اعتماد اعتدالیون نیستند و عملا بازی در مدل گزینه سایه اصلاح طلبان، قدرت را از دست اعتدالیون اطراف روحانی خارج خواهد کرد.

با این وجود اگر نزدیکان دولت و اعتدالیون بخواهند ریسک نکرده و بر اساس واقعیت‌های موجود در افکار عمومی نسبت به عملکرد دولت بخواهند تصمیم بگیرند باید به سمت گزینه در سایه و جایگزین برای حسن روحانی بروند.

اما سوال مهم اینجاست که بهترین گزینه آلترناتیو برای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری چه کسی خواهد بود؟

قطعا اعتدالیون یکی از اصحاب فعلی دولت را پیشنهاد می‌دهند که هم مورد اعتماد آنها است و هم می‌توانند بیشتر روحانی را در بزنگاه برای کنار کشیدن به نفع او متقاعد کنند.

این در حالیست که فرد مذکور باید رای آور نیز باشد، در میان افراد نزدیک به دولت و حسن روحانی رای آورترین چهره به نظر می‌رسد که دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید است.
گرچه شاید حزب اعتدال و توسعه افرادی همانند نوبخت یا حتی واعظی را برای ریاست جمهوری بیشتر از قاضی‌زاده هاشمی بپسندند و آنها را نزدیک‌تر به خود بدانند ولی خودشان نیز معتقدند که چهره‌های حزب اعتدال و توسعه رای آوری بسیار پایینی در سطح جامعه دارند.

اما پیش از این برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نگاه مشکوکی به رفتار سیاسی وزیر بهداشت روحانی داشته‌اند و حتی در مقاطعی او را گزینه اصولگرایان برای رقابت با حسن روحانی معرفی می‌کردند.
به همین دلیل پیشنهاد چنین گزینه‌های از طرف اعتدالیون نیز اصلاح‌طلبان را در موضع جدایی و گسستن اتحاد از اعتدالیون قرار خواهد داد.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا