برنج‌کاران فعلا خزانه‌گیری نکنند

بصیر، عزیزالله شهیدی‌فر طی گفت‌وگویی اظهار کرد: به دلیل سرما، خزانه‌گیری پیش از دهه سوم اسفند با خطر فراوانی روبه‌رو است و کارشناسان تاکید می‌کنند که کشاورزان از بیستم اسفند اقدام به خزانه‌گیری کنند.

وی افزود: بر اساس کشاورزی فنی، بیشترین ماندگاری نشا برنج در خزانه باید ۳۰ تا ۳۵ روز باشد و سپس باید به زمین اصلی منتقل شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در این شرایط، با توجه به سردی هوا، به طور یقین رویش نشا شالی با مشکل مواجه می‌شود و این خطر فراوانی برای کشاورز دارد.

شهیدی‌فر گفت: بهترین زمانی که بر اساس کشاورزی فنی برای خزانه‌گیری پیشنهاد و توصیه می‌شود، از نیمه نخست فروردین است، اما در یک دهه اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی برخی از شالیکاران از دهه سوم اسفند نیز خزانه‌گیری را آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین زمان برای عملیات نشاکاری کشت دوم تا پانزدهم مرداد است، اظهار کرد: اگر خزانه‌گیری از بیستم اسفند و حتی از اوایل فروردین سال آینده آغاز شود، برداشت نخست پیش از مرداد ماه صورت می‌گیرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان بیان کرد: شالیکاران مازندران کشت دوم را به روش پرورش ساقه یا رتون و نشا مجدد انجام می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا