ماجرای ضیافت مشکوک در اقامتگاه سفیر سوئد در ایران

بصیر، طی روزهای گذشته اخباری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از حضور نخست‌وزیر سوئد در ایران منتشر شد؛ نخست وزیر سوئد در ابتدا ملاقاتی را رییس جمهور داشته و سپس به دیدار مقام معظم رهبری رفت که سخنان رهبر انقلاب در این دیدار حاکی از عزت و اقتدار مردم ایران بود.

در ادامه حضور نخست وزیر سوئد در کشور، مراسم افتتاحیه دفتر تجاری سوئد در ایران با حضور نخست وزیر سوئد و هیات همراه وی و تعدادی از وزرا، معاونان آنها و فعلان اقتصادی ایران در منزل سفیر سوئد برگزار شد.

براساس یک اصل شناخته شده دیپلماتیک، قراردادها و مقاوله‌نامه‌ها و… در مراکز رسمی کشور میزبان امضاء می‌شود و انتقال آن به منزل سفیر کشور میهمان نه فقط با روال جاری و تعریف شده سیاسی مغایرت دارد، بلکه تحقیر کشور میزبان  را نیز به دنبال دارد. اما وزرا و معاونان آنها بدون توجه به این اصول دیپلماسی باعث شدند تا اقتدار ملی که تا ساعتی پیش از آن از سوی رهبر انقلاب گوشزد شده بود نادیده گرفته شود.

هرچند برخی معتقد هستند این یک مراسم رسمی و عقد قرارداد میان چند بخش خصوصی بوده است اما تصاویر این حضور نشان میدهد که حضور برخی از معاونان وزیر و وزرا در این مراسم رسمیتی بالاتر از یک قرارداد غیر رسمی به این تجمع و جلسه داده است.

حضور محمدکاظم سجادپور رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه در مراسم امضای قراردادهای تجاری میان ایران و سوئد خود دلیل دیگری است که این عقد قرادادها خارج ار عرف های دیپلماتیک صورت گرفته است.

روزنامه کیهان در همین راستا نوشت: عکس‌های منتشر شده از مراسم مورد اشاره، نشان می‌دهد که خانم‌های عضو هیئت همراه نخست‌وزیر سوئد بدون حجاب در مراسم حضور یافته‌اند و گفته می‌شود نخست‌وزیر و سفیر سوئد برای حضور بدون حجاب این خانم‌ها اصرار داشته‌اند که مراسم در منزل سفیر سوئد انجام بپذیرد.

حضور نماینده‌هایی از رسانه‌ها و برگزاری یک نشست خبری با حضور مسئولان و عقد قراردادها در حالی که یک طرف این قراردادها استفان لوفون نخست وزیر سوئد قرار گرفته و از طرف دیگر وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین وزیر نیرو پای این قرارداد حاضر شده اند نشان می دهد که برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای این ملاقات وجود داشته است.

در حالی که وزارت امور خارجه کشورمان طی بیانیه ای در توجیه این ضیافت و عقد قرارداد اعلام کرده بود در ضیافت برگزار شده در اقامتگاه سفیر سوئد  هیچ سندی بین دو کشور امضا نشده است اما تصاویر و گزارش های رسانه ها حاکی از عقد قراردادهایی در این مهمانی است اما همچنان رسانه های داخلی و غربی بر عقد این قرارداد در این جلسه تاکید دارند.

هرچند حضور وزرا و نماینده و معاونان آنها در این جلسه در حالی که شئونات و حدود جمهوری اسلامی رعایت نشده بود، همچنان علامت سوالی است که وزارت امور خارجه به آن پاسخ نداده است.


اقدامی مشابه آنچه در منزل سفیر سوئد انجام گرفته است در طول تاریخ، نه فقط در ایران بلکه در هیچ کشور دیگری سابقه نداشته و کشورهای میزبان، اینگونه حرکت‌ها را نقض حاکمیت خود تلقی کرده و هرگز به آن تن نمی‌دهند.

امضای قراردادهای تجاری در منزل سفیر سوئد تنها صدای اعتراض داخل را بلند نکرد بلکه این موضوع در صدر اخبار رسانه‌های غربی درباره ایران قرار گرفت.

این رسانه‌ها نوشتند هر دو طرف پس از این دیدار غیر متعارف، در کشورهای خود مورد انتقاد قرار گرفته اند؛ مقامات سوئد نیز به این رفتار غیر دیپلماتیک اعتراض کرده و تذکراتی را به مسئولان خود داده اند اما در این میان مقامات ایرانی دست از توجیه این اقدام بر نداشته اند.

رعایت اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی واجب بوده و باید از مسیرهای غیر دیپلماتیک مانند دیدارهای محرمانه در هتل‌ها، عقد قرارداد در منزل شخصی سفرا، سفرهای تفریحی برخی از سفرا به اقصی نقاط کشور و فیلمبرداری از آنها و … جلوگیری شود.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا