در کنفرانس خبری مشترک در کاخ سفید:

ترامپ: برجام یکی از بدترین توافق‌هایی است که دیده‌ام/نتانیاهو: از رویکرد ترامپ ضد ایران استقبال می‌کنم

بصیر، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست خبری مشترکی روز پنجشنبه در کاخ سفید ادعاها علیه ایران را تکرار کرده و برای مقابله با «تهدید ایران» هم‌قسم شدند.

ترامپ در آغاز این نشست خبری مشترک مدعی شد که اسرائیل با تهدیدات فراوانی از جمله تهدید «ایران هسته‌ای» مواجه است.

وی بار دیگر با بیان اینکه توافق هسته‌ای «یکی از بدترین توافق‌هایی است که دیده‌ام» گفت که دولت او تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و بعد از این هم اقدامات بیشتری برای جلوگیری از دستیابی ایران به «سلاح اتمی» انجام خواهد داد.

نتانیاهو در آغاز نطق خود تأکید کرد: «اسرائیل متحدی بهتر از آمریکا ندارد و آمریکا نیز متحدی بهتر از اسرائیل ندارد.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد با رهبری ترامپ، روند مقابله با «افراط‌گرایی اسلامی»، تقویت خواهد شد.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره تبعات کناره‌گیری «مایکل فلین»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا بر توافق هسته‌ای ایران و شهرک‌سازی‌های اسرائیل، فلین را «مردی بزرگ» خواند و ادعا کرد که رسانه‌ها با وی «غیرمنصفانه» رفتار کرده‌اند. وی از پاسخ به تأثیرات این جابه‌جایی بر اجرای برجام توضیح نداد.

رئیس دولت آمریکا در بخشی از اظهاراتش در پاسخ به این سوال به تلویح اشاره کرد که برای حل بحران بین اسرائیل و فلسطین، علاوه بر راهکار دو دولتی ممکن است از راهکار یک دولتی نیز حمایت کند.

وی گفت: «من دارم راهکار دو دولتی و یک دولتی را بررسی می‌کنم و هر کدام را که هر دو طرف دوست داشته باشند، دوست دارم.»

ترامپ پس از بیان اینکه «برای مدتی فکر می‌کردم که راهکار دو دولتی ساده‌تر است» گفت که برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع در نهایت تابع مذاکره‌کنندگان اسرائیلی و فلسطینی خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که از اسرائیل می‌خواهد در موضوع شهرک‌سازی‌های اندکی انعطاف نشان بدهد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت که تمایل زیادی برای اقدام در این زمینه دارد. ترامپ گفت که «با دقت فراوان» این موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه انتظاری از دولت جدید آمریکا در قبال ایران دارد ابتدا از اقدامات ضد ایرانی ترامپ در طول دو هفته گذشته تقدیر کرد و سپس به تکرار ادعاهای همیشگی خود پرداخت.

نتانیاهو گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ، در طول چند هفته گذشته – از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش- رهبری تلاشهایی بسیار مهم (علیه ایران) را به عهده داشته است. او به تخلفات آنها در زمینه موشک‌های بالیستیک اشاره کرده است.»

وی اضافه کرد: «بنابراین، به چالش کشیدن ایران در زمینه موشک‌های بالیستیک و وضع تحریم علیه آنها و حزب‌الله و وادار کردن آنها به پرداخت هزینه بابت تروریسم، تغییری است که از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهور ترامپ کاملاً نمایان بوده است. من از این استقبال می‌کنم.»

وی گفت: «فکر می‌کنم که اگر با یکدیگر همکاری کنیم – نه تنها آمریکا و اسرائیل، بلکه بسیاری از دیگر کشورهایی که درباره خطر بزرگ ایران هم‌نظر هستند – می‌توانیم خطر ایران و رویکرد تهاجمی آن را دفع کنیم.»

نتانیاهو با بیان اینکه این موضوع برای «اسرائیل و کشورهای عربی» حائز اهمیت است، اضافه کرد که این موضوع برای آمریکا هم اهمیتی حیاتی دارد.

نتانیاهو مدعی شد: «اینها (ایرانی‌ها) در حال ساخت موشک‌های قاره‌پیما هستند. آنها می‌خواهند به زرادخانه هسته‌ای دست پیدا کنند، نه فقط یک بمب! یکصد بمب! آنها می‌خواهند این توانایی را داشته باشند که این بمب‌ها را به سمت هر نقطه از کره زمین و در نهایت به سمت آمریکا پرتاب کنند.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تأکید دوباره بر اینکه از «این تغییر» استقبال می‌کند گفت که با رئیس‌جمهور آمریکا برای «دفع این خطر» همکاری‌های نزدیکی خواهد داشت.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پایان نطقش گفت که اسرائیل هیچ حامی‌ای بزرگتر از رئیس‌جمهور ترامپ ندارد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا